Lystseilas Startet 11.September.2019 Link til dette innlegget Startet 11.September.2019 Hei! Jeg har en Maxi Fenix fra 1983 som ble kjøpt i sommer, min aller første seilbåt. I vinter har jeg tenkt å ha den i opplag på land. Hensikten er både å få gjort unna litt oppgradering av det elektriske, interiøret, og blant annet skifte toalettet, sette inn en septiktank, bytte noen gamle skroggjennomføringer, og få tatt en ordentlig titt på propellen, kjølen, motor osv. Jeg ser det er mye å velge mellom hos aktører som tilbyr opplag, blant annet lagring i oppvarmet hall, ikke-oppvarmet hall, og utendørs. Jeg er i tvil om hvilken som er lurest. Vil helst ikke betale for mye for en type opplag som ikke er nødvendig... Jeg ser for meg at det er nødvendig med strømtilførsel for å drive et varme/tørkeapparat, og for å kunne drive elektrisk verktøy for oppussing. Så, går det an å få gjennomført de tinga jeg skisserer med båten lagret utendørs, eller må den inn i en hall? Eller er det sånn at hvis den står i en hall, så kan jeg ikke komme inn i den hallen og drive og styre med å fikse på båten? Alle mulige tips og råd for å få gjennomført vinterens oppussingsprosjekter på en så smertefri måte som mulig mottas med takk! Har prøvd å søke gjennom forumet for info, men har ikke funnet noe som er helt relevant. Er også interessert dersom noen har noen opplag-tilbydere å anbefale i området. Båten ligger i Gressvik. Sitér dette innlegget Link to post
joelle Svart 11.September.2019 Link til dette innlegget Svart 11.September.2019 Personlig så ville jeg ikke være villig til å betale for en innendørslagring. Blir fort dyrt. Med dem prosjekter du skisserer så ville jeg se etter et sted, så nære som mulig der du bor, sånn at det blir enkelt å kjøre ned til båten. Videre så ville jeg avtalt med opplagsplass om tillgang til strøm. Jeg låg ett år på isegran med min båt. Utendørs opplag, med tillgang til strøm som leses av etter forbruk. Ikke så kjent bortover Gressvik siden, men det er mange muligheter. Alternativ er å transportere den hjem, hvis du har plass i hagen. Jeg valgte i år igjenn å få min hjem, siden jeg har en del prosjekter, å det er mye enklere å gå ut å jobbe ett par timer i forhold til å pakke bilen. Kjøre ned til havna. Pakke ut, osv. Osv. Sitér dette innlegget Link to post
Lystseilas Svart 21.September.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.September.2019 Tusen takk for svar! Jeg prøver fortsatt å finne ut av dette med opplag... Båten er dessverre for stor, tung og dyp til at jeg har mulighet til å få fraktet den hjem til hagen, ellers ville det helt klart vært å foretrekke. Jeg bor også over to timer kjøring fra Fredrikstad, langt innenlands. Burde vel flyttet nærmere vannet for å kunne drive båtliv skikkelig... Jeg regnet ut kostnaden for båtopplag basert på prislisten som en aktør i Gressvik har liggende ute. Prisen for opplaget i seg selv ligger på ca 14 000 for 28-fot, det er vel fair, men med "obligatoriske tilleggstjenester" kommer prisen på over 35 000, er dette gjengs??? Sitér dette innlegget Link to post
Kallethekid Svart 21.September.2019 Link til dette innlegget Svart 21.September.2019 (redigert) Innendørs lagring blir dyrt, jeg ville satset på ute. Jeg kan anbefale Møklegård marina på Marnet utenfor Gressvik. For båten din burde det ikke koste over 10000,- der inkludert opptak, utsetting samt lagring utendørs. Ring Henrik på 95276994 så ordner han det. Jeg har for øvrig en krybbe til en Maxi 95 liggende der som jeg ikke skal bruke i vinter. Du kan låne den hvis den passer. Redigert 21.September.2019 av Kallethekid (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Lystseilas Svart 21.September.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.September.2019 Tusen takk for svar og tips, og lånetilbud! Stativ fulgte med båten da jeg kjøpte i sommer. Har ikke fått henta stativet ennå, men satser på at det er i ok stand :) Hvor innafor er det å ringe han Henrik nå i helgen tror du? Ønsker å få spikra en plan for opplag så snart som mulig, men prøver generelt å unngå å plage folk med arbeid i helgen. Sitér dette innlegget Link to post
Kallethekid Svart 21.September.2019 Link til dette innlegget Svart 21.September.2019 Han var på jobb når kjørte forbi for et par timer siden. Sikkert bare å ringe. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.