Kawanor Startet 11.September.2019 Link til dette innlegget Startet 11.September.2019 Vet at musling kan kjøres med motor på 90 HK lettere 2takter.. så ser det ikke fult så trykt ut. Har sett på you tube... Men én susuki 4 takter på 40-50 vil denne båten tåle vekta til en 4 takter? Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 11.September.2019 Link til dette innlegget Svart 11.September.2019 Jeg anbefalte 16 fot med 90 Yam 2T, ikke 14 fot. Har kjørt mange forskjellige motorer på 14 fot Musling men ikke prøvd 4T..... og det er det en grunn til. Jeg liker meg på sjøen, elsker små båter som hopper og spretter men som har potensiale for å være lydige.... 14 fot Musling har større krav til balanse enn 16 foteren. Når en kjenner hvor mye en full 30 liters tank mot akterspeilet innvirker på balansen i svev ville jeg ikke vurdert tung motor med lite ork (4T) Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 11.September.2019 Link til dette innlegget Svart 11.September.2019 Har kjørt muslingen med 25, 40 og 60hk 2T. Sistnevnte med batteri og tank bak, og merkbart mer baktung i svevene enn med de to mindre motorene (som heller ikke hadde batteri) 90-100kg på hekken burde gå greit balansemessig om du setter batteriet under konsollen og tanken under tofta Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Guest Svart 11.September.2019 Link til dette innlegget Svart 11.September.2019 (redigert) Du syns musling med 90 ser skummelt ut, men ville kjøre f4 ? 60 Suzuki er 5kg lettere enn etec 40, som jeg har på min og jeg har hatt alt i ræva og styrekonsollen flytta helt balk. Tipper den stopper rett i overkant av 40knop med 60suzuki Den er farlig nok den, når man tilter opp og legger seg på løft. Men man MÅ ikke fremprovosere dette ved enhver anledning Redigert 11.September.2019 av Guest (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 11.September.2019 Link til dette innlegget Svart 11.September.2019 Er jo morsomt å kjøre i fine forhold med vekta bak, men til litt mer allround bruk så vil jeg nok foretrekke vekta bedre fordelt Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
dieselfan Svart 11.September.2019 Link til dette innlegget Svart 11.September.2019 Fornuftig sagt Ivar. Rett og slett et godt råd. Er vel også greit at vi tar med vår egen vekt. Noen er lette og noen er tunge. Forskjellen på den letteste her på Forumet og den tyngste i en Musling 14 med 50hk 4T motor er virkelig stor..... Sitér dette innlegget Link to post
Kawanor Svart 11.September.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.September.2019 Eika skrev for 1 time siden: Du syns musling med 90 ser skummelt ut, men ville kjøre f4 ? 60 Suzuki er 5kg lettere enn etec 40, som jeg har på min og jeg har hatt alt i ræva og styrekonsollen flytta helt balk. Tipper den stopper rett i overkant av 40knop med 60suzuki Den er farlig nok den, når man tilter opp og legger seg på løft. Men man MÅ ikke fremprovosere dette ved enhver anledning Sitér dette innlegget Link to post
Guest Svart 11.September.2019 Link til dette innlegget Svart 11.September.2019 Se på tiltinga av motoren, han fremprovoserer den hoppinga der. Den båten der går fra og være snill som ett lam til og bli ett jævla beist iløpet av 4sekunder med powertrimknappen og 5cm på gassspaken Hvis man først skal se en musling film, så syns jeg denne er fin. 90 yamaha er fin motor på den Sitér dette innlegget Link to post
Kawanor Svart 11.September.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.September.2019 Helt rått.. Dette er en intresangt båt Sitér dette innlegget Link to post
Fuglen Svart 11.September.2019 Link til dette innlegget Svart 11.September.2019 Neineinei, ikke flere slike filmer. Da ender jeg med å kjøpe en slik selv. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Svart 11.September.2019 Link til dette innlegget Svart 11.September.2019 (redigert) Er det noe og lure på a? Løp og kjøp! Den får meg på mange og 30år, til og smile fra øre til øre hver eneste gang den brukes, selv om det står båter i samlinga som er gode for over 100knop Følelsen av og legge en musling i plan, kjenner propeller slurer litt før den får tak, merker at den reagerer godt på powertrimmen og får løfta ganske høyt, så kjenner man at man får hjelp av vinden til å løfte den helt opp sånn at kun de 10siste cm av båten er nedi, så kommer det noen 40cm bølger og man bare holder gassen, kjenner 3 små dunk i ræva og fortsetter vidre som ingenting har skjedd, så holder man farta oppe og når man ligger i god sving og fullt løft rundt en holme så tenker man plutselig på at man ligger i full sladd og hvor galskap det egentli er :) Den følselsen der er ganske magisk igrunn. Kan vel ikke nekte på at jeg kommer til og være Linge-fæn ut livet. Redigert 11.September.2019 av Guest (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 11.September.2019 Link til dette innlegget Svart 11.September.2019 glemmer aldri første gangen jeg prøvde musling 430, da med 25hk. Var såpass med bølger og vind at jeg nesten ville betenkt meg på å tatt ut 490'en min - men den lille jolla bare trylla vekk alt som var Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Guest Svart 11.September.2019 Link til dette innlegget Svart 11.September.2019 Men muslingene er glade i å kjøres aktivt. Men de oppfører seg som en drøm i 25knop også. Det er litt deilig følelse av å ligge i 25knop, så bare klemme til og kjenne at hele båten bare løfter seg ut av vannet, vingler 2-3sekunder før den stabiliserer seg og da er plutselig farta 39knop, så litt finjustering, 41. Jeg trenger virkelig mer motor! . Sitér dette innlegget Link to post
Fuglen Svart 11.September.2019 Link til dette innlegget Svart 11.September.2019 Det der, Eika, er unødvendig. Slik fantastisk beskrivelse av ganske enkel morro på sjøen, iblandet noen filmsnutter, gir en enkel mann kjøpelyst. Totalt unødvendig. Hva hadde kona sagt, om jeg solgte hennes Pioneer 14 m/yam 20 og kommet hjem med en slik isteden. Vet ikke, men bør nok være gift noen år til... Sitér dette innlegget Link to post
Guest Svart 11.September.2019 Link til dette innlegget Svart 11.September.2019 Dama til han jeg kjøpte min av, lånte den mye. Ofte man så hu i fullt løft. Du skal se damene får horn i panna de også, Så lenge det er kontrolerbart og trygt :) iogmed at den er snill som ett lam hvis den ikke blir provosert, så tenker jeg hu blir fornøyd, på slutten av sommeren kommer hu i full løft & sladd rundt odden dere kan se fra brygga :p Med en 50etec så topper den ett par og 40knop og bruker kun 15L i timen, er jo nede på 0.35L pr Nm da jo. Skal leite lenge etter ett mer drivstoff effektivt fremkomstmiddel på vannet som gir så høy morrofaktor. Du får mindre lyst på den nå? Riiight? Hehehe nå kjører dama til kameraten mim en wesling "herregud og god den weslingen er, hvis man holder bånngass over bølgene så merker man de nesten ikke" Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.