Jump to content

Ja, vi satser på D5L-kurs på baatplassen denne vinteren også

Poseidon

Recommended Posts

mingebretsen skrev for 9 timer siden:

Hei,

vil ha mulighet til å frakte små antall passasjerer i næring. Båtstørrelse typ 21-30 fot, 2-5 passasjerer.  Trenger jeg da dette IMO50 kurset jeg leser om på RS sine kurssider? Har du det også isåfall?

Hei igjen,

ja hvis man skal frakte betalende passasjerer, da er det IMO som kreves. Det kurset er ganske omfattende og er ikke en del av D5L, og da må du nok til de kurssentrene som retter seg mot skip og offshore.
I tillegg får du krav om et lite kurs som heter "Passasjer- og krisehåndtering".

Med vennlig hilsen POSEIDON

Poseidon skrev 53 minutter siden:

Hei igjen,

ja hvis man skal frakte betalende passasjerer, da er det IMO som kreves. Det kurset er ganske omfattende og er ikke en del av D5L, og da må du nok til de kurssentrene som retter seg mot skip og offshore.
I tillegg får du krav om et lite kurs som heter "Passasjer- og krisehåndtering".

skal ikke være lett å frakte et par passasjerer noen få nautiske mil over en fjord til eget hjem .. ??

Jeg kan vell leie ut båt til turister så kan dem kjøre selv. Men om jeg, med erfaring vil frakte en familie på 4 over indre Sognefjord så de kan komme på hundekjøring hos oss, må jeg utdanne meg til nærmest skipskaptein til danskeferga. Virker unødvendig strengt. 

mingebretsen skrev for 7 timer siden:

Jeg kan vell leie ut båt til turister så kan dem kjøre selv. Men om jeg, med erfaring vil frakte en familie på 4 over indre Sognefjord så de kan komme på hundekjøring hos oss, må jeg utdanne meg til nærmest skipskaptein til danskeferga. Virker unødvendig strengt. 

Ja, jeg kan være enig med at det virker strengt, selv om "skipskaptein til danskeferga" er en overdrivelse ....
Det er såvisst ikke jeg som lager reglene, men vi har et direktorat i Haugesund som er satt til å forvalte regelverket, og de har enkelte spesielt iherdige sjeler :saint:

Vi har forøvrig hatt ganske mange fra indre Sognefjord som har tatt D5L hos oss for å frakte turister med RIB.

Poseidon skrev 1 time siden:

Ja, jeg kan være enig med at det virker strengt, selv om "skipskaptein til danskeferga" er en overdrivelse ....
Det er såvisst ikke jeg som lager reglene, men vi har et direktorat i Haugesund som er satt til å forvalte regelverket, og de har enkelte spesielt iherdige sjeler :saint:

Vi har forøvrig hatt ganske mange fra indre Sognefjord som har tatt D5L hos oss for å frakte turister med RIB.

neida, skjønner det ikke er deg ?

jeg kommer nok på kurs til neste vinter tenker jeg. Blir fint å få ordnet. 

• 4 uker senere...
Poseidon skrev On 2.10.2019 at 17.09:

Nå har jeg holdt på med D5L omtrent hver dag i 20 år og kjenner som sagt ikke til at man har hatt landsomfattende normerte prøver. Din påstand pirret min nysgjerrighet, for det ville vært utrolig om en så vesentlig sak skulle ha gått meg hus forbi.
Derfor kontaktet jeg SDir og de bekrefter min oppfatning av at man ikke har hatt landsomfattende normerte prøver, ikke i noen fag til D5L-eksamen, ihvertfall ikke etter 1994 da D5L-læreplanen gjennomgikk en hovedrevisjon.
Dermed er det nærliggende å tenke seg at din påstand beror på en "erindringsforskyvning" ....

nå er jeg hjemme igjen,

tittet på D5 kortet, det er datert 31 mars 2003,

siden jeg da allerede må ha hatt vitnemål etc så er det rimelig å anta at eksamen (navigasjon) var i januar/februar

samme år, eller kanskje desember året før, altså 12-2002.

lærestedet var på Økern i Oslo,

eksamen i navigasjon foregikk i de gamle lokalene til sjømannskolen i Oslo (Ekeberg)

store lokaler .- mange deltakere jeg ikke så på D5 kurset

husker det godt fordi det etter et par timer

kom 2 personer inn og avbrøt eksamen, annonserte at det var oppdaget feil i eksamensoppgavene,

feilen var SLIK OG SÅNN,

og pga dette var det besluttet at eksamen ville bli forlenget med 2 timer eller noe slikt

ingenting rundt denne eksamenen ble håndtert av skolen som utførte D5 kurset

V8 rules.

• 3 uker senere...

Ja, nå er vi igang med å sende ut materiell for D5L-kurset.
Pakkene med lærebøker, sjøkart og hjelpemidler går ut etterhvert som påmeldinger og betaling faller på plass.
Vi bruker det frivillige forarbeidet her på baatplassen som en forberedelse til de to obligatoriske samlingene ombord i MS SANDNES i Stavanger.

Her er programmet for den første og største samlingen, ta kontakt snarest hvis du vil være med:

D5L_samling_febr_2020.jpg

Nye sjøkart "Print on demand" er hentet på trykkeriet idag, dermed er enda noen nye pakker med D5L-kursmateriell klart til å gå i posten imorgen.
Det er fortsatt mulig for eventuelle etternølere å henge seg på, men vent ikke for mange dagene ....
Ta kontakt for eventuelle spørsmål!
Samlingene i Stavanger foregår ombord i det vernede passasjerskipet SANDNES, som er en opplevelse i seg selv.

IMG_4883.jpg

Redigert av Poseidon (see edit history)

• 2 uker senere...

Ja, så er vinterens D5L-kompaktkurs igang her på baatplassen.

Vi har som før vårt eget "Klasserom" og der gjøres nytt stoff tilgjengelig hver uke.
De påmeldte brukerne skal nå ha fått tilgang, men hvis noen har meldt seg på  -  og allikevel ikke finner klasserommet  -  da må dere gi beskjed snarest, så ordner vi det.

PS
Hvis noen skulle få lyst til å slenge seg på og ha D5L unnagjort i løpet av mars, så er det ennå en mulighet, men vent ikke for lenge ....

• 2 uker senere...

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...