R.O Startet 12.September.2019 Link til dette innlegget Startet 12.September.2019 Sugde ut ca 12 liter for en uke siden, fylte først på 11,5,liter ny olje da jeg var redd for å overfylte. Peilepinnen var da knusk tørr. Starter opp noen minutter, og fikk olje på pinnen, dog litt vanskelig å lese. Har målt flere ganger etter at motoren har stått, og pinne er knusk tørr. Har gradvis fyllt på mere, og er nå på 12 liter ny olje. Samme som før. pinnen er knusk tør, helt til motoren får gått litt, Nå måler jeg litt over maks merke etter at motoren har gått... Oljen skal da synke ned i panna, så hvorfor er pinnen tørr...? Sitér dette innlegget Link to post
Tempest Svart 12.September.2019 Link til dette innlegget Svart 12.September.2019 Om du bytta filter samstundes følger det vel litt olje med der og? Slik at totalen ut er meir enn 12 liter. Sitér dette innlegget Tempest på Instagram Link to post
bellen Svart 12.September.2019 Link til dette innlegget Svart 12.September.2019 Peilepinnen blir våt på grunn av at oljen blir plasket rundt. Den er tørr fordi du har alt for lite olje i bunnpanna. Topp opp Sitér dette innlegget Link to post
nie Svart 12.September.2019 Link til dette innlegget Svart 12.September.2019 R.O skrev 31 minutter siden: Sugde ut ca 12 liter for en uke siden, fylte først på 11,5,liter ny olje da jeg var redd for å overfylte. Peilepinnen var da knusk tørr. Starter opp noen minutter, og fikk olje på pinnen, dog litt vanskelig å lese. Har målt flere ganger etter at motoren har stått, og pinne er knusk tørr. Har gradvis fyllt på mere, og er nå på 12 liter ny olje. Samme som før. pinnen er knusk tør, helt til motoren får gått litt, Nå måler jeg litt over maks merke etter at motoren har gått... Oljen skal da synke ned i panna, så hvorfor er pinnen tørr...? Hvis du har D6 så har denne et totalt oljevolum (inkl filter) på 20L. I så fall er det ikke så rart om 12l ikke rekker opp til peilepinnen. Hvis du har D4 så har denne et totalt oljevolum (inkl filter) på 12,5L. I så fall skulle motoren din vært overfylt når du fyller opp 12 liter ny olje. Så da har du antagelig D6 og må fylle på vesentlig mer olje? Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 12.September.2019 Link til dette innlegget Svart 12.September.2019 TS har en annen tråd om serviceliste for D4, så jeg håper inderlig det er D4 det er snakk om her også. Om det er en D6 så burde oljealarmen gått, for den skal ha 20 liter og det er 3,6 liter mellom min og max. Kjenner ikke mengde på D4. Står båten på land? Og i vater? Sitér dette innlegget Link to post
nie Svart 12.September.2019 Link til dette innlegget Svart 12.September.2019 Ok, har ikke fulgt med på den andre tråden men litt rar overskrift når D4/D6 er så ulike m.h.t. oljemengde. D4 har 12,5L inkl filter og 1,5L mellom min/max så da står antagelig båten veldig skeivt? Sitér dette innlegget Link to post
R.O Svart 12.September.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.September.2019 Overskriften var for å tiltrekke oppmerksomheten til både D4 og D6 eiere. Da erfaring fra begge sikkert er overførbart. Men jeg har en D4 ja, så har ikke bommet med 7,5 liter....:) Båten ligger på vannet, sikkert ikke helt i vater.. Jeg sugde som nevnt ut ca. 12 liter, men har også byttet bypass filter og filter som Tempest påpeker over, så der forsvant kanskje rundt 0,5 liter...? Da har jeg kanskje tatt ut totalt 12,5 liter, og fylt på 11,8 liter, Håper det er forklaringen. Jeg er mere redd for å overfylle enn å fylle litt for lite, men helt tørr pinne kan ikke være riktig... Kjørte motoren 20min etter oljeskift, ingen alarmen som gikk. Jeg får prøve å fylle på litt til, alltid hyggelig å se litt olje nederst på peilepinnen...:) Sitér dette innlegget Link to post
brs Svart 12.September.2019 Link til dette innlegget Svart 12.September.2019 Skal du sjekke oljenivået så la motor stå noen timer slik at oljen får sige ned. Tar litt tid. Sjekker normalt dagen etter, for å få rett sjekk. :) Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 12.September.2019 Link til dette innlegget Svart 12.September.2019 Er skikkelige filtre på denne motoren så begge oljefilterene rommer langt mer enn 0,5 liter. Fyll på en liter i gangen og vent en stund så oljen får tid til å renne ned i sumpen. Gjenta om nødvendig til nivåer er midt mellom maks og min på peilepinnen. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
R.O Svart 12.September.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.September.2019 Brigg skrev 17 minutter siden: Er skikkelige filtre på denne motoren så begge oljefilterene rommer langt mer enn 0,5 liter. Fyll på en liter i gangen og vent en stund så oljen får tid til å renne ned i sumpen. Gjenta om nødvendig til nivåer er midt mellom maks og min på peilepinnen. Høres ut som jeg har fått svaret her. I kombinasjon pumping og filter tok jeg ut en del mer olje enn jeg fylte tilbake... Også tolker jeg innspillene over slik at man skal peile når motoren har stått en stund og er kald. At det er olje til godt over maks merket rett etter at motoren har gått er da helt normalt..? Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 12.September.2019 Link til dette innlegget Svart 12.September.2019 en god tommelfingerregel er 2/3 mellom min og max Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 12.September.2019 Link til dette innlegget Svart 12.September.2019 R.O skrev for 1 time siden: At det er olje til godt over maks merket rett etter at motoren har gått er da helt normalt..? Om du tar opp peilepinnen, tørker av den, setter den helt ned i igjen og tar den opp, så kan det neppe være over max på peilepinnen om det i utgangspunktet er for lite olje på motoren. Du skal alltid ta den opp, tørke og sette den ned i igjen før du måler hvor mye som er på motoren. Et godt tips er at du lærer deg hva nivået er under forskjellige driftsmoduser. For eksempel at du vet at motoren er akkurat på max-merket etter at den for eksempel har stått noen timer. Så starter du motoren og peiler den imens den går på tomgang og lærer deg hvor nivået da skal ligge. Så kan du stoppe motoren og peile direkte etter stopp. Så kan du vente en time etter du har stoppet med å peile. Lærer du deg nivåene mellom desse punktene, så har du en bedre kontroll over motorens oljenivå. Husk å tørk av peilepinnen før du tar en reell måling. Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 12.September.2019 Link til dette innlegget Svart 12.September.2019 R.O skrev for 1 time siden: motoren har stått en stund og er kald. At det er olje til godt over maks merket rett etter at motoren har gått er da helt normalt..? Når motoren går pumpes oljen rundt slik at deler av oljen befinner seg i oljekanaler, under ventildeksel og rundtomkring. Da vil det være mindre olje igjen nede i sumpen. Derfor skal motoren stå en stund før peiling slik at oljen får anledning til å renne ned i sumpen igjen. Riktig prosedyre ved peiling er å dra ut peilepinnen, tørke av den og sette den ned på plass igjen. Etter noen sekunder kan den så dras opp for avlesning. Gjerne gjenta minst en gang og sjekk at du får identiske avlesninger. Når du ser olje langt opp på peilepinnen straks etter stopp skyldes dette olje som har plasket rundt nede i motoren. Eureka skrev for 1 time siden: en god tommelfingerregel er 2/3 mellom min og max Jeg har sett andre her på forumet argumentere for at disse motorene ikke bør gå med for høyt oljenivå. Dette fordi oljen kan trenge opp i veivhusventilasjonen. Hva som er forsvarlig nivå vil også kunne variere med motorens helning under drift. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.