
janet
vikzz skrev for 15 timer siden:Takk for svar folkens.
Jeg går på teknisk fagskole ja, har fagbrev som matros. Slik som jeg har forstått det gir ett år på fagskole muligheten til å løse D4, og to år gir muligheten til å gå helt til D1 med nok fartstid. Du kan lese om det her!
Det jeg lurer på er egentlig om jeg har mulighet til å jobbe på private yachter med norske styrmannspapirer (D4).
Eller om noen har erfaring med å løse ut MCA eller RYA sertifikater på "endorsement" med norske papirer allerede.
Og slik som jeg har forstått et reguleres og utstedes D1-D5 av Sjøfartsdirektoratet, som igjen er underlagt IMO. Opplæringen vår følger IMO sine STCW krav.
du har ikke forstått det rett
Sjøfartsdirektoratet er den norske regjerings verktøy for å ivareta regjeringens syn på deler av det maritime området.
Norge er et suverent land og regjeringens tilsyn/direktorater er IKKE underlagt IMO.