Jump to content

Edit History

jma001

jma001

52 minutes ago, Worry II said:

Steng inntaksventilen. Tørn motoren til den er tom for saltvann. Fyll på med riktig dosering ferskvann og Motorrens på inntakssiden, til blandingen begynner å boble ut eksosen (prosedyren må tilpasses hver enkelt motor avhengig av hvordan kjølesystemet er oppbygd). La væsken stå i ca 2 døgn. Etter rens åpnes bunnventilen og motoren kjøres.

Hei

1)
Jeg har fått påmontert en påfyllingskrane (mellom sjøvannskranen og impelleren) som bl.a. benyttes til å fylle inn ferskvann inn i sjøvannskretsen. Dette skjer ved å stenge sjøvannskranen  slik at impelleren suger inn ferskvann gjennom ovennevnte påfyllingskrane.

Noen sier at ovennevnte metode - med å la impelleren/sjøvannspumpe SUGE INN SYSTEMRENS,
IKKE er å anbefale og/eller ikke gir fullgodt resultat.


Ovennevnte  metode ville jo vært svært lettvint da man jo
slipper å skru av en hardtsittende sjøvannsslange fra sjøvannspumpa,  og man
slipper  å demontere/fjerne impelleren.

2)
Den litt mer omstendtlige metoden - og kanskje den beste, er å:
Pumpe INN/sirkulere systemrens fra ei bøtte med systemrens - med en slange påmontert foran kjølevannsslangens utløp foran eksosbendet.
UT-slangen  - tilbake til bøtta, påmonteres ved sjøvannspumpa.
Dette forutsetter jo at sjøvannslange og impeller er demontert.

SPØRSMÅL:
a)Tar IMPELLEREN og/eller sjøvannspumpa skade av systemrens? 

Hvis ikke impelleren/sjøvannspumpa tar skade av systemrens,
b)HVORFOR er ovennevte metode (jfr. pkt.1)  IKKE  å anbefale????
Noen som vet?

jma001

jma001

52 minutes ago, Worry II said:

Steng inntaksventilen. Tørn motoren til den er tom for saltvann. Fyll på med riktig dosering ferskvann og Motorrens på inntakssiden, til blandingen begynner å boble ut eksosen (prosedyren må tilpasses hver enkelt motor avhengig av hvordan kjølesystemet er oppbygd). La væsken stå i ca 2 døgn. Etter rens åpnes bunnventilen og motoren kjøres.

Hei

1)
Jeg har fått påmontert en påfyllingskrane (mellom sjøvannskranen og impelleren) som bl.a. benyttes til å fylle inn ferskvann inn i sjøvannskretsen. Dette skjer ved å stenge sjøvannskranen  slik at impelleren suger inn ferskvann gjennom ovennevnte påfyllingskrane.

Noen sier at ovennevnte metode - med å la impelleren/sjøvannspumpe SUGE INN SYSTEMRENS,
IKKE er å anbefale og/eller ikke gir fullgodt resultat.


Ovennevnte  metode ville jo vært svært lettvint da man jo
slipper å skru av en hardtsittende sjøvannsslange fra sjøvannspumpa,  og man
slipper  å demontere/fjerne impelleren.

2)
Den litt mer omstendtlige metoden - og kanskje den beste, er å:
Pumpe INN/sirkulere systemrens fra ei bøtte med systemrens - med en slange påmontert foran kjølevannsslangens utløp foran eksosbendet.
UT-slange  - tilbake til bøtta, påmonteres ved sjøvannspumpa,  forutsatt at sjøvannslange og impeller er demontert.)

SPØRSMÅL:
a)Tar IMPELLEREN og/eller sjøvannspumpa skade av systemrens? 

Hvis ikke impelleren/sjøvannspumpa tar skade av systemrens,
b)HVORFOR er ovennevte metode (jfr. pkt.1)  IKKE  å anbefale????
Noen som vet?

jma001

jma001

51 minutes ago, Worry II said:

Steng inntaksventilen. Tørn motoren til den er tom for saltvann. Fyll på med riktig dosering ferskvann og Motorrens på inntakssiden, til blandingen begynner å boble ut eksosen (prosedyren må tilpasses hver enkelt motor avhengig av hvordan kjølesystemet er oppbygd). La væsken stå i ca 2 døgn. Etter rens åpnes bunnventilen og motoren kjøres.

Hei

1)
Jeg har fått påmontert en påfyllingskrane (mellom sjøvannskranen og impelleren) som bl.a. benyttes til å fylle inn ferskvann inn i sjøvannskretsen. Dette skjer ved å stenge sjøvannskranen  slik at impelleren suger inn ferskvann gjennom ovennevnte påfyllingskrane.

Noen sier at ovennevnte metode - med å la impelleren/sjøvannspumpe SUGE INN SYSTEMRENS,
IKKE er å anbefale og/eller ikke gir fullgodt resultat.


Ovennevnte  metode ville jo vært svært lettvint da man jo
slipper å skru av en hardtsittende sjøvannsslange fra sjøvannspumpa,  og man
slipper  å demontere/fjerne impelleren.

2)
Den litt mer omstendtlige metoden - og kanskje den beste, er å:
Pumpe INN/sirkulere systemrens fra ei bøtte med systemrens - med en slange påmontert foran kjølevannsslangens utløp til eksosbendet.
UT-slange  - tilbake til bøtta, påmonteres ved sjøvannspumpa,  forutsatt at sjøvannslange og impeller er demontert.)

SPØRSMÅL:
a)Tar IMPELLEREN og/eller sjøvannspumpa skade av systemrens? 

Hvis ikke impelleren/sjøvannspumpa tar skade av systemrens,
b)HVORFOR er ovennevte metode (jfr. pkt.1)  IKKE  å anbefale????
Noen som vet?

jma001

jma001

51 minutes ago, Worry II said:

Steng inntaksventilen. Tørn motoren til den er tom for saltvann. Fyll på med riktig dosering ferskvann og Motorrens på inntakssiden, til blandingen begynner å boble ut eksosen (prosedyren må tilpasses hver enkelt motor avhengig av hvordan kjølesystemet er oppbygd). La væsken stå i ca 2 døgn. Etter rens åpnes bunnventilen og motoren kjøres.

Hei

1)
Jeg har fått påmontert en påfyllingskrane (mellom sjøvannskranen og impelleren) som bl.a. benyttes til å fylle inn ferskvann inn i sjøvannskretsen. Dette skjer ved å stenge sjøvannskranen  slik at impelleren suger inn ferskvann gjennom ovennevnte påfyllingskrane.

Noen sier at ovennevnte metode - med å la impelleren/sjøvannspumpe SUGE INN SYSTEMRENS,
IKKE er å anbefale og/eller ikke gir fullgodt resultat.


Ovennevnte  metode ville jo vært svært lettvint da man jo
slipper å skru av en hardtsittende sjøvannsslange fra sjøvannspumpa,  og man
slipper  å demontere/fjerne impelleren.

2)
Den litt mer omstendtlige metoden - og kanskje den beste, er å:
Pumpe INN/sirkulere systemrens fra ei bøtte med systemrens - med en slange påmontert foran kjøleveskens utløp til eksosbendet.
UT-slange  - tilbake til bøtta, påmonteres ved sjøvannspumpa,  forutsatt at sjøvannslange og impeller er demontert.)

SPØRSMÅL:
a)Tar IMPELLEREN og/eller sjøvannspumpa skade av systemrens? 

Hvis ikke impelleren/sjøvannspumpa tar skade av systemrens,
b)HVORFOR er ovennevte metode (jfr. pkt.1)  IKKE  å anbefale????
Noen som vet?

jma001

jma001

4 minutes ago, Worry II said:

Steng inntaksventilen. Tørn motoren til den er tom for saltvann. Fyll på med riktig dosering ferskvann og Motorrens på inntakssiden, til blandingen begynner å boble ut eksosen (prosedyren må tilpasses hver enkelt motor avhengig av hvordan kjølesystemet er oppbygd). La væsken stå i ca 2 døgn. Etter rens åpnes bunnventilen og motoren kjøres.

Hei

1)
Jeg har fått påmontert en påfyllingskrane (mellom sjøvannskranen og impelleren) som bl.a. benyttes til å fylle inn ferskvann inn i sjøvannskretsen. Dette skjer ved å stenge sjøvannskranen  slik at impelleren suger inn ferskvann gjennom ovennevnte påfyllingskrane.

Noen sier at ovennevnte metode - med å la impelleren/sjøvannspumpe SUGE INN SYSTEMRENS,
IKKE er å anbefale og/eller ikke gir fullgodt resultat.


Ovennevnte  metode ville jo vært svært lettvint da man jo
slipper å skru av en hardtsittende sjøvannsslange fra sjøvannspumpa,  og man
slipper  å demontere/fjerne impelleren.

2)
Den litt mer omstendtlige metoden - og kanskje den beste, er:
Pumpe INN/sirkulere systemrens fra ei bøtte med systemrens - med en slange påmontert foran kjøleveskens utløp til eksosbendet.
UT-slange  - tilbake til bøtta, påmonteres ved sjøvannspumpa,  forutsatt at sjøvannslange og impeller er demontert.)

SPØRSMÅL:
a)Tar IMPELLEREN og/eller sjøvannspumpa skade av systemrens? 

Hvis ikke impelleren/sjøvannspumpa tar skade av systemrens,
b)HVORFOR er ovennevte metode (jfr. pkt.1)  IKKE  å anbefale????
Noen som vet?



×
×
  • Create New...