Jump to content

Tomgangsproblem Yamaha 9,9 totakt 97 modell

Jonasran72

Recommended Posts

Hei

Har slitt med tomgangen på Yamaha 9,9 hele sommer. Renset og blåst forgasser 2-3 ganger, rengjort bensinpumpen samt slanger. Motoren sveiv noe bedre etter dette, men oppdaget at hvis jeg pumper bensin når motoren sviver så går den veldig greit. Motoren går veldig greit på høyere turtall. 

Kan dette betyde at det er noe galt med bensinslangen fra tanken eller bensin pumpen som ikke klarer å mate nok bensin? Eller noe annet??  

Rare greier 

takk på forhånd 

Redigert av Jonasran72 (see edit history)

har du prøvd å ha choken på litt?   Går den bedre eller dårligere da?   

Og hvordan arter gangen seg - går den lavt på turtall og stopper lett eller? 

Kan være flere ting som spiller inn her: 

- for lavt flottørnivå.   Kan være feiljustert flottør , evt at det trekkes inn falskluft en eller annen plass.  men disse burde merkes mer også på full gass 

- delvis tilstoppede kanaler for lavfartsdysa.   Ultralydvasker er ofte beste måten å få løs dritt her på

Redigert av ivar (see edit history)

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Overdreven bruk av trykkluft kan sette små sandkorn så fast i dysehullene at det kun er staking med fiskesene som duger.

Sjekk at alle ALLE hullene i dysene er helt trill runde før du skrur sammen....

I tillegg til det Ivar nevner over så ville jeg sjekket tilbakeslagsventilen i bensinpumpa en gang til.

Kan være du må ha ny membran til pumpa.

Finner du ikke feilen kan du for søke dynamisk flotørnivåkontroll. Søk her inne på forumet.

Ok

var litt å tenke på her, skiftet  2 simringer i bunn på veiven en liten og en litt større. Pakning mellom forgasser og reed er byttet. Er det denne simringen du snakker om Ivar?

Motoren går bedre med en gang jeg justerer flødet av bensin med håndpumpen eller choke. Men hvordan ser jeg om flottøren må skiftes? 

Får vel skru opp alt igjen for typ 5 gang ??

Takk alle 

B939DA43-3833-4CC8-8DCC-3B300D1B2085.png

86E78834-CC8F-42ED-8877-073D846C240C.jpeg

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...