Guest Svart 11.September.2019 Del på Facebook Svart 11.September.2019 Da har du hatt så liten propell at du ikke har trengt turbotrykket for og få henta ut maks turtall. Jeg kjører alltid med så stor propell at jeg alltid mangler noen få omdreininger på topp og ett effekttap på 15% hadde vært særdeles merkbart. Får hyggelig marsjfart med sånne propell oppsett Sitér dette innlegget Link to post
Kalinkamaen Svart 11.September.2019 Del på Facebook Svart 11.September.2019 (redigert) Jeg skrev jo at effekt-tapet var merkbart, inkl hastigheten. Men jeg fikk samme turtall på motoren for det om. Om jeg har en for liten propell, få vi diskutere en aqnnen gang. Men jeg nekter å tro at han vil få igjen turtall ved å øke trykket på turboen. Da blir det isåfall motsatt, hvis han finner ut hvorfor han har forlite turtall, så kan det være trykket stige med økt turtall og ikke motsatt. Når man tuner en bil båt og gir den mer trykk så øker ikke automtisk turtallet på bilen eller båten. Redigert 11.September.2019 av Kalinkamaen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Guest Svart 11.September.2019 Del på Facebook Svart 11.September.2019 (redigert) Du har samme propell, samme girkasse og får det samme turtallet i den samme båten, men forskjellig fart ? Jaja, nå fikk jeg noe å tenke på. Nei turtallet øker ikke automatisk av mer trykk, men hvis det er for lite trykk, så kan den lille forskjellen gjøre at man får opp turtallet igjen hvis han får opp trykket igjen. Men jeg skal holde meg til det jeg kan best fra nå av, få frem de siste knopene på div båter Redigert 11.September.2019 av Guest (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 11.September.2019 Del på Facebook Svart 11.September.2019 Kalinkamaen skrev 6 minutter siden: Men jeg nekter å tro at han vil få igjen turtall ved å øke trykket på turboen. La oss si at det krever 90hk holde båten i 15 kn/3100 omdr og 0.95bar i ladetrykk Dersom du så mener at 1,25 bar ikke vil gi 18 kn 3500 omdr og 120 hk så følger jeg deg ikke (tallene er stipulerte og ment som illustrasjon, jeg har ikke sett båt eller vet hvilken girkasse som sitter i båten...) Sitér dette innlegget Link to post
Kalinkamaen Svart 11.September.2019 Del på Facebook Svart 11.September.2019 (redigert) dieselfan skrev 3 minutter siden: La oss si at det krever 90hk holde båten i 15 kn/3100 omdr og 0.95bar i ladetrykk Dersom du så mener at 1,25 bar ikke vil gi 18 kn 3500 omdr og 120 hk så følger jeg deg ikke (tallene er stipulerte og ment som illustrasjon, jeg har ikke sett båt eller vet hvilken girkasse som sitter i båten...) Jo men det er turtallet som styrer trykket på turbo og ikke motsatt. trykket kommer fra eksos som øker med turtall. Selvfølgelig hvis han har en lekkasje så synker trykket ved høyere turtall. Men tallene han har gitt er ikke noe feil iforhold til turtallet han klarer. <- Og dette gjør jo at han ikke mistenker lekkasje Redigert 11.September.2019 av Kalinkamaen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Haba Svart 11.September.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.September.2019 (redigert) dieselfan skrev 1 time siden: Han vil bare ha tilbake de vanlige hestene Ja, akkurat det vil jeg. Til videre opplysning. Motoren er en Yanmar 4jh2ute . Den skal yte 96hk ved 3600 omdreininger. Nå har jeg aldri fått den opp i det, så jeg mener at propellen er noe tung. 2 tommer mindre stigning kunne kanskje gjort seg. Men tidligere har motoren fint greid 3400 med alt ting og tang ombord og godt fylte tanker. Det har jeg vært fornøyd med og vil ha så gjerne ha tilbake. Jeg takker alle som til nå har bidratt med råd og dåd, det har vært lærerikt og satt tankene i sving. Redigert 11.September.2019 av Haba (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 11.September.2019 Del på Facebook Svart 11.September.2019 Kalinkamaen skrev 5 minutter siden: Jo men det er turtallet som styrer trykket på turbo og ikke motsatt. trykket kommer fra eksos som øker med turtall. Selvfølgelig hvis han har en lekkasje så synker trykket ved høyere turtall. Men tallene han har gitt er ikke noe feil iforhold til turtallet han klarer. <- Og dette gjør jo at han ikke mistenker lekkasje Nei, turtallet styrer IKKE turbotrykket. Det er effektuttaket som styrer turbotrykket. Sitér dette innlegget Link to post
Kalinkamaen Svart 11.September.2019 Del på Facebook Svart 11.September.2019 bellen skrev 1 minutt siden: Nei, turtallet styrer IKKE turbotrykket. Det er effektuttaket som styrer turbotrykket. Så båten din har likt trykk over hele turtallsregisteret? Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 11.September.2019 Del på Facebook Svart 11.September.2019 Kalinkamaen skrev 2 minutter siden: Så båten din har likt trykk over hele turtallsregisteret? Så klart ikke. Effektuttaket er jo forskjellig over hele turtallsregisteret. Sitér dette innlegget Link to post
Kalinkamaen Svart 11.September.2019 Del på Facebook Svart 11.September.2019 Effekten er høyest på maks turtall. Det er derfor de opp gir effekten i det turtallsområdet det er. Her er et eksempel på min motor: Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 11.September.2019 Del på Facebook Svart 11.September.2019 Ja, det er jo klart at effekten er høyest på maks turtall. Noe annet hadde bare vært rart. Hva vil du frem til? Sitér dette innlegget Link to post
Kalinkamaen Svart 11.September.2019 Del på Facebook Svart 11.September.2019 (redigert) At det er turtallet som gjør at trykket øker og ikke motsatt. Og at han har 0,9 bar ved et mindre turtall ikke gjenspeiler noe lekkasje. Her er min båt igjen med 100 omdr mindre og da mindre hester. Redigert 11.September.2019 av Kalinkamaen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 11.September.2019 Del på Facebook Svart 11.September.2019 Men da tar du feil. At han mangler 0,2-0,3 bar kan være nok til at han mangler turtallet han skal ha. Da mangler han tross alt rundt 20hk. Sitér dette innlegget Link to post
Kalinkamaen Svart 11.September.2019 Del på Facebook Svart 11.September.2019 Da må han finne ut hvorfor han ikke har turtallet da, det har ingen tin med turbotrykket å gjøre. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Svart 11.September.2019 Del på Facebook Svart 11.September.2019 (redigert) Okey, det er kjent at en turbomotor lader mer under hardbelastning enn under liten belastning på samme turtall ? Kan faktisk lade mer, på lavere turtall enn på høyere turtall og lavere belastning Det er jo kjent at en turbobil lader mer i en oppoverbakke enn i en nedoverbakke, på samme turtall. Det er så mange faktorer som spiller inn Redigert 11.September.2019 av Guest (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 11.September.2019 Del på Facebook Svart 11.September.2019 Kalinkamaen skrev 1 minutt siden: Da må han finne ut hvorfor han ikke har turtallet da, det har ingen tin med turbotrykket å gjøre. Jo.. Det kan godt ha noe med turbotrykket å gjøre. Han må finne ut hvorfor han ikke har nok turbotrykk. Sitér dette innlegget Link to post
Kalinkamaen Svart 11.September.2019 Del på Facebook Svart 11.September.2019 bellen skrev 1 minutt siden: Jo.. Det kan godt ha noe med turbotrykket å gjøre. Han må finne ut hvorfor han ikke har nok turbotrykk. Svaret på et e jo turtallet. Han får ikke nok turtall til maks trykk. Sitér dette innlegget Link to post
Jens_P Svart 11.September.2019 Del på Facebook Svart 11.September.2019 Det som fremstår som pussig er at du ikke får sort eksos ved max pådrag. Det tyder på at motoren går med luftoverskudd som dieselmotor skal. Hadde turbo gitt for lite trykk burde eksosen vært sort. Med mindre det er et regulerings-system for å forhindre røyk på motoren. Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
Guest Svart 11.September.2019 Del på Facebook Svart 11.September.2019 (redigert) Jeg kan virkelig ikke gjøre noe annet enn og anbefale deg den boka her @Kalinkamaen Du vil lære MYE, jeg har lest den ett par ganger og føler meg fortsatt helt amatør på motor https://www.haugenbok.no/Generell-litteratur/Teknikk-populaervitenskap-diverse/Ka-e'-det-Det-e'-vri/I9788271287368 Redigert 11.September.2019 av Guest (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 11.September.2019 Del på Facebook Svart 11.September.2019 Jens_P skrev Just now: Det som fremstår som pussig er at du ikke får sort eksos ved max pådrag. Det tyder på at motoren går med luftoverskudd som dieselmotor skal. Hadde turbo gitt for lite trykk burde eksosen vært sort. Med mindre det er et regulerings-system for å forhindre røyk på motoren. Motoren har røykbegrenser, så uten nok turbotrykk, så gir ikke dieselpumpen nok diesel. Derfor ingen sort røyk. Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 11.September.2019 Del på Facebook Svart 11.September.2019 Kalinkamaen skrev 3 minutter siden: Svaret på et e jo turtallet. Han får ikke nok turtall til maks trykk. Jeg skjønner at du ikke forstår prinsippet med turbo, så jeg anbefaler deg å lese deg opp på emnet. Sitér dette innlegget Link to post
ozo Svart 11.September.2019 Del på Facebook Svart 11.September.2019 Kalinkamaen skrev 4 minutter siden: Svaret på et e jo turtallet. Han får ikke nok turtall til maks trykk. Poenget med turbo er å øke effekten, slik at man ved en gitt belastning kan få høyere turtall. Turbotrykket er mao. ikke en bieffekt av turtallet. Sitér dette innlegget Link to post
Gullfisk Svart 11.September.2019 Del på Facebook Svart 11.September.2019 Kalinkamaen skrev 5 minutter siden: Svaret på et e jo turtallet. Han får ikke nok turtall til maks trykk. Hvis du prøver å kjøre opp turtallet på motoren din i fri, så vil du se at det ikke skjer så mye på turbotrykket. Den har turtall, men gjør ingen jobb. Sitér dette innlegget Link to post
Kalinkamaen Svart 11.September.2019 Del på Facebook Svart 11.September.2019 Sitér dette innlegget Link to post
Jens_P Svart 11.September.2019 Del på Facebook Svart 11.September.2019 bellen skrev 10 minutter siden: Motoren har røykbegrenser, Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.