bjoris
En viktig del av båtlivet er alltid å ha lyst på en litt bedre båt:)
Hva tenker folket om sjøegenskapene i overnevnte, vi snakker nok om 25-30 fotere, dvs Sargo 25/28 vs NB870/Viknes 930. Jeg ser at bruken vår blir mye tur/retur til ett landsted i Fitjarøyene med avstand på 35 nmil. Fart er derfor viktig, men vi er fornøyd med noe over 20 knop, men dagens NB820 klarer sjelden å gå der ute i havet i +20 knop uten at det blir ubehagelig. Jeg ser også det praktiske i walkaround slik bruken er nå med transport/fisking/øyhopping samtidig sover vi stort sett i båten av praktisk årsaker selv om vi har huset på landsted (mange som deler dette).
Vi har prøvde 870, jeg ble ikke helt overbevist, det var en del slag i skvalpesjøen der også, jeg tror det var mest fordi den gikk med nesa i været. 820en som er helplannende klarer vi å trimme flatt og da kan den gå lenge, men vi må ned i 16-17 knop før vi unngår de harde slagene allerede i 5-8 ms. Jeg ser for meg (har aldri prøvd) at disse "SUVene" moser på full marsjfart i slikt vær uten at det blir særlig ubehangelig, eller er jeg litt for optimist da?
Neste spørsmål blir jo om f.eks en Viknes 930 er vesentlig bedre enn NB870 eller om disse to ikke vil være like gode på transportetapper pga mindre muligheter for trimming f.eks. Disse gir jo mindre vedlikehold pga aksling, men mer støy og forbruk og lavere fart...
Er litt der nå at jeg syns Sargo 28 med marsjfart på 30 høyres helt genialt ut, lugaren bak er jo litt spesiell ved at salongen må vippes opp, samtidig er det ikke verst å få to adskilte lugarer i en så liten SUV båt... Sargo 25 er jo rimeligere, men syns den akterlugaren virket veldig vanskelig å bruke i praksis, men igjen. Pris og driftskostnad er viktig så 25 er ikke helt uaktuell, men ser en på brukt er det jo ikke stor forskjell på de som ligger på finn.no nå iallefall...
Dette er bare tanker i tiden nå, det er veldig greit å ha en "rimelig" båt som 820en også og den duger så absolutt til det meste. Den er solid er lun og god med isolert skrog og godt med varme samtidig går den veldig rimelig med ukomplisert motor og drev (41/DPE)
Vel, det er sikkert mange som vet mye om dette