Peter-
index skrev 40 minutter siden:Jeg ville ha ventet til evt kjøleproblemer oppstår.
Ellers er det greit å løse vannslangen til eksosbendet og føre denne tilbake til dunken med Systemrens I. Så kan du
sirkulere inntil du mener det er rent. Ikke kjør motoren mer enn noen få minutter uten kjøling på eksosen da.
Altså jeg kan sirkulere indtil det er rent men max et par minutter? Hvor høy konsentration skal jeg bruge?
finnarne skrev 40 minutter siden:Hvordan har du både saltvann og ferskvann ?
på de motorer som jeg har vært borti, så har det enten vært saltvann som har kjølt hele motoren, eller så er det saltvann som kjøler ned ferskvannet (med frostveske) som igjen kjøler ned motoren. Vet at det også er noen som har kjølevannet i en lukket krets med ett rør ut på utsiden av båten for å kjøle ned kjølevannet.
Regner med du har løsningen med saltvann som kjøler ned kjøleveske (ferskvann + frostveske), og da håper jeg at termostaten ligger i kjøleveske-delen av systemet, ikke i saltvanns-delen, så vidt jeg vet.
Det er virkelig en god pointe... tror helt sikkert at du har ret I at saltvandet køler ferskvann - det gør jo egentlig at motoren er meget mere robust iht rust, salt osv.. Det er jo fantastisk så er jeg ikke så nervøs omkring det længere + det hjælper jo med at forklare hvordan en så gammel moter så fungere så bra efter 40 år ;) Er vel stadigvæk en god ide at kører lidt systemrens på saltvands-siden også tænker jeg ?
Hvad sker der forresten hvis man bruger konsentreret forstveske? Jeg har normalt bare fyldt konsentrert på - men ikke meget da den holder væsken bra..
Gudrun skrev 26 minutter siden:Er like mange svar på dette som det finnes båteiere..
På sjøvannssiden fulgte jeg bruksanvisningen akkurat som det står beskrevet på flasken. Tok ikke mange minuttene å rigge til.
Virket helt fint på en motor fra 94.
De som konstruerte mariniseringen til motoren har lagt inn litt sikkerhet så kjølerne kan ha noe redusert effekt uten du merker det på instrumentet.
Ikke dumt å legge inn en runde med Systemrens hvert 3-5 år(?) som forebyggende vedlikehold..
Ikke Systemrens, men samme opplegget:
https://www.youtube.com/watch?v=Yb5Q116AHk0
Præcist min pointe! Tak for link
dieselfan skrev 49 minutter siden:Hei, set gjerne inn hvilken motor dett gjelder slik at relevansen øker for alle som søker.
volvo penta md-11c
Mvh,
Peter