Jump to content

Ny turbo, men jakter på siste rest av turtallet.


Haba

Recommended Posts

Jeg skrev jo at effekt-tapet var merkbart, inkl hastigheten. Men jeg fikk samme turtall på motoren for det om. Om jeg har en for liten propell, få vi diskutere en aqnnen gang. Men jeg nekter å tro at han vil få igjen turtall ved å øke trykket på turboen. Da blir det isåfall motsatt, hvis han finner ut hvorfor han har forlite turtall, så kan det være trykket stige med økt turtall og ikke motsatt.

 

 

Når man tuner en bil båt og gir den mer trykk så øker ikke automtisk turtallet på bilen eller båten.

Redigert av Kalinkamaen (see edit history)
Link to post

Du har samme propell, samme girkasse og får det samme turtallet i den samme båten, men forskjellig fart ? 

 

Jaja, nå fikk jeg noe å tenke på. 

 

Nei turtallet øker ikke automatisk av mer trykk, men hvis det er for lite trykk, så kan den lille forskjellen gjøre at man får opp turtallet igjen hvis han får opp trykket igjen. 

 

Men jeg skal holde meg til det jeg kan best fra nå av, få frem de siste knopene på div båter

Redigert av Guest (see edit history)
Link to post
Kalinkamaen skrev 6 minutter siden:

Men jeg nekter å tro at han vil få igjen turtall ved å øke trykket på turboen.

 

La oss si at det krever 90hk holde båten i 15 kn/3100 omdr og 0.95bar i ladetrykk

 

Dersom du så mener at 1,25 bar ikke vil gi 18 kn 3500 omdr og 120 hk så følger jeg deg ikke

(tallene er stipulerte og ment som illustrasjon, jeg har ikke sett båt eller vet hvilken girkasse som sitter i båten...)

Link to post
dieselfan skrev 3 minutter siden:

 

La oss si at det krever 90hk holde båten i 15 kn/3100 omdr og 0.95bar i ladetrykk

 

Dersom du så mener at 1,25 bar ikke vil gi 18 kn 3500 omdr og 120 hk så følger jeg deg ikke

(tallene er stipulerte og ment som illustrasjon, jeg har ikke sett båt eller vet hvilken girkasse som sitter i båten...)

Jo men det er turtallet som styrer trykket på turbo og ikke motsatt. trykket kommer fra eksos som øker med turtall. 

Selvfølgelig hvis han har en lekkasje så synker trykket ved høyere turtall. Men tallene han har gitt er ikke noe feil iforhold til turtallet han klarer. <- Og dette gjør jo at han ikke mistenker lekkasje

 

Redigert av Kalinkamaen (see edit history)
Link to post
dieselfan skrev 1 time siden:

Han vil bare ha tilbake de vanlige hestene  :thumbsup:

 

Ja, akkurat det vil jeg.

Til videre opplysning.  Motoren er en Yanmar 4jh2ute . Den skal yte 96hk ved 3600 omdreininger. Nå har jeg aldri fått den opp i det, så jeg mener at propellen er noe tung. 2 tommer mindre stigning kunne kanskje gjort seg. Men tidligere har motoren fint greid 3400 med alt ting og tang ombord og godt fylte tanker. Det har jeg vært fornøyd med og vil ha så gjerne ha tilbake. 

Jeg takker alle som til nå har bidratt  med råd og dåd, det har vært lærerikt og satt tankene i sving.

Redigert av Haba (see edit history)
Link to post
Kalinkamaen skrev 5 minutter siden:

Jo men det er turtallet som styrer trykket på turbo og ikke motsatt. trykket kommer fra eksos som øker med turtall. 

Selvfølgelig hvis han har en lekkasje så synker trykket ved høyere turtall. Men tallene han har gitt er ikke noe feil iforhold til turtallet han klarer. <- Og dette gjør jo at han ikke mistenker lekkasje

 

Nei, turtallet styrer IKKE turbotrykket. Det er effektuttaket som styrer turbotrykket. 

Link to post

Okey, det er kjent at en turbomotor lader mer under hardbelastning enn under liten belastning på samme turtall ? Kan faktisk lade mer, på lavere turtall enn på høyere turtall og lavere belastning

 

Det er jo kjent at en turbobil lader mer i en oppoverbakke enn i en nedoverbakke, på samme turtall. Det er så mange faktorer som spiller inn

Redigert av Guest (see edit history)
Link to post
Jens_P skrev Just now:

Det som fremstår som pussig er at du ikke får sort eksos ved max pådrag.

Det tyder på at motoren går med luftoverskudd som dieselmotor skal.

Hadde turbo gitt for lite trykk burde eksosen vært sort. 

Med mindre det er et regulerings-system for å forhindre røyk på motoren.

 

Motoren har røykbegrenser, så uten nok turbotrykk, så gir ikke dieselpumpen nok diesel. Derfor ingen sort røyk. 

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...