Jump to content

Haswing Cayman GPS elmotor for baugmontering

Supermix

Recommended Posts

Hei,

har investert i en Haswing Cayman GPS elmotor fra drev.se. https://drev.se/produkter/50736137b Dette er en billigvariant av anerkjente Minn Kota i-pilot (som er minst 3 ganger dyrere).

Noen her på forumet som har denne? Kort fortalt er det en god backupmotor i tilfelle motorstopp, den kan legge båten på "anker" med gps så den ligger helt i ro, den kan følge en kurs eller et track, og alt styres fra en app på mobilen som heter "Helmsman".

Har funnet en god svensk tråd for motoren her;

https://www.fiskesnack.com/forum/fiskebåtar-och-fiskekajaker/motorer/197317-haswing-cayman-helmsman-gps-frontmonterad-elmotor-recensioner-och-montering/

Siste versjon av denne motoren er oppgradert med forbedret motor 660W istedet for 540W

Det er gjort mange forbedringer i sw på versjon 1.03 - så tidligere bugs med ankerfunksjonen er borte.

Versjonen drev.se forhandler er også den lengste varianten med skaft på 137 cm.

Når jeg bestilte hos drev ble svensk mva fratrukket da jeg la inn bestillingen som Norsk. Med hurtigbrakett endte det da på 5300,- + norsk mva /tollgebyr. En god pris!

Følger opp når jeg har fått den. Mer info om motoren her https://haswingoutdoor.com/trolling-motors/cayman-series/cayman-gps.html

Kult! Bruker den GPSen i mobilelefonen? Minn Kota og de der brukt vel hovedsaklig GPSen i en kartplotter, og da koster det jo straks mye mer. For da trenger man plotter med nettverk.

Er helt genialt til fiske!

Redigert av Grand Banks jr (see edit history)

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

ja det er helt sjef til både fiske og teinesetting :)

Minn Kota har innebygd gps i hodet på motoren, mens Haswing ser ut til å bruke gps i mobiltelefonen ja. Er nok for å spare på kostnaden. Tenker selv å bare montere en gammel telefon i båten som da blir dedikert til dette. Kjekt å ha en mobil som er tørr i båten uansett.

Det er på Bella 580 C.

Har lånt en Minn Kota som også har 25kg trekkraft for å testeog samme stammelengde. Det fungerte helt supert. Båten er nok i største laget kraftmessig (med 25kg trekkraft), men det skal en del vind til før det er problemer med å holde posisjon.

Haswing er også noe sprekere nå med 660W tror jeg.

Med mye vind/strøm kan man også kombinere med hovedmotoren på tomgang så jobber elmotoren mot mindre krefter. :)

Redigert av Supermix (see edit history)

Da har kassa fra drev.se ankommet bopel. :) Veldig greit å handle fra drev.se så langt. Svensk moms ble fratrukket før jeg betalte når jeg var registrert som svensk kunde. Så kommer det vel en regning fra UPS med fortilling og moms etter hvert.

Så da blir det unboxing og litt fundering på hvordan denne braketten skal festes til båten i kveld. Meldt 19 grader og sol i helga også :)

Unboxed og tørrkjørt, og veldig fornøgd så langt.

Fant også ut at den helt garantert ikke bruker GPS på mobil men har innebygd GPS :)

Kjørte den litt på en bukk inne i garasja - veldig enkelt å sammenkoble både fjernkontroll til motor og mobilapp. Og det ser ut som GPS er ganske nøyaktig - aktiverte ankerfunksjon og den stod for det meste i ro uten å rotere/gasse på mer enn marginalt av og til. Som skulle bety at GPS feeden ikkje hopper rundt, men er stabil. :)

Var også nede i båten med den for å se hvordan braketten må festes. Ser ut som jeg må lenger frem enn antatt, hadde et åp om å feste den i luka til anker/line, men den må helt frem til den grå fenderstripa ser det ut som. Noen som har forlag til hvordan jeg skal gjøre dette?

IMG_1852.jpg

IMG_1855.jpg

IMG_1856.jpg

IMG_1858.jpg

Tenker du å fremdeles kunne åpne luka?

Kanskje lage en plate i 8 mm. aluminium som du fester i luka, og som går passe lengde utover fenderlista? Så feste adapterplata i den? Kan kanskje også feste den alu.plata med bolter ned i luka, og med vingermuttere på innsiden så du enkelt kan fjerne hele plata dersom du skal ha med noen på båttur uten fisking?

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)

Egentlig litt skeptisk til hvor solid luka blir holdt på plass. Det ser ut som det er 3 treskruer på hver av de to hengslene som holder den bare. Den mangler også lås.

Ser for meg å kunne åpne luka når motoren ikkje er monter på, altså når bare braketten er der, ellers er det ikkje behov for å åpne denne, får bare ha fortøyningstau et annet sted. Tenkte derfor tanken å montere braketten foran luka, men da får den lit overheng forover, som må stives av nedover.. Kanskje en vinkelbrakett i alu?

Ja, det er jo en mulighet. Eller en trekloss som er tilpasset baugens form og som gir støtte utover en del. Skrues og evt limes fast til båten.

Mulig du også kan lage en alu plate som ligger på utsiden og "rundt" lukas fremre del, med størrelse av tre under. Altså fra rekkefeste til rekkefeste, som et bittelite baugspyd for feste av motoren? 

Hvis du legger en ca 3 mm gummiflate under som støtte (og hindre gnissing mot topcoat) kan du kanskje til og med bruke skruehullene til lukas fester for å skru den fast. Feks bytte til gjennomgående 2 mm bolter med mutter og skive på innsiden?

• 1 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...