Fuglen
vikzz skrev for 4 timer siden:Jeg finner ikke noe info om gyldigheten til D4 ved privat bruk
Det er personlig sertifikat. Du kan bruke det som du vil.
Du kan med andre ord droppe båtførerbeviset hvis du kjøper deg en Askeladden, Viksund eller en Hydrolift.
Problemet er å få tak i det på "privaten".
Så sant du ikke har egen båt (sertifikatpliktig) er det enklest å være ansatt i et rederi/på en båt for å få det (kadett tid),
og opprettholde fartstiden (seile som styrmann), slik at du ikke mister sertifikatet.
D4 er gyldig i 5 år.
For fornyelse, må du dokumentere repetisjon av sikkerhetskurs, GOC/radiosertifikat (gyldig 5 år dette også), helseattest fra sjømannslege.
Og selfølgelig fartstid.
vikzz skrev for 4 timer siden:Jeg ser at D6 og D7 ser ut som kommende sertifikater også for yrkesfart
Ja, dette er under utredning.
Dette er lave sertifikater.
Ment for yrkesbåter under 15 meter.
Hovedsakelig ment for oppdrettsbransjen og andre små fartøy. Sjarker under 15m kommer sikkert også inn her.
Vil tro de kun blir gyldige i Norge, da dette er noe sjofartdir holder på med, og ikke innbefattet i STCW.
Det betyr nok at de karene som jobber på mærene på oppdrettene, og har en Tobias (båt) som de bruker for å komme seg dertil, må på kurs. De som jobber i sjærgårdstjenesten (flott at vi har dem, vi er mange her inne på bp som setter pris på dem) og henter søppel på øyene må på kurs.
vikzz skrev for 4 timer siden:På D4 står det jo hovedsakelig at man kan føre skip i kommersiell fart. Hvordan er det hvis jeg vil leie seilbåt over 24 meter i utlandet med D4? Er det anerkjent som "over" D5L? Man skulle jo tro det, men finner ikke noe konkret på det
Du kan leie seilbåt med D4. En ganske stor en.
Det er et personlig sertifikat, altså ditt.
Hvis jeg ikke husker feil, kan du skippre opp til 500bt. Kan være hvor lang den vil, det går på tonnasje.
D4 er et høyere sertifikat enn D5L.
Leier du en seilbåt, og ønsker dette skrevet som godkjent fartstid, må du få rederen (eier) av båten til å dokumentere at du har vært kaptein/styrmann ombord.
Så må du få sjofartsdir til å godkjenne dette som fartstid. Det vet jeg ikke hvordan du gjør, men vil tro det blir noe bry.
Det blir nok noe fanteskute over det, i sjofartsdir sine øyne.
Du kan være kaptein på denne med D4:
https://no.m.wikipedia.org/wiki/SS_«Sørlandet»