Jump to content

Peile olje på D4/D6..?

R.O

Recommended Posts

Sugde ut ca 12 liter for en uke siden, fylte først på 11,5,liter ny olje da jeg var redd for å overfylte. Peilepinnen var da knusk tørr. Starter opp noen minutter, og fikk olje på pinnen, dog litt vanskelig å lese. Har målt flere ganger etter at motoren har stått, og pinne er knusk tørr. Har gradvis fyllt på mere, og er nå på 12 liter ny olje. Samme som før. pinnen er knusk tør, helt til motoren får gått litt, Nå måler jeg litt over maks merke etter at motoren har gått... Oljen skal da synke ned i panna, så hvorfor er pinnen tørr...? 

R.O skrev 31 minutter siden:

Sugde ut ca 12 liter for en uke siden, fylte først på 11,5,liter ny olje da jeg var redd for å overfylte. Peilepinnen var da knusk tørr. Starter opp noen minutter, og fikk olje på pinnen, dog litt vanskelig å lese. Har målt flere ganger etter at motoren har stått, og pinne er knusk tørr. Har gradvis fyllt på mere, og er nå på 12 liter ny olje. Samme som før. pinnen er knusk tør, helt til motoren får gått litt, Nå måler jeg litt over maks merke etter at motoren har gått... Oljen skal da synke ned i panna, så hvorfor er pinnen tørr...? 

Hvis du har D6 så har denne et totalt oljevolum (inkl filter) på 20L. I så fall er det ikke så rart om 12l ikke rekker opp til peilepinnen.

Hvis du har D4 så har denne et totalt oljevolum (inkl filter) på 12,5L. I så fall skulle motoren din vært overfylt når du fyller opp 12 liter ny olje.

Så da har du antagelig D6 og må fylle på vesentlig mer olje?

Overskriften var for å tiltrekke oppmerksomheten til både D4 og D6 eiere. Da erfaring fra begge sikkert er overførbart. Men jeg har en D4 ja, så har ikke bommet med 7,5 liter....:)

Båten ligger på vannet, sikkert ikke helt i vater.. Jeg sugde som nevnt ut ca. 12 liter, men har også byttet bypass filter og filter som Tempest påpeker over, så der forsvant kanskje rundt 0,5 liter...?  Da har jeg kanskje tatt ut totalt 12,5 liter, og fylt på 11,8 liter, Håper det er forklaringen. Jeg er mere redd for å overfylle enn å fylle litt for lite, men helt tørr pinne kan ikke være riktig... Kjørte motoren 20min etter oljeskift, ingen alarmen som gikk. Jeg får prøve å fylle på litt til, alltid hyggelig å se litt olje nederst på peilepinnen...:)

Er skikkelige filtre på denne motoren så begge oljefilterene rommer langt mer enn 0,5 liter. 

Fyll på en liter i gangen og vent en stund så oljen får tid til å renne ned i sumpen. Gjenta om nødvendig til nivåer er midt mellom maks og min på peilepinnen. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Brigg skrev 17 minutter siden:

Er skikkelige filtre på denne motoren så begge oljefilterene rommer langt mer enn 0,5 liter. 

Fyll på en liter i gangen og vent en stund så oljen får tid til å renne ned i sumpen. Gjenta om nødvendig til nivåer er midt mellom maks og min på peilepinnen. 

Høres ut som jeg har fått svaret her. I kombinasjon pumping og filter tok jeg ut en del mer olje enn jeg fylte tilbake... Også tolker jeg innspillene over slik at man skal peile når motoren har stått en stund og er kald. At det er olje til godt over maks merket rett etter at motoren har gått er da helt normalt..?

R.O skrev for 1 time siden:

At det er olje til godt over maks merket rett etter at motoren har gått er da helt normalt..?

Om du tar opp peilepinnen, tørker av den, setter den helt ned i igjen og tar den opp, så kan det neppe være over max på peilepinnen om det i utgangspunktet er for lite olje på motoren. 

Du skal alltid ta den opp, tørke og sette den ned i igjen før du måler hvor mye som er på motoren. 

Et godt tips er at du lærer deg hva nivået er under forskjellige driftsmoduser. For eksempel at du vet at motoren er akkurat på max-merket etter at den for eksempel har stått noen timer. Så starter du motoren og peiler den imens den går på tomgang og lærer deg hvor nivået da skal ligge. Så kan du stoppe motoren og peile direkte etter stopp. Så kan du vente en time etter du har stoppet med å peile. Lærer du deg nivåene mellom desse punktene, så har du en bedre kontroll over motorens oljenivå. Husk å tørk av peilepinnen før du tar en reell måling. 

R.O skrev for 1 time siden:

motoren har stått en stund og er kald. At det er olje til godt over maks merket rett etter at motoren har gått er da helt normalt..?

Når motoren går pumpes oljen rundt slik at deler av oljen befinner seg i oljekanaler, under ventildeksel og rundtomkring. Da vil det være mindre olje igjen nede i sumpen. Derfor skal motoren stå en stund før peiling slik at oljen får anledning til å renne ned i sumpen igjen. 

Riktig prosedyre ved peiling er å dra ut peilepinnen, tørke av den og sette den ned på plass igjen. Etter noen sekunder kan den så dras opp for avlesning. Gjerne gjenta minst en gang og sjekk at du får identiske avlesninger. 

Når du ser olje langt opp på peilepinnen straks etter stopp skyldes dette olje som har plasket rundt nede i motoren. 

Eureka skrev for 1 time siden:

en god tommelfingerregel er 2/3 mellom min og max 

Jeg har sett andre her på forumet argumentere for at disse motorene ikke bør gå med for høyt oljenivå. Dette fordi oljen kan trenge opp i veivhusventilasjonen. Hva som er forsvarlig nivå vil også kunne variere med motorens helning under drift. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...