Kalinkamaen Svart 11.September.2019 Del på Facebook Svart 11.September.2019 Sitér dette innlegget Link to post
Guest Svart 11.September.2019 Del på Facebook Svart 11.September.2019 Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 11.September.2019 Del på Facebook Svart 11.September.2019 @Kalinkamaen det med turbo er avansert. Volvo Penta har drive med dette i mange år... Alikevel så fant de ut at den turboen de hadde brukt til en motor i 18 år ikke var den beste og byttet til en annen.... Eksossiden er relativt enkel å begripe seg på... men husk det er ikke den som bestemmer ladetrykket... det er det kompressordelen som gjør. Eksosdelen leverer kun et akselturtall til luftsiden. Deretter er det kompressorsidens utforming som bestemmer når den skal gi det høyeste ladetrykket. Det kan være ved 1900 omdr eller ved 3300.... det er ikke slik at den gir dobbelt så mye ladetrykk ved det dobbelte turtall Les pumpediagrammer for turboen til din motor, når du har taket på det så er du kommet langt. Nå er det litt mange som ikke er enig med deg og kanskje vi skulle ta en pause?? Kanskje du i morra ikke er helt enig selv i noe av det du skreiv i kveld ? Ikke så lenge siden jeg skrev om tennpluggene på dieselmotoren min, så vi har stort sett alle vært der Sitér dette innlegget Link to post
Kalinkamaen Svart 11.September.2019 Del på Facebook Svart 11.September.2019 Eg skal i kassen eg nå så pause for min del går fint. Men at du kan skrive at eksosdelen ikke har noe med trykket å gjøre, bklir for meg hinsides. Det er trykket på eksosen som bestemmer hastigheten på luftsiden. At det finnes forskjellige kompressor hjul i dag enn før er vi ikke uenige i. Jeg har selv hybridturbo i min 330d som gjør at jeg får trykket i lavere turtall. Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 11.September.2019 Del på Facebook Svart 11.September.2019 @KalinkamaenJeg gir deg et tips. Prøv å forstå hva vi skriver ;) Og jeg gir deg også et annet tips. Du diskuterer her med folk som mest sannsynlig har opp mot 30-40 års erfaring innen faget. En ting er hva du mener som er rett, en annen ting er hva som er rett i virkeligheten. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Svart 11.September.2019 Del på Facebook Svart 11.September.2019 (redigert) Kalinkamaen skrev for 1 time siden: Eg skal i kassen eg nå så pause for min del går fint. Men at du kan skrive at eksosdelen ikke har noe med trykket å gjøre, bklir for meg hinsides. Det er trykket på eksosen som bestemmer hastigheten på luftsiden. At det finnes forskjellige kompressor hjul i dag enn før er vi ikke uenige i. Jeg har selv hybridturbo i min 330d som gjør at jeg får trykket i lavere turtall. Nå er vi godt på vei, nå har du forstått at det er trykket og ikke turtallet som bestemmer. Nå hopper vi over på innsugssiden for og ta det fra starten av. Jo mer luft man får inn på innsugssiden, desto mer drivstoff kan man forbrenne, som lager mer eksos, som resulterer i ett høyere trykk på eksossiden. Hovedregel nr1 når man skal trimme en motor: åpne pusteveiene, få mest mulig luft inn og ut av motoren Hvis man mangler trykket på innsugssiden, så får man forbrent mindre drivstoff som igjen gir lavere eksostrykk som gjør at man ikke får bygd opp turbotrykket som skal inn på innsugssiden. Som resultat av mangel på trykk, mangler man krefter, noe som gjenspeiler seg på turtallet til slutt hvis motoren i utgangpunktet er litt for svak til og få maks turtall. Hvis du kjører bmw'n din på 3500rpm i 4gir i 170km i en oppoverbakke, så kjenner du at motoren jobber hardt(blir litt grovere i målet), da prøver den og trykke på mer som gjør at den bygger opp ett høyere eksostrykk, noe som resulterer i at du hører turboen plystrer litt ekstra godt. Hvis du kjører på 3500rpm i 4gir i 170km i en nedoverbakke så kjenner du på motoren at den ikke har no særlig belastning og går da mye lettere, lager mindre lyd og har ett lavere eksostrykk og plystringa fra turboen er lavere. Prøv, så skal du se at jeg faktisk har rett :) jeg blir ikke sjokkert hvis du sier den går raskere fra 50 til 150km i slak oppoverbakke enn i nedoverbakke, det er ingen logikk i det, da det gir mer motstand, men hvis man skjønner åssen en turbomotor virker så ser man logikken Bmw 330d eksempel nr2: hvis det er en oppoverbakke du pleier å kjøre i, vanligvis så greier du 5500rpm i 5gir, noe som resulterer i fartssperra på 250. Men hvis du plutselig av en eller annen grunn mangler 0.4bar turbotrykk, så vil ikke motoren ha trykk/krefter nok og dra mer enn 5100 og 237km i den samme bakken som du kjørte 250 i, dagen føre Turbodiesel i båten kan egentli sammenlignes med bmw'n i 5gir i oppoverbakker. Derfor ber vi han finne ut hvorfor han mangler turbotrykk. Sånn at han kan få trykk nok til og dra maks turtallet oppover bakken Redigert 11.September.2019 av Guest (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
ozo Svart 11.September.2019 Del på Facebook Svart 11.September.2019 Eika skrev 55 minutter siden: 5100 og 237km Det skulle vel bli 232 km/t… -hvis det da ikke er automatkasse uten "lockup". Sitér dette innlegget Link to post
Guest Svart 11.September.2019 Del på Facebook Svart 11.September.2019 (redigert) 237! 330d, ikke 330da fjerner jo mye av morrofaktoren og litt fart med den ekstra a'n (skulle nesten tru jeg hadde bmw nå, men er bare en kverulant uten bil) Redigert 11.September.2019 av Guest (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Kalinkamaen Svart 12.September.2019 Del på Facebook Svart 12.September.2019 (redigert) Eika skrev for 8 timer siden: Nå er vi godt på vei, nå har du forstått at det er trykket og ikke turtallet som bestemmer. Nå hopper vi over på innsugssiden for og ta det fra starten av. Jo mer luft man får inn på innsugssiden, desto mer drivstoff kan man forbrenne, som lager mer eksos, som resulterer i ett høyere trykk på eksossiden. Hovedregel nr1 når man skal trimme en motor: åpne pusteveiene, få mest mulig luft inn og ut av motoren Hvis man mangler trykket på innsugssiden, så får man forbrent mindre drivstoff som igjen gir lavere eksostrykk som gjør at man ikke får bygd opp turbotrykket som skal inn på innsugssiden. Som resultat av mangel på trykk, mangler man krefter, noe som gjenspeiler seg på turtallet til slutt hvis motoren i utgangpunktet er litt for svak til og få maks turtall. Hvis du kjører bmw'n din på 3500rpm i 4gir i 170km i en oppoverbakke, så kjenner du at motoren jobber hardt(blir litt grovere i målet), da prøver den og trykke på mer som gjør at den bygger opp ett høyere eksostrykk, noe som resulterer i at du hører turboen plystrer litt ekstra godt. Hvis du kjører på 3500rpm i 4gir i 170km i en nedoverbakke så kjenner du på motoren at den ikke har no særlig belastning og går da mye lettere, lager mindre lyd og har ett lavere eksostrykk og plystringa fra turboen er lavere. Prøv, så skal du se at jeg faktisk har rett :) jeg blir ikke sjokkert hvis du sier den går raskere fra 50 til 150km i slak oppoverbakke enn i nedoverbakke, det er ingen logikk i det, da det gir mer motstand, men hvis man skjønner åssen en turbomotor virker så ser man logikken Bmw 330d eksempel nr2: hvis det er en oppoverbakke du pleier å kjøre i, vanligvis så greier du 5500rpm i 5gir, noe som resulterer i fartssperra på 250. Men hvis du plutselig av en eller annen grunn mangler 0.4bar turbotrykk, så vil ikke motoren ha trykk/krefter nok og dra mer enn 5100 og 237km i den samme bakken som du kjørte 250 i, dagen føre Turbodiesel i båten kan egentli sammenlignes med bmw'n i 5gir i oppoverbakker. Derfor ber vi han finne ut hvorfor han mangler turbotrykk. Sånn at han kan få trykk nok til og dra maks turtallet oppover bakken Alt dette du skriver her er jeg helt enig i hvis vi snakker om en turbo med elektronisk eller vakumstyrt wastegate. Men sa ikke trådstarter at han har en turbo uten wastegate? I min 4LH TE har jeg turbo uten wastegate, samme som trådstarter har gitt info om, og da er det en helt annen sak. Da pøser turboen på med trykk etter turtallet. 1. You don’t need a wastegate. Well, if your aim is to destroy your turbo and/or blow up your engine, then yes, you don’t need a wastegate! While in theory you could run a turbo system without a wastegate by carefully choosing a turbo that will only reach its maximum turbine speed and desired boost pressure at the engine’s max RPM, it’s really not practical in the real world. https://www.turbosmart.com/news/five-facts-about-wastegates-that-are-wrong/ Dette er selvfølgelig helt ubrukelig setup for en bil, men på gamle båtmotorer så har de valgt dette oppsettet på noen motorer. Under her ser du bilder av turbo til min motor, og her er det ingen wastegate. Her er bildet av trådstarter prøver å gi oss info om at turboen ikke har wastegate: Hvis dette er riktig informasjon så gir turboen i hans båt max trykk ved max rpm, slik jeg har prøvd å forklare. At det finnes nyere turbo oppsett som som oppfører seg anderledes hjelper ikke trådstarter mye. Uansett så håper jeg at trådstarer har fått nok info fra oss alle til å finne ut av problemet sitt. Han gjør absolutt ingen feil med å trykkteste systemet sitt. Men jeg har min tvil at det er på grunn av turbotrykket han ikke får opp turtallet. Redigert 12.September.2019 av Kalinkamaen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Kjellg Svart 12.September.2019 Del på Facebook Svart 12.September.2019 (redigert) Kalinkamaen skrev for 9 timer siden: Det er trykket på eksosen som bestemmer hastigheten på luftsiden. Jeg er ikke utdannet motormann, men for meg virker det ulogisk. Da er det mere riktig å si at farten på eksosen bestemmer farten på turbinen, selv om ikke det heller er riktig... Eller skjønte jeg selv hva jeg skrev nå Redigert 12.September.2019 av Kjellg (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
ozo Svart 12.September.2019 Del på Facebook Svart 12.September.2019 Kalinkamaen skrev 42 minutter siden: Hvis dette er riktig informasjon så gir turboen i hans båt max trykk ved max rpm Ny dag, nye muligheter. Om turboen gir "max trykk ved max rpm" henger i stor grad sammen med hvor mye motoren forbruker av luft. Men hvis motoren i det hele tatt skal nå max rpm. med belastning, er den avhengig av et visst ladetrykk. Turboen må mao. være designet sånn at det, uansett hvor fort motoren spiser, til enhver tid er mat på tallerkenen. Hvis ikke, stopper akselerasjonen opp, og turboen er overflødig. En annen sak er at systemet som helhet må sørge for at motoren heller ikke får det i "vrangstrupen" (eller "pumping", som det gjerne kalles). Når dette løses vha. en "waste gate", kan det bety at turboen i utgangspunktet er overdimensjonert; men denne løsningen åpner for at man alltid kan ha optimalt trykk. Dessuten er det nærmest påkrevd i installasjoner der turtallet senkes brått, som f.eks. i bil. Ellers kunne man fått et ødeleggende høyt trykk idet motoren "slutter å spise", mens turboen er på det mest ivrige. -Eller max trykk ved min rpm, om man vil. Sitér dette innlegget Link to post
Haba Svart 12.September.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.September.2019 Jens_P skrev for 10 timer siden: Det som fremstår som pussig er at du ikke får sort eksos ved max pådrag. Det tyder på at motoren går med luftoverskudd som dieselmotor skal. Hadde turbo gitt for lite trykk burde eksosen vært sort. Med mindre det er et regulerings-system for å forhindre røyk på motoren. At jeg ikke får sort eksos ved fullt pådrag gjør at jeg antar at motoren ikke får nok drivstoff. Men jeg er bare en båtkjører som har begrenset kunnskap om motorer, men har lært mye av innleggene. Sitér dette innlegget Link to post
ozo Svart 12.September.2019 Del på Facebook Svart 12.September.2019 bellen skrev for 11 timer siden: Motoren har røykbegrenser, så uten nok turbotrykk, så gir ikke dieselpumpen nok diesel. Derfor ingen sort røyk. Sitér dette innlegget Link to post
Haba Svart 12.September.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.September.2019 (redigert) Jens_P skrev for 11 timer siden: Det som fremstår som pussig er at du ikke får sort eksos ved max pådrag. Det tyder på at motoren går med luftoverskudd som dieselmotor skal. Hadde turbo gitt for lite trykk burde eksosen vært sort. Med mindre det er et regulerings-system for å forhindre røyk på motoren. At jeg ikke får sort eksos ved fullt pådrag gjør at jeg antar at motoren ikke får nok drivstoff. Men jeg er bare en båtkjører som har begrenset kunnskap om motorer, men har lært mye av innleggene. Men har min motor røykbegrenser ? Trodde ikke det. Redigert 12.September.2019 av Haba (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Guest Svart 12.September.2019 Del på Facebook Svart 12.September.2019 Haba skrev 18 minutter siden: Men jeg er bare en båtkjører som har begrenset kunnskap om motorer, men har lært mye av innleggene. Jaggu godt det ikke bare er meg er svært mye med båt som er mer intressant enn motor :p Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 12.September.2019 Del på Facebook Svart 12.September.2019 Kalinkamaen skrev for 2 timer siden: ......... Men jeg har min tvil at det er på grunn av turbotrykket han ikke får opp turtallet. Så du mener at det ikke finnes noen grunn til at han ikke får opp turtallet på grunn av lavt turbotrykk? Sitér dette innlegget Link to post
Jens_P Svart 12.September.2019 Del på Facebook Svart 12.September.2019 Haba skrev for 1 time siden: Men har min motor røykbegrenser ? Trodde ikke det. Jeg kjenner ikke din motor, så jeg vet ikke. På min motor er dette en innretning på innsprøytningspumpe som er forbundet med slange til innsug-manifold. Denne bidrar til å øke innsprøytet mengde når trykket etter turbo stiger. Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
Mort1 Svart 12.September.2019 Del på Facebook Svart 12.September.2019 Hvis motoren din har røykbegrenser, kan hull i røykbegrenserens membran eller hull i røykbegrenserens luftslange medføre lavere effekt. Hvis du er usikker på om du har røykbegrenser, kan du ta bilde av dieselpumpen og legge ut her, så er vi flere som kan hjelpe videre. Røykbegrenseren har en tynn slange som går fra innsugningsmanifolden til dieselpumpen, og røykbergenseren ligner ofte litt på en sopp... Sitér dette innlegget Link to post
xr4ti Svart 12.September.2019 Del på Facebook Svart 12.September.2019 Haba skrev On 09.09.2019 at 17.09: Haba skrev On 09.09.2019 at 17.09: Hei. Måtte ha ny turbo til Yanmar4jh2ute (mer om det i en tidl. tråd.) I den forbindelse ble også intercooler renset. Ny turbo er original type. Men hvor har topp-turtallet gjort av seg.? Før fikk jeg 3400 - 3500 RPM på full blås og normal last, nå er topp knappe 3100. Høres ikke så galt ut, men det er her ved topp-turtallet farten ligger. Det kan virke som motor ikke får nok drivstoff for den helt siste del av gassen har ingen særlig effekt og eksosen har ikke svart røyk. Må pumpa matches mot turboen, og hvor kan vi ellers lete etter de uteblitte omdreiningene ? ? Haba skrev On 10.09.2019 at 19.41: Rent luftfilter også. Men kan noen si meg om dieselpumpa må justeres etter et turboskifte selv om det er samme originale type som er satt inn? Til trådstarter: - er det original turbo levert av Yanmar eller fra en alternativ leverandør? - intercooleren i god stand, ingen core (lameller) som er løse eller annet som hindrer gjennomstrømning? - nytt luftfilter? - helt sikkert ingen lekkasjer på kald/varm side trykk og eksossystemet? Jeg er ingen dieselekspert men jeg tenker slik: En tilpasset turbo er spesifikt dimensjonert til motoren, dvs at eksoshjul og eksoshuset er tilpasset til bla. baktrykket i eksossystemet og eksosmengden/temperaturen for å for å kunne gi kompressorhjulet den akselhastighet det trenger for å pumpe en luftmengden ved et oppgitt trykk via kompressordelen. Kompressorhjul og kompressorhuset er derfor tilpasset akselhastigheten som eksossiden gir. Kald og varmside på turboen er tilpasset hverandre og til motoren maks effekt. Turboen kan dermed ikke spinne raskere enn hva det til enhver tid produseres varm av eksosgass som driver eksoshjulet. Derfor tenker jeg, forutsatt at ALT er i orden så gjenstår det dieselmengde? Hvorfor dieselmengden nå ikke passer til din nye turbo er vel i grunn spørsmålet da! Sitér dette innlegget Link to post
ozo Svart 12.September.2019 Del på Facebook Svart 12.September.2019 xr4ti skrev 35 minutter siden: Derfor tenker jeg, forutsatt at ALT er i orden så gjenstår det dieselmengde? Hvorfor dieselmengden nå ikke passer til din nye turbo er vel i grunn spørsmålet da! Dieselmengden er jo tilstrekkelig til å få 3100 rpm. Likevel er ladetrykket under 1 bar. Da er ikke alt i orden. Sitér dette innlegget Link to post
xr4ti Svart 12.September.2019 Del på Facebook Svart 12.September.2019 (redigert) ozo skrev 1 time siden: Dieselmengden er jo tilstrekkelig til å få 3100 rpm. Likevel er ladetrykket under 1 bar. Da er ikke alt i orden. Nettopp det jeg vil frem til, at alt ikke er i orden. Hadde alt vært i orden så ville ladetrykket vært 1,16bar - 1,36bar ved 3400-3500 rpm om vi skal tro trådstarter, noe vi har all grunn til. Derfor jeg er litt nysgjerrig på de fire punktene jeg spurte om. Redigert 12.September.2019 av xr4ti Skriveleif, igjen!!! (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 12.September.2019 Del på Facebook Svart 12.September.2019 Instrumentfeil ? ? Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 12.September.2019 Del på Facebook Svart 12.September.2019 (redigert) Haba - det er lurt å svare på spørsmålene du får... slik at du får best mulig oppfølging Xr4ti stilte disse spørmålene: (vet du ikke svaret så rett og slett si det :-) ) - er det original turbo levert av Yanmar eller fra en alternativ leverandør? - intercooleren i god stand, ingen core (lameller) som er løse eller annet som hindrer gjennomstrømning? - nytt luftfilter? - helt sikkert ingen lekkasjer på kald/varm side trykk og eksossystemet? Redigert 12.September.2019 av dieselfan (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Haba Svart 12.September.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.September.2019 Turboen er original MY34 IHI, ikke levert av Yanmar Norge, men et turbofirma her i landet. Kom i oljeinnpakning og med riktig merking. Intercooleren har jeg ikk sett da den ble åpnet og renset, men hørte ikke noe om innvendige skader. Den ble satt sammen igjen med originale pakninger. Alle filtre, luft og diesel er skiftet, men om det er noen lekkasjer på kald eller varm side kan jeg ikke si med overbevisning. I alle fall ikke noe som merkes umiddelbart. Alt er satt sammen med nye pakninger. Sitér dette innlegget Link to post
Fuglen Svart 12.September.2019 Del på Facebook Svart 12.September.2019 Beklager, Kalinkamaen, du fortjener dessverre noe pes her, Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.