Jump to content

Edit History

Kalinkamaen

Kalinkamaen

Eika skrev for 8 timer siden:

 

Nå er vi godt på vei, nå har du forstått at det er trykket og ikke turtallet som bestemmer. 

 

Nå hopper vi over på innsugssiden for og ta det fra starten av. 

 

Jo mer luft man får inn på innsugssiden, desto mer drivstoff kan man forbrenne, som lager mer eksos, som resulterer i ett høyere trykk på eksossiden. Hovedregel nr1 når man skal trimme en motor: åpne pusteveiene, få mest mulig luft inn og ut av motoren 

 

Hvis man mangler trykket på innsugssiden, så får man forbrent mindre drivstoff som igjen gir lavere eksostrykk som gjør at man ikke får bygd opp turbotrykket som skal inn på innsugssiden. Som resultat av mangel på trykk, mangler man krefter, noe som gjenspeiler seg på turtallet til slutt hvis motoren i utgangpunktet er litt for svak til og få maks turtall.

 

Hvis du kjører bmw'n din på 3500rpm i 4gir i 170km i en oppoverbakke, så kjenner du at motoren jobber hardt(blir litt grovere i målet), da prøver den og trykke på mer som gjør at den bygger opp ett høyere eksostrykk, noe som resulterer i at du hører turboen plystrer litt ekstra godt. Hvis du kjører på 3500rpm i 4gir i 170km i en nedoverbakke så kjenner du på motoren at den ikke har no særlig belastning og går da mye lettere, lager mindre lyd og har ett lavere eksostrykk og plystringa fra turboen er lavere. Prøv, så skal du se at jeg faktisk har rett :) jeg blir ikke sjokkert hvis du sier den går raskere fra 50 til 150km i slak oppoverbakke enn i nedoverbakke, det er ingen logikk i det, da det gir mer motstand, men hvis man skjønner åssen en turbomotor virker så ser man logikken 

 

Bmw 330d eksempel nr2: hvis det er en oppoverbakke du pleier å kjøre i, vanligvis så greier du 5500rpm i 5gir, noe som resulterer i fartssperra på 250. Men hvis du plutselig av en eller annen grunn mangler 0.4bar turbotrykk, så vil ikke motoren ha trykk/krefter nok og dra mer enn 5100 og 237km i den samme bakken som du kjørte 250 i, dagen føre 

 

Turbodiesel i båten kan egentli sammenlignes med bmw'n i 5gir i oppoverbakker. Derfor ber vi han finne ut hvorfor han mangler turbotrykk. Sånn at han kan få trykk nok til og dra maks turtallet oppover bakken

Alt dette du skriver her er jeg helt enig i hvis vi snakker om en turbo med elektronisk eller vakumstyrt wastegate. Men sa ikke trådstarter at han har en turbo uten wastegate? I min 4LH TE har jeg turbo uten wastegate, samme som trådstarter har gitt info om, og da er det en helt annen sak. Da pøser turboen på med trykk etter turtallet.

 

1. You don’t need a wastegate.

Well, if your aim is to destroy your turbo and/or blow up your engine, then yes, you don’t need a wastegate! While in theory you could run a turbo system without a wastegate by carefully choosing a turbo that will only reach its maximum turbine speed and desired boost pressure at the engine’s max RPM, it’s really not practical in the real world.

 

https://www.turbosmart.com/news/five-facts-about-wastegates-that-are-wrong/

 

Dette er selvfølgelig helt ubrukelig setup for en bil, men på gamle båtmotorer så har de valgt dette oppsettet på noen motorer.

Under her ser du bilder av turbo til min motor, og her er det ingen wastegate.

 

1409919442_turboutenwastegate.JPG.18b90d2352727fb17abc7c71b45151b4.JPG

 

 

Her er bildet av trådstarter prøver å gi oss info om at turboen ikke har wastegate:

1215990496_Trdstarter.JPG.5e6752664e065c2e17f2ee38d423d300.JPG

 

Hvis dette er riktig informasjon  så gir turboen i hans båt max trykk ved max rpm, slik jeg har prøvd å forklare. 

 

At det finnes nyere turbo oppsett som som oppfører seg anderledes hjelper ikke trådstarter mye. 

Uansett så håper jeg at trådstarer har fått nok info fra oss alle til å finne ut av problemet sitt. Han gjør absolutt ingen feil med å trykkteste systemet sitt. Men jeg har min tvil at det er på grunn av turbotrykket han ikke får opp turtallet. 

 

Kalinkamaen

Kalinkamaen

Eika skrev for 7 timer siden:

 

Nå er vi godt på vei, nå har du forstått at det er trykket og ikke turtallet som bestemmer. 

 

Nå hopper vi over på innsugssiden for og ta det fra starten av. 

 

Jo mer luft man får inn på innsugssiden, desto mer drivstoff kan man forbrenne, som lager mer eksos, som resulterer i ett høyere trykk på eksossiden. Hovedregel nr1 når man skal trimme en motor: åpne pusteveiene, få mest mulig luft inn og ut av motoren 

 

Hvis man mangler trykket på innsugssiden, så får man forbrent mindre drivstoff som igjen gir lavere eksostrykk som gjør at man ikke får bygd opp turbotrykket som skal inn på innsugssiden. Som resultat av mangel på trykk, mangler man krefter, noe som gjenspeiler seg på turtallet til slutt hvis motoren i utgangpunktet er litt for svak til og få maks turtall.

 

Hvis du kjører bmw'n din på 3500rpm i 4gir i 170km i en oppoverbakke, så kjenner du at motoren jobber hardt(blir litt grovere i målet), da prøver den og trykke på mer som gjør at den bygger opp ett høyere eksostrykk, noe som resulterer i at du hører turboen plystrer litt ekstra godt. Hvis du kjører på 3500rpm i 4gir i 170km i en nedoverbakke så kjenner du på motoren at den ikke har no særlig belastning og går da mye lettere, lager mindre lyd og har ett lavere eksostrykk og plystringa fra turboen er lavere. Prøv, så skal du se at jeg faktisk har rett :) jeg blir ikke sjokkert hvis du sier den går raskere fra 50 til 150km i slak oppoverbakke enn i nedoverbakke, det er ingen logikk i det, da det gir mer motstand, men hvis man skjønner åssen en turbomotor virker så ser man logikken 

 

Bmw 330d eksempel nr2: hvis det er en oppoverbakke du pleier å kjøre i, vanligvis så greier du 5500rpm i 5gir, noe som resulterer i fartssperra på 250. Men hvis du plutselig av en eller annen grunn mangler 0.4bar turbotrykk, så vil ikke motoren ha trykk/krefter nok og dra mer enn 5100 og 237km i den samme bakken som du kjørte 250 i, dagen føre 

 

Turbodiesel i båten kan egentli sammenlignes med bmw'n i 5gir i oppoverbakker. Derfor ber vi han finne ut hvorfor han mangler turbotrykk. Sånn at han kan få trykk nok til og dra maks turtallet oppover bakken

Alt dette du skriver her er jeg helt enig i hvis vi snakker om en turbo med elektronisk eller vakumstyrt wastegate. Men sa ikke trådstarter at han har en turbo uten wastegate? I min 4LH TE har jeg turbo uten wastegate, samme som trådstarter har gitt info om, og da er det en helt annen sak. Da pøser turboen på med trykk etter turtallet. Det finnes da ingen wastegate som åpner eller stenger luftsiden ved pådrag. 

 

1. You don’t need a wastegate.

Well, if your aim is to destroy your turbo and/or blow up your engine, then yes, you don’t need a wastegate! While in theory you could run a turbo system without a wastegate by carefully choosing a turbo that will only reach its maximum turbine speed and desired boost pressure at the engine’s max RPM, it’s really not practical in the real world.

 

https://www.turbosmart.com/news/five-facts-about-wastegates-that-are-wrong/

 

Dette er selvfølgelig helt ubrukelig setup for en bil, men på gamle båtmotorer så har de valgt dette oppsettet på noen motorer.

Under her ser du bilder av turbo til min motor, og her er det ingen wastegate.

 

1409919442_turboutenwastegate.JPG.18b90d2352727fb17abc7c71b45151b4.JPG

 

 

Her er bildet av trådstarter prøver å gi oss info om at turboen ikke har wastegate:

1215990496_Trdstarter.JPG.5e6752664e065c2e17f2ee38d423d300.JPG

 

Hvis dette er riktig informasjon  så gir turboen i hans båt max trykk ved max rpm, slik jeg har prøvd å forklare. 

 

At det finnes nyere turbo oppsett som som oppfører seg anderledes hjelper ikke trådstarter mye. 

Uansett så håper jeg at trådstarer har fått nok info fra oss alle til å finne ut av problemet sitt. Han gjør absolutt ingen feil med å trykkteste systemet sitt. Men jeg har min tvil at det er på grunn av turbotrykket han ikke får opp turtallet. 

 



×
×
  • Create New...