Jump to content

Lakkering/maling av glassfiberbåt.

tom Cognac

Recommended Posts

hei.

Jeg skal forsøke å "restaurere" en 33 år gammel glassfiberbåt (Flipper 640 HT). Skroget er forholdsvis pent (pent vedlikeholdt av tidligere eiere - jeg er 4. eier). Likevel har skroget under hovedsaklig fenderlist og over vannlinje diverse sår og skrammer. Disse har vært forsøkt utbedret, med vekslende hell (særlig er det mange sår i baugen). Hos Maritim har jeg fått kjøpt en to-komponents top-coatsparkel (Soromap) som jeg har tenkt å bruke. Noen der ute som har erfaring med dette produktet?

Jeg har funnet ut at det kan bli vanskelig å finne sparkel etc som har riktig skrogfarge. Derfor lurer jeg på om noen av dere har erfaring med å male/lakke hele skroget? Bør jeg bruke noe som er spesielt egnet for båt (top-coat) eller kan jeg bruke bil-lakk? Må jeg lakke med sprøyte eller kan jeg beuke rulle og fordriver? Blir resultatet like bra med siste alternativ som om jeg sprøyter (jeg har ikke tilgang til sprøyteutstyr - derfor sp.målet)? Ellers er jeg takknemlig for alle svar både mht sparkling og derpå pussing (kan jeg bruke plansliper til pussing?) og angående lakkering.

mvh

Brian Storm

jeg tørker ut på land....!

Brian Storm skrev for 2 timer siden:

hei.

Jeg skal forsøke å "restaurere" en 33 år gammel glassfiberbåt (Flipper 640 HT). Skroget er forholdsvis pent (pent vedlikeholdt av tidligere eiere - jeg er 4. eier). Likevel har skroget under hovedsaklig fenderlist og over vannlinje diverse sår og skrammer. Disse har vært forsøkt utbedret, med vekslende hell (særlig er det mange sår i baugen). Hos Maritim har jeg fått kjøpt en to-komponents top-coatsparkel (Soromap) som jeg har tenkt å bruke. Noen der ute som har erfaring med dette produktet?

Jeg har funnet ut at det kan bli vanskelig å finne sparkel etc som har riktig skrogfarge. Derfor lurer jeg på om noen av dere har erfaring med å male/lakke hele skroget? Bør jeg bruke noe som er spesielt egnet for båt (top-coat) eller kan jeg bruke bil-lakk? Må jeg lakke med sprøyte eller kan jeg beuke rulle og fordriver? Blir resultatet like bra med siste alternativ som om jeg sprøyter (jeg har ikke tilgang til sprøyteutstyr - derfor sp.målet)? Ellers er jeg takknemlig for alle svar både mht sparkling og derpå pussing (kan jeg bruke plansliper til pussing?) og angående lakkering.

mvh

Brian Storm

Jeg har benyttet 2K lakk og skummerulle. Har vært fornøyd med resulatet.

Sår har jeg sparklet med fin glassfibersparkel og pusset over.

Dersom du skal male hele båten, så hadde jeg rubbet den litt med pussepapir og vasket den godt. ::smiley:

Under vannlinjen anbefales det å sparkle med epoxy. Er det bare små sår og skrammer i gelcoat, så må du først pusse vekk bunnstoff, så fjerne alt støv, avfette med aceton og sparkle og pusse sårene. For lakk vil jeg anbefale 2k polyurethan. Anbefaler Jordan skumrulle for 2K, andre ruller kan løse seg opp. Bruk rulle en vei og dra over diagonalt med en fordriver.

Kjøp 2 komponent ja. å "prøverulle" sånn at du vet hva du driver med kan være lurt. Jeg "malte" selv en 28 fot`s båt som fikk en ganske strøken side og en side med "jaffa" struktur. Viktig å ta hensyn til luftfuktighet og temperatur. Å bruke fordriver viste seg å være en kunst for min del. Å ta en prøvemaling kan være lurt så du ser hvor lenge lakken er mulig å bearbeide. Min båt ble forøvrig ganske fin året etter da jeg gikk ganske hardt til verks med sliping, rubbing og polering. Husk også at sparkel er skikkelig herdet før du legger lakk.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...