Jump to content

Hvilken billig gps tracker til skjergårdsjeep anbefales?

jerognal

Recommended Posts

Altså: Jeg har en "eldre skjergårdsjeep (2000mod). Ikke all verdens verdi. Men hadde likevel vært greit med en sånn gps tyverisporing. Har hatt en i forrige båten men den tappet batteri over tid. Var ikke så fornøyd med den. Men kanskje forumets eminente brukere har erfaring? Ebay flommer jo over av forskjeligge duppeditter.... 

Jeg er altså ikke ute etter noen FG-godkjent greier til flere tusen laken og abb. Enkel og grei med kontantkort som funker mot mobil er det jeg vil ha.

De billige fungerer ,ikke problem. Men husk at 3G og 2G nettet bygges ned og ikke støttes lenger. Kina utgavene må følge standarden i høyteknologiske Norge ! :) 

Men til eventuell situasjon og noen tyver stikker av med båten din , hva gjør du da?

Legg deg etter båten , og / eller ring politiet ville de fleste da gjøre. Hva må du regne med da?

For det første så vil ikke politiet (høyst sannsynlig) ha kapasitet eller prioritere å følge forbryterene.

For det andre så risiker du vel å komme i en fysisk konfrontasjon med tyvene , om du kommer så langt som til å konfrontere dem. Kanskje er du heldig og at tyvene bare tjuvlånte båten din til den ene turen, men da har du hatt flaks! 

Uansett så kan du sikkert oppnå litt rabatt hos ditt forsikringsselskap om du tyverisikrer båten din , men jeg er usikker på om du får rabatt bare pga trackingen. 

Hva hadde du tenkt skulle skje , i en gitt situasjon , og noen dro avgårde med båten din ?  

Sjekk gjerne hobbysiden min (ikke-kommersiell) om Skjærgårdsjeeper og båt/motor-nyheter: 

https://www.facebook.com/fritidsfiskeren/

krabbelars skrev 50 minutter siden:

De billige fungerer ,ikke problem. Men husk at 3G og 2G nettet bygges ned og ikke støttes lenger. Kina utgavene må følge standarden i høyteknologiske Norge ! :) 

Men til eventuell situasjon og noen tyver stikker av med båten din , hva gjør du da?

Det er vel 3G som legges ned. 2G (Edge) beholdes så vidt jeg vet.......

Om man ikke skal ut og fakke kjeltringer selv, så er det vel uansett praktisk å få melding om at båten er borte....? Tror ikke politiet hadde hatt noe i mot å få servert lokasjonen til ferskt tjuvgods heller!

AASS for OSS! Drikk Aass og piss Ringnes!
Drikk aldri vann (og spis ikke den gule snøen)!!

44 minutes ago, jerognal said:

Snuser litt på nett men finner ikke helt noe midt i blinken enda. Noen har lite/intet batteri. Noen har stort batteri men bare usb tilkobling. Noen har ikke antenne. Puh...... helst skulle man hatt stort internt batteri, ekstern antenne, løs ledning for tilkobling til 12V-batteri. 

Alle har nok en antenne, den er bare ikke ekstern på alle dingser. ;-)

Slik jeg ser det så er et "passe stort" intert batteri samt permanentkobling mot batteri en fordel for trackerens del. Da tåler den strømbrudd en periode. Ulempen er at den vil gradvis tappe ned den batteribanken den er tilkoblet, selv om det ikke er store strømbruken det er snakk om.

Permanent strøm kan man ordne, selv om dingsen bare har micro-USB for lading. Skaff en 12v til 5v regulator, så kan du koble en ledning med micro-USB rett til +/- utgangene på denne. Gjør det vanntett/vannavvisende med tape, lim, flytende gummi eller lignende.

Men det blir jo litt "leamikk" å måtte ordne selv, fremfor å kjøpe ferdig. Det er gjerne sånt som stopper meg fra å gjennomføre slike prosjekter, fordi det A) ser stygt ut, B) blir litt amatørmessig og C) er enda en greie jeg går og bekymrer meg for om skal antenne båten pga dårlig elektrikerjobb fra min side.

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Har gammel båt og motor som ingen vil stjele!   skjøenner ikke helt vitsen med å ha slikt ombord..  det ville gitt mening om det var koblet opp mot et security selskap, og om båten var av nyere dato og stor verdi om systemene går på 2/3G er det jo litt bortkasta

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...