Jump to content

Ny turbo, men jakter på siste rest av turtallet.


Haba

Recommended Posts

Kalinkamaen skrev On 11.9.2019 at 21.44:

Min 4LH-TE kjørte med fastrusta turbo og hadde eksakt samme turtall som nå med turbo i svev. Selfølgelig var det mindre HP og hastighet men turtallet var likt.

Har du fast propell, eller vridbar? Går utifra fast.

Ved rein båt under, og likt lastet båt, har du alltid samme fart med samme turtall på motor (og dermed propell).

Link to post

Hvis jeg ikke surrer er dette en motor som nærmer seg 30 år?

Eksosbendet var vel nesten gjenrustet på en annen motor her for ikke lenge siden.. Men det ble vel sjekket/byttet på denne motoren samtidig med turbobyttet?

 

Hvis ja går tankene mine mot dieseltilførsel.

Har dieseltilførsel/forpumpe/dieselpumpe/dyser og kompresjon vært sjekket/byttet/trykket/testkjørt i løpet av denne tiden?

 

 

 

Link to post
Fuglen skrev for 8 timer siden:

Har du fast propell, eller vridbar? Går utifra fast.

Ved rein båt under, og likt lastet båt, har du alltid samme fart med samme turtall på motor (og dermed propell).

 

Heisan, det er jo bare å pese i vei det. Jeg tar meg ikke nær av det. Men husk at det er ikke meg du skal hjelpe. Min motor/turbo fungerer utmerket nå.

 

Til Trådstarter, jeg ser at du har hatt en tidligere tråd der du også sliter med turtall. Dette var med den gamle turboen, stemmer det? 

Klarte du mindre turtall enn nå med ny turbo, eller var det samme turtalet?

 

Link to post
Haba skrev for 9 timer siden:

Turboen er original MY34 IHI, ikke levert av Yanmar  Norge, men et turbofirma her i landet. Kom i oljeinnpakning og med riktig merking.

Intercooleren har jeg ikk sett da den ble åpnet og renset,  men hørte ikke noe om innvendige skader. Den ble satt sammen igjen med originale pakninger. Alle filtre, luft og diesel er skiftet,  men om det er noen lekkasjer på kald eller varm side kan jeg ikke si med overbevisning.  I alle fall ikke noe som merkes umiddelbart. Alt er satt sammen med nye pakninger.

Ok, da vet vi mer og ikke bare antagelser.

Trykktesting gjøres enkelt ved at man tar en endetærsj til et VVS-rør og borer et hull som man setter inn en dekkventil i. Tærsjen kobles så til innsuget på kompressorsiden på turboen med hjelp av silikonslange og to slangeklemmer. For mer kontroll med trykket så kan du i denne tærsjen sette in en nippel som du kobler til trykkmåleren din. Så bruker du en kompressor og blåser inn luft med ca 0,5 bar høyere enn ditt maksimale ladetrykk. Det skal da ikke være noen lekkasjer fra pakningsflater eller slanger tilkoblet trykksiden av motoren.

Når det gjelder turboen så skal man ikke stole på alle leverandører (jeg har ingen grunn til å tro at din leverandør ikke har levert et fullgodt produkt). Det finnes dessverre turboleverandører som ikke leverer tilsvarende produkter som det originale da de selv anser produktet som "godt nok". Med et wastegateregulert turbosystem så er det et vist "slingringsmonn" på komponentene i turboen da ladetrykket kan justeres men i en tilpasset turbo skal alt være eksakt som motorprodusenten har designet den ellers så kan man få feil på ladetrykkurven. Å måle og sammenligne nye og gamle komponenter på turboene er en start for å eliminere turboen fra listen med "mistenkte".

Ser det dukket opp en eldre tråd fra deg om denne motoren også så jeg får lese litt i den også og så ser jeg det har kommet en del relevante spørsmål som bør besvares.

Link to post

Takker aller for bidrag. Tar med alle tips, intet skal være uprøvd. Ser at jeg må gå enda en gang systematisk gjennom hele komplekset, luft og drivstoff -tilførsel. En fin  høstjobb og så forhåpentlig klar for en ny og mer motoreffektiv vårsesong. Som xr4ti bemerker hadde jeg første varsel fra turboen i fjor vår. Etter vinteropplaget da fikk jeg heller ikke mer enn 2300rpm og derettet svart røyk. Jeg tenkte da at luftfilter var tett og vasket ut det og da var alt ok hele 2018 sesongen. Egentlig litt mystisk at det syntes å bli bra av seg selv.

Men et spørsmål på tampen. Det nærmer seg vinteropplag og konservering av motor. Er det noe spesielt å tenke på for turboen, spraye inn i luftinntak med crc eller annet for å beskytte?

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...