Jump to content

Edit History

leiohel

leiohel

Hei

da jeg kjøpte seilbåten min fikk jeg en innføring i hva de ulike påfyllingslokka på dekk gikk til. Det er i alt 3 på den ene siden og 1 på den andre. Og den gang fikk jeg feil info på den siden med 3 inntak. Båten har 3 rustfrie vanntanker på ca 400 liter i hver. To sidetanker er og en midttank. Midtbanekjempe fylles fra de på sidene. I kjølen er det en dieseltank på 1200 liter. Jeg fikk fylt den ene sidetanken og midttanken med mye diesel. Midttanken var allerede nesten full av vann, så tilsammen ble det fylt på ca 500 liter diesel.

først etter en tur i mye sjø hadde diesel og vann blandet seg slik at det ble oppdaget.

 

Så slik grep jeg saken an:

1- jeg offeret en dusj lensepumpe til å bruke til å forflytte diesel fra vanntanken og over på dieseltanken. Det er gode mannlokk i alle tanker. Når sidetanken var tom, tappet jeg over det øverste laget i midttanken. Setter inn en ekstra vannutskiller på diesel tilførselen, siden jeg ikke vet hvor mye vann som ble med ned i tanken.

2- nå har jeg en tank med rimelig mye vann og dieselblanding. På den lokale fyllinga fikk jeg låne en plastank på 1000 liter, som jeg kunne fylle og levere tilbake.

3- nå brukte jeg båtens trykkvannpumpe til å pumpe ut vann og dieselblandingen. En hammel hageslange ble koblet rett på pumpa og opp i tanken som står på en henger på land. Når tankene er tomme bruker jeg en våt støvesuger for å få ut de siste restene.

4- neste er en tur på Biltema hvor jeg kjøper 3 dunker med ren ublandet spylerveske. Ca 60 liter. Dette heller jeg på den midterste tanken og tilsetter ca samme mengde vann. Så da har jeg ca 120 liter isopoanol blanding. På enden av vannslangen setter jeg nå på et munnstykke og begynner å spyle tankene innvendig med blandingen. Tar meg god tid og der jeg kommer til skrubber jeg også med en børste. Når jeg er ferdig lar jeg blandingen sirkulere i alle slanger også. For å se om jeg klarer å redde dem fra dieselblandingen. Til slutt pumpes dette også opp i tanken på land.

5- jeg har 400 liter ferskvann i den siste tanken. Dette fylles inn på midttanken og jeg spyler en siste runde og skyller alle vannrør i båten.

6- all diesel lukt og smak er borte, men vann som blir stående i slangene smaker spylerveske uansett hvor lenge jeg skyller. 

7- må har jeg byttet pumpa og alle slanger og vannet er helt utmerket.

8- jeg har i tillegg, for å være sikker, satt på rett etter pumpa et aktiv kull filter. I byssa har jeg egen kran til drikkevann, som går igjennom enda et kullfilter. I hver av vanntankene har jeg lagt en 1,2 meter lang olje suge strømpe, av den dyre typen. Denne skal få ligge i en mnd, før jeg bytter til en ny. Skulle det være noe diesel igjen som løser seg opp, vil disse strømpene ta dette til seg, samt eventuelt andre kjemikalier.

 

vannet smaker helt fint og ikke tegn til oljefilm på toppen. Tenker å levere en vannprøve til Mattilsynet, for å få en siste forsikring.

 

20190908_154637.jpg.5b0b2a1efff3ddf95573ab0f620bea47.jpg

 

Mvh

leif ove

 

leiohel

leiohel

Hei

da jeg kjøpte seilbåten min fikk jeg en innføring i hva de ulike påfyllingslokka på dekk gikk til. Det er i alt 3 på den ene siden og 1 på den andre. Og den gang fikk jeg feil info på den siden med 3 inntak. Båten har 3 rustfrie vanntanker på ca 400 liter i hver. To sidetanker er og en midttank. Midtbanekjempe fylles fra de på sidene. I kjølen er det en dieseltank på 1200 liter. Jeg fikk fylt den ene sidetanken og midttanken med mye diesel. Midttanken var allerede nesten full av vann, så tilsammen ble det fylt på ca 500 liter diesel.

først etter en tur i mye sjø hadde diesel og vann blandet seg slik at det ble oppdaget.

 

Så slik grep jeg saken an:

1- jeg offeret en dusj lensepumpe til å bruke til å forflytte diesel fra vanntanken og over på dieseltanken. Det er gode mannlokk i alle tanker. Når sidetanken var tom, tappet jeg over det øverste laget i midttanken. Setter inn en ekstra vannutskiller på diesel tilførselen, siden jeg ikke vet hvor mye vann som ble med ned i tanken.

2- nå har jeg en tank med rimelig mye vann og dieselblanding. På den lokale fyllinga fikk jeg låne en plastank på 1000 liter, som jeg kunne fylle og levere tilbake.

3- nå brukte jeg båtens trykkvannpumpe til å pumpe ut vann og dieselblandingen. En hammel hageslange ble koblet rett på pumpa og opp i tanken som står på en henger på land. Når tankene er tomme bruker jeg en våt støvesuger for å få ut de siste restene.

4- neste er en tur på Biltema hvor jeg kjøper 3 dunker med ren ublandet spylerveske. Ca 60 liter. Dette heller jeg på den midterste tanken og tilsetter ca samme mengde vann. Så da har jeg ca 120 liter isopoanol blanding. På enden av vannslangen setter jeg nå på et munnstykke og begynner å spyle tankene innvendig med blandingen. Tar meg god tid og der jeg kommer til skrubber jeg også med en børste. Når jeg er ferdig lar jeg blandingen sirkulere i alle slanger også. For å se om jeg klarer å redde dem fra dieselblandingen. Til slutt pumpes dette også opp i tanken på land.

5- jeg har 400 liter ferskvann i den siste tanken. Dette fylles inn på midttanken og jeg spyler en siste runde og skyller alle vannrør i båten.

6- all diesel lukt og smak er borte, men vann som blir stående i slangene smaker spylerveske uansett hvor lenge jeg skyller. 

7- må har jeg byttet pumpa og alle slanger og vannet er helt utmerket.

8- jeg har i tillegg, for å være sikker, satt på rett etter pumpa et aktiv kull filter. I byssa har jeg egen kran til drikkevann, som går igjennom enda et kullfilter. I hver av vanntankene har jeg lagt en 1,2 meter lang olje suge strømpe, av den dyre typen. Denne skal få ligge i en mnd, før jeg bytter til en ny. Skulle det være noe diesel igjen som løser seg opp, vil disse strømpene ta dette til seg, samt eventuelt andre kjemikalier.

 

vannet smaker helt fint og ikke tegn til oljefilm på toppen. Tenker å levere en vannprøve til Mattilsynet, for å få en siste forsikring.

 

Mvh

leif ove

 



×
×
  • Create New...