Jump to content

Ja, vi satser på D5L-kurs på baatplassen denne vinteren også


Poseidon

Recommended Posts

Vi satser på å gjenta suksessen fra tidligere år: D5L-kompaktkurs starter i løpet av november og D5LA-kurset følger like etter :thumbsup:

Nå som tidligere legger vi opp til å arbeide oss gjennom hele pensum via nettet, med presentasjon av nytt stoff, kartseilas og oppgaveløsing inne på en del av baatplassen som vi kaller for "Klasserommet vårt".

D5L-kompaktkurset foregår på en avlukket del av baatplassen, kalt "klasserommet vårt", hvor kun deltagerne slipper inn. I tillegg til arbeidet på nettet har vi to obligatoriske samlinger ombord i Nattruten SANDNES i Stavanger havn. Samlingene foregår i februar og april 2019. Kursdeltagerne kan bo rimelig og greit ombord i skipet, noe som de aller fleste deltagerne foretrekker.

I løpet av kurset gjennomgår vi disse fagene ihht den nye  læreplanen fra Sjøfartsdirektoratet:

  • Navigasjon
  • Navigasjonshjelpemidler
  • Sjøveisregler og brovakthold
  • Skipslære
  • Sikkerhet
  • Motor og teknologi

På de nevnte samlingene gjennomgåes stoffet enda en gang, supplert med oppgaver og øvelser - og så avsluttes hver samling med eksamen i tre fag.

Noe av det viktigste, som er nytt i denne læreplanen sammenlignet med tidligere, er to nye fag, to praktiske fag som nå er blitt obligatoriske:

  • Navigasjonshjelpemidler i praksis
  • Fremføring av fartøy

Disse må naturlig nok foregå ombord i fartøy og da er det skoleskipet POSEIDON II som blir benyttet.

 

Her er kjøreplanen for D5L-kurset denne vinteren:

 

331101402_Kjreplan_D5L_kompakt_2019-2020.jpg.97de1c57a014a0d965f08c6bbb4d6245.jpg



Her er programmet for den første samlingen, som foregår i februar:

 

D5L_samling_febr_2020.jpg

 

 

Her er programmet for den andre samlingen, som foregår i mars:

 

D5L_samling_mars_2020.jpg

Redigert av Poseidon (see edit history)

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post

Et av de første spørsmålene som pleier å dukke opp er naturlig nok: "hva koster det"?

Prisen er NOK 19.200, en pris som inkluderer hele kurset, lærebøker, sjøkart, praksis, eksamensgebyr, osv, kort sagt alt vi kan inkludere!
Det som kommer i tillegg er den enkelte deltagers utgifter til reise og opphold, for det varierer fullstendig fra deltager til deltager.
Dere finner mer informasjon nederst på denne siden.

 

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
gunnark skrev On 20.9.2019 at 8.56:

Enig med Sleipner 93. Det kan ikke gjøres bedre - veldig trivelige omgivelser også om bord på

gammel kysttraver i sentrum av Stavanger.

 

Takk for det Gunnar K.
Nå ser det forresten ut for å bli D5LA-kurs i februar slik som du etterlyste.
Vi har et jevnt tilsig av interesserte  -  og MS SANDNES er reservert for den aktuelle helgen i februar.

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Sjøholken skrev On 24.9.2019 at 22.38:

Ja, her er det bare å melde seg på! Har selv tatt dette kurset, og det var meget lærerikt! 

Mulig jeg blir med på D5LA ja:smiley:

 

Mange takk for sist og takk for hyggelig hilsen Sjøholken.
De siste dagene har jeg tre D5L-påmeldinger fra Bømlo/Bremnes, så kanskje det er noe smittsomt i nabolaget?  :smiley:  

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
fiskekongen skrev for 4 timer siden:

Skulle gjerne deltatt, men er offshore første samlingen

 

Ja, det er sånn som skjer .....
Rekkefølgen på samlingene betyr egentlig ingenting, for det er ikke slik at de bygger på hverandre.
Det går godt an å ta 2. samling, dvs skipslære, sikkerhet og motor først  -  og så ta 1. samling med navigasjonsfagene neste vinter.
Flere har gjort det på den måten allerede ...

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
fiskekongen skrev for 6 timer siden:

Jeg som jobber offshore har GSK kurs. Grunnleggende sikkerhetskurs. Er dette dekkende for den delen av kurset?

 

Der har Sjøfartsdirektoratet en litt spesiell oppfatning og de godkjenner ikke GSK sånn uten videre.
Men det som gjennomgåes på GSK er langt mer enn de vi har på D5L. Derfor sier jeg vanligvis til de mange som er i samme situasjon at det er enklere å gjennomføre den lille deleksamenen enn å starte en diskusjon med SDir. 

 

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
janet skrev for 4 timer siden:

 

mandag 10. februar fra klokken 1230 og utover

er det 1 stykk eksamen som dekker de 3 emnene

eller er det 3 eksamener?

er det du som lager eksamen eller er det normerte prøver? (navigasjon - skipslære - regelverk)

 

 

 Det er egentlig tre adskilte eksamener:
Navigasjon
Navigasjonshjelpemidler
Sjøveisregler og brovakthold


Hver godkjent D5L-skole lager eksamener, vanligvis faglærer og sensor i samarbeid.
Men vi blir revidert av SDir og må fra tid til annen sende inn eksamensoppgavene som sist er brukt for at SDir skal verifisere vanskelighetsgrad, faglig spredning, variasjon, osv ...
 

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Poseidon skrev 24 minutter siden:

 

Der har Sjøfartsdirektoratet en litt spesiell oppfatning og de godkjenner ikke GSK sånn uten videre.
Men det som gjennomgåes på GSK er langt mer enn de vi har på D5L. Derfor sier jeg vanligvis til de mange som er i samme situasjon at det er enklere å gjennomføre den lille deleksamenen enn å starte en diskusjon med SDir. 

 

 

Er IMO 80, OLF m/helivelt samt etterfølgende 24 timers oppgraderingskurs STCW for offiserer (for å opprettholde IMO 80) nok for å få utstedt sertifikatet til D5L?

Link to post
Poseidon skrev 30 minutter siden:

 Det er egentlig tre adskilte eksamener:
Navigasjon
Navigasjonshjelpemidler
Sjøveisregler og brovakthold


Hver godkjent D5L-skole lager eksamener, vanligvis faglærer og sensor i samarbeid.
Men vi blir revidert av SDir og må fra tid til annen sende inn eksamensoppgavene som sist er brukt for at SDir skal verifisere vanskelighetsgrad, faglig spredning, variasjon, osv ...
 

ok, takk

 

jeg har en vag erindring om at før i verden så var (D5L) eksamen i navigasjon og stabilitetslære

normerte prøver som også ble brukt i det offentlige skolesystemet,

samme eksamen - samme dag - samme tid, over hele landet

 

 

V8 rules.

 

Link to post
Chiefengineer skrev 1 time siden:

 

Er IMO 80, OLF m/helivelt samt etterfølgende 24 timers oppgraderingskurs STCW for offiserer (for å opprettholde IMO 80) nok for å få utstedt sertifikatet til D5L?

 

Ja, når de inneholder STCW-delen så er alt OK, da skriver vi "Godkjent" i det faget på vitnemålet.
Det er de rene OLF-kursene som SDir har noe imot.

 

Jeg kan også føye til at med gyldig maskinistsertifikat har man egentlig fullgode papirer på tre av fagene til D5L, nemlig Skipslære, sikkerhet og motor/teknologi. Med vårt kursopplegg betyr det at maskinister med oppdaterte papirer bare trenger å delta på den første D5L-samlingen.
Vi har jevnlig kursdeltagere både fra det sivile og marinefolk som tar D5L på denne måten.
 

 

Redigert av Poseidon (see edit history)

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
janet skrev 21 minutter siden:

ok, takk

 

jeg har en vag erindring om at før i verden så var (D5L) eksamen i navigasjon og stabilitetslære

normerte prøver som også ble brukt i det offentlige skolesystemet,

samme eksamen - samme dag - samme tid, over hele landet

 

 

Det har jeg aldri hørt noe om de snart 20 årene vi har hatt Sjøfartsdirektoratets godkjenning til å drive D5L og D5LA.
Det skjedde forøvrig en stor omveltning den gangen en viss industrimann/reder forsøkte å ordne/kjøpe D5L-sertifikat, men heller ikke før den omveltningen hadde man normerte prøver.

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Poseidon skrev 14 minutter siden:

 

Det har jeg aldri hørt noe om de snart 20 årene vi har hatt Sjøfartsdirektoratets godkjenning til å drive D5L og D5LA.
Det skjedde forøvrig en stor omveltning den gangen en viss industrimann/reder forsøkte å ordne/kjøpe D5L-sertifikat, men heller ikke før den omveltningen hadde man normerte prøver.

 

vel,

for å si det enkelt, jeg har D5L og min eksamen i stabilitetslære og i navigasjon var landsomfattende normerte prøver.

mulig også andre fag - men kan ikke huske mer enn disse to

og det er godt under 20 år siden jeg gjorde dette

 

skulle jeg tippe var det 2002

V8 rules.

 

Link to post
Poseidon skrev for 3 timer siden:

 

Ja, når de inneholder STCW-delen så er alt OK, da skriver vi "Godkjent" i det faget på vitnemålet.
Det er de rene OLF-kursene som SDir har noe imot.

 

Jeg kan også føye til at med gyldig maskinistsertifikat har man egentlig fullgode papirer på tre av fagene til D5L, nemlig Skipslære, sikkerhet og motor/teknologi. Med vårt kursopplegg betyr det at maskinister med oppdaterte papirer bare trenger å delta på den første D5L-samlingen.
Vi har jevnlig kursdeltagere både fra det sivile og marinefolk som tar D5L på denne måten.
 

 

 

Dette hørtes veldig interessant ut. Har du noen prisliste på hva det da koster?

Link to post
Chiefengineer skrev for 18 timer siden:

Dette hørtes veldig interessant ut. Har du noen prisliste på hva det da koster?

 

Ja, det var jo kjekt!
Komplett D5L-kurs, med alle bøker, sjøkart, eksamensgebyr, praktiske fag, osv koster vanligvis NOK 19.200.
Den forkortede varianten, den som er aktuell for deg og andre med f.eks maskinistpapirer, koster NOK 12.000.
Det eneste jeg ikke kan få lagt inn i fastprisen er den enkelte deltagers utgifter til reise og opphold for samlingen(e), ettersom det er individuelt for den enkelte. Men de aller, aller fleste kursdeltagerne foretrekker å bo godt og rimelig ombord i MS SANDNES   -   og gjør opp dette direkte med veteranskipets venneforening ved avreise.
 

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
janet skrev On 29.9.2019 at 22.00:

vel,

for å si det enkelt, jeg har D5L og min eksamen i stabilitetslære og i navigasjon var landsomfattende normerte prøver.

mulig også andre fag - men kan ikke huske mer enn disse to

og det er godt under 20 år siden jeg gjorde dette

skulle jeg tippe var det 2002

 

Nå har jeg holdt på med D5L omtrent hver dag i 20 år og kjenner som sagt ikke til at man har hatt landsomfattende normerte prøver. Din påstand pirret min nysgjerrighet, for det ville vært utrolig om en så vesentlig sak skulle ha gått meg hus forbi.
Derfor kontaktet jeg SDir og de bekrefter min oppfatning av at man ikke har hatt landsomfattende normerte prøver, ikke i noen fag til D5L-eksamen, ihvertfall ikke etter 1994 da D5L-læreplanen gjennomgikk en hovedrevisjon.
Dermed er det nærliggende å tenke seg at din påstand beror på en "erindringsforskyvning" ....
 

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Poseidon skrev for 2 timer siden:

 

Nå har jeg holdt på med D5L omtrent hver dag i 20 år og kjenner som sagt ikke til at man har hatt landsomfattende normerte prøver. Din påstand pirret min nysgjerrighet, for det ville vært utrolig om en så vesentlig sak skulle ha gått meg hus forbi.
Derfor kontaktet jeg SDir og de bekrefter min oppfatning av at man ikke har hatt landsomfattende normerte prøver, ikke i noen fag til D5L-eksamen, ihvertfall ikke etter 1994 da D5L-læreplanen gjennomgikk en hovedrevisjon.
Dermed er det nærliggende å tenke seg at din påstand beror på en "erindringsforskyvning" ....
 

tja,

husker litt mer nå,

det med 2002 høst er jeg ganske sikker på, jeg reiste enda hjem 1 uke fra en lengre FN konferansen i Marrakech

for å ta eksamen i lastelære

 

(er pt ikke hjemme og får ikke sjekket datoen på d5l lappen min)

 

skulle anta at eksamen i navigasjon var våren 2003

husker hvor det var, i lokalene til den gamle sjømannskolen i Oslo, oppe i Ekebergåsen,

et lass med folk jeg ikke hadde sett før som tok eksamen samtidig

 

 

V8 rules.

 

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...