Jump to content

Edit History

bjoris

bjoris

Da er det snart jul og endelig litt tid til å fundere videre på ett eventuelt båtbytte. Jeg har i det siste fått mer og mer sans for Sargo. Uten at jeg kan dokumentere det så har jeg følelsen av at det er det beste kompromisset mellom Targa og Nordstar. Dvs kompromissløs kvalitet, men bedre turegenskaper og bedre design.

 

MEN, både Targa og Sargo er jo ja, dyrt. Nytt syns jeg det er hinsides, langt over 2 MNOK for en Sargo 25 med nødvendig utstyr, brukt ser det ut som det stopper på 1,2 MNOK, begynner å bli spiselig der, men det er en liten båt, men antakelig utrolig anvendelig og ikke minst både rask og rimelig i bruk og svært sjødyktig.

 

Når fornuften slår til så er jeg tilbake på akslingsbåt og i den kategorien så syns jeg NB870, Viknes 930 og Nimbus 320 og 305 er de som utmerker seg. NBen syns jeg virker som mest båt for pengene, iallefall ferdig prutet, jeg ser det lå ganske mange 870-2009-2012 modeller i høst, nå er det fleste gått ut på dato, men ser ikke ut som de ble solgt. Mange lå først til 1000-1050, men til tross for at flere gikk ned til 950 altså 50-100 ned så ble dem ikke solgt. Her må det være rom for pruting om vi havner på en slik og jeg mener at NB870 vil gi best value for money i denne kategorien om en ser på ca 10 år gml båter. Nimbus er nok bra, men til vårt bruk er stort akterdekk viktig og det er lite på Nimbusene. Viknesen er jo veldig flott, men liten salong innvendig og veldig mye dyrere og diger motor må dra voldsomt med diesel tenker jeg, men kanskje det ikke er så mye mer enn NB870... Uansett, minst 500 mer...

 

Vel, Sargo 25 til 1,2 MNOK eller NB870 til ca 850-900, da er Sargoen 4-5 år nyere, halve forbruket og 10 knop mer fart, men langt fra samme turbåt egenskaper. Sjøegenskapene forventer jeg er svært gode på Sargoen, jeg tipper du kan holde høyere fart med Sargoen selv om NBen skal være god i sjøen den også. Jeg er mye alene og ser store fordeler med "kiosk konseptet", men det er vanskelig å svelge at den blir så mye dyrere enn en langt bedre turbåt som også er ganske praktisk med stort akterdekk, aksling, utestyring...

 

Nei, fornuft og følelser dette. Jeg heller mot Sargoen, men føler det er litt galskap og har diskutert det litt med båtvenner og de kunne bekrefte at det virker som litt galskap å velge en 6 år gml 25 foter til 1,2 MNOK, hehe. Tror nok uansett også at verdifallet blir vesentlig større på en slik enn NBen, det er selvsagt langt færre kjøpere på båter til over 1 MNOk som ned mot 600 om noen år... Dette er viktig for det er ikke gitt at vi skal ha samme båt for all fremtid.

 

På toppen av denne diskusjonen kommer jo dette med dieselforbruk, pengene går ikke dit så sant vi ikke skal til Nord-Norge igjen, men miljømessig er det vesentlig mer spiselig å ha en båt som bruker 1 liter pr mil enn over 2!! 

 

Vel, om noen syns dette er en artig vurdering så feel free til å dele synspunkter...

 

 

Jeg kan legge til at Nordstar 26 og 28, spes 26 med seng under salong så aboslutt er på lista, litt billigere og ganske mye mer plass innvendig ifht Sargo 25 såvidt jeg kan se, uten at jeg vært ombord i en NS26

 

bjoris

bjoris

Da er det snart jul og endelig litt tid til å fundere videre på ett eventuelt båtbytte. Jeg har i det siste fått mer og mer sans for Sargo. Uten at jeg kan dokumentere det så har jeg følelsen av at det er det beste kompromisset mellom Targa og Nordstar. Dvs kompromissløs kvalitet, men bedre turegenskaper og bedre design.

 

MEN, både Targa og Sargo er jo ja, dyrt. Nytt syns jeg det er hinsides, langt over 2 MNOK for en Sargo 25 med nødvendig utstyr, brukt ser det ut som det stopper på 1,2 MNOK, begynner å bli spiselig der, men det er en liten båt, men antakelig utrolig anvendelig og ikke minst både rask og rimelig i bruk og svært sjødyktig.

 

Når fornuften slår til så er jeg tilbake på akslingsbåt og i den kategorien så syns jeg NB870, Viknes 930 og Nimbus 320 og 305 er de som utmerker seg. NBen syns jeg virker som mest båt for pengene, iallefall ferdig prutet, jeg ser det lå ganske mange 870-2009-2012 modeller i høst, nå er det fleste gått ut på dato, men ser ikke ut som de ble solgt. Mange lå først til 1000-1050, men til tross for at flere gikk ned til 950 altså 50-100 ned så ble dem ikke solgt. Her må det være rom for pruting om vi havner på en slik og jeg mener at NB870 vil gi best value for money i denne kategorien om en ser på ca 10 år gml båter. Nimbus er nok bra, men til vårt bruk er stort akterdekk viktig og det er lite på Nimbusene. Viknesen er jo veldig flott, men liten salong innvendig og veldig mye dyrere og diger motor må dra voldsomt med diesel tenker jeg, men kanskje det ikke er så mye mer enn NB870... Uansett, minst 500 mer...

 

Vel, Sargo 25 til 1,2 MNOK eller NB870 til ca 850-900, da er Sargoen 4-5 år nyere, halve forbruket og 10 knop mer fart, men langt fra samme turbåt egenskaper. Sjøegenskapene forventer jeg er svært gode på Sargoen, jeg tipper du kan holde høyere fart med Sargoen selv om NBen skal være god i sjøen den også. Jeg er mye alene og ser store fordeler med "kiosk konseptet", men det er vanskelig å svelge at den blir så mye dyrere enn en langt bedre turbåt som også er ganske praktisk med stort akterdekk, aksling, utestyring...

 

Nei, fornuft og følelser dette. Jeg heller mot Sargoen, men føler det er litt galskap og har diskutert det litt med båtvenner og de kunne bekrefte at det virker som litt galskap å velge en 6 år gml 25 foter til 1,2 MNOK, hehe. Tror nok uansett også at verdifallet blir vesentlig større på en slik enn NBen, det er selvsagt langt færre kjøpere på båter til over 1 MNOk som ned mot 600 om noen år... Dette er viktig for det er ikke gitt at vi skal ha samme båt for all fremtid.

 

På toppen av denne diskusjonen kommer jo dette med dieselforbruk, pengene går ikke dit så sant vi ikke skal til Nord-Norge igjen, men miljømessig er det vesentlig mer spiselig å ha en båt som bruker 1 liter pr mil enn over 2!! 

 

Vel, om noen syns dette er en artig vurdering så feel free til å dele synspunkter...

 

 



×
×
  • Create New...