Peter-
Hej,
Har en gammel volvo penta md-11c på min båd med både ferskvand og saltvand køling. Den køler faktisk så godt at den eneste måde jeg kan få den op på middel temperatur er ved at kører den på 2200 rpm og seile - uden sejlads bliver den aldrig varm virker det til.
Tænkte at jeg ville være lidt proaktiv og kører systemrens på den. For ferskvands delen tænker jeg bare alt putte det på og sejle en weekend-tur for motor, hvorefter jeg suger det ud igen med en pumpe - skyller med ferskvand og derefter kølervæske.
Saltvands-delen virker som det mere kompliceret. Tænker at motoren må være helt varm så ventilen åbner - så stænger jeg saltvands indtaget, demonterer slangen fra kranen og putter den I en spand med ferskvand + systemrens og starter motoren igen indtil system rens er suget ind. Derefter havde jeg tænkt at komme i båden hver dag og starte motoren nogle sekunder for at få nyt systemrens ind i systemet i ca 4 dage. Er dette en god plan? (bør jeg vel kører motoren varm hver dag egentlig.....) Kan jeg bruge systemrens koncentreret for bedre effekt?
Har læst af nogen laver et cirkulret system - men det virker som for stort et projekt så vælger gerne den nemmere løsning med mindre at det er værdiløst..
Virker til at de fleste motorer fejler pga saltvands-delen og det vil jeg virkelig gerne undgå!
Mvh,
Peter