
jma001
52 minutes ago, Worry II said:Steng inntaksventilen. Tørn motoren til den er tom for saltvann. Fyll på med riktig dosering ferskvann og Motorrens på inntakssiden, til blandingen begynner å boble ut eksosen (prosedyren må tilpasses hver enkelt motor avhengig av hvordan kjølesystemet er oppbygd). La væsken stå i ca 2 døgn. Etter rens åpnes bunnventilen og motoren kjøres.
Hei
1)
Jeg har fått påmontert en påfyllingskrane (mellom sjøvannskranen og impelleren) som bl.a. benyttes til å fylle inn ferskvann inn i sjøvannskretsen. Dette skjer ved å stenge sjøvannskranen slik at impelleren suger inn ferskvann gjennom ovennevnte påfyllingskrane.
Noen sier at ovennevnte metode - med å la impelleren/sjøvannspumpe SUGE INN SYSTEMRENS,
IKKE er å anbefale og/eller ikke gir fullgodt resultat.
Ovennevnte metode ville jo vært svært lettvint da man jo
slipper å skru av en hardtsittende sjøvannsslange fra sjøvannspumpa, og man
slipper å demontere/fjerne impelleren.
2)
Den litt mer omstendtlige metoden - og kanskje den beste, er å:
Pumpe INN/sirkulere systemrens fra ei bøtte med systemrens - med en slange påmontert foran kjølevannsslangens utløp foran eksosbendet.
UT-slangen - tilbake til bøtta, påmonteres ved sjøvannspumpa.
Dette forutsetter jo at sjøvannslange og impeller er demontert.
SPØRSMÅL:
a)Tar IMPELLEREN og/eller sjøvannspumpa skade av systemrens?
Hvis ikke impelleren/sjøvannspumpa tar skade av systemrens,
b)HVORFOR er ovennevte metode (jfr. pkt.1) IKKE å anbefale????
Noen som vet?