bjoris
On 9/12/2019 at 4:13 PM, Kjellg said:Uansett så tror jeg kravene dine gjør at du må gjøre kompromiss. Båtene blir rett og slett for små og lette.
Det er det jeg er redd for, å bytte båt for bedre sjøegenskaper så må en vite sikkert at en får en båt da som står til forventingene, det er mye penger og ikke alltid så lett å selge slike båter igjen. Vanskelig å få testet alle aktuelle i dårlig vær så da er en ganske prisgitt andre sine erfaringer, men som da ofte kan være veldig vanskelig å forholde seg til da mange er svært fornøyd med det de eier og forventningen kan være helt forskjellig...
23 hours ago, gunnark said:Halvplanere skvetter mer som Fuglen skriver, men går veldig bra i stor sjøgang om en senker farten til ca 12 knop.
Ser du har en Viknes 930, en av de jeg tenker på. Hvordan er denne i krapp motsjø og full marsjfart? Blir det mye slag og risting. Jeg elsker å drikke kaffi på sjøen, men vår nb820 så kan jeg glemme det uten thermokopp for å si det slik, egentlig er det ofte så mye bevegelse at det er vanskelig å drikke av thermo kopp også. Det skal svært lite til før det er såpass med bevegelse at det blir søl med kaffi...
En skjønner jo at jeg har 11 år i seilbåt som har gjort meg bortskjemt med at bevegelser i båt duvende og avslappene, ikke sånt slag og bråe bevegelser vi har fått nå:)
22 hours ago, hanto1 said:Skal du opp i prisklassen til Viknes 930 så sjekk samtidig Ardea 32. Begge har skrog som tåler opp mot 30kn.
Targa er jo også gull, men pris og 2 motorer er jo momenter å ta med seg om man skal ha 32+ fot med god turkomfort.
Enig, NB32 ser veldig bra ut, er kanskje ikke overbevist om at 295 hk er nok i denne og det ser ut som alle har dette, mener jeg har sett en med D6370.... Begynner å bli litt stor båt også ifht behovet og plassen der vi er mye, der er bare små flytebrygger der mye av båten stikker utenfor både fremme og bak. Her er også veldig fult ofte så jeg vil ikke breie meg slik vi gjorde med 35 fots seilbåten, den tok jo halve havna og det ble mye styr når det blåste opp...
17 hours ago, Trond123 said:Jeg har Nord Star 28, og har vært mye ute i røff sjø. Denne båten tåler mye, og har bl.a. gått over Sletta i liten storm og rundt 3-4 meter bølger.
Veldig greit med sidedører når man er alene i båten og skal legge til kai.
Har ikke erfaring med de andre båtene som er nevnt, så kan ikke sammenligne.
Interessant, nå skal ikkje jeg ha båt for å gå på havet med i storm, det jeg ser hadde gitt oss en skikkelig merverdi var å ha en båt som klarer en marsjfart i 20 knop ca om det nå skulle blåse friskbris, lite kuling i mot... Hvordan oppfører nS28 seg da?
Ser det ligger en 2018 model NS26 med D6330 som var fin, men mulig litt liten og kanskje litt for tung maskin i den, skjønner ikke hvorfor de ikke heller går med D4-300 i en slik båt, det er jo knapt forskjellig på effekt og vekten vil vel gjøre at D4en ville ytt like bra med lavere forbruk og mindre vekt i hekken... Hva tenker du, ikke så viktig?