HomerSimpson Startet 13.September.2005 Del på Facebook Startet 13.September.2005 Jeg har en 88 mod Bayliner 2455 som tar inn litt vann. Dette skjer kun ved kjøring. Ca 2-3 liter etter ett par timers kjøring. Jeg har sjekket i motorommet og det kommer ikke inn vann når motor går på tomgang. Det ser ut som om det kommer inn når selve båten beveger seg i vannet. Jeg tror ikke det kommer inn gjennom drevet da alt ser tørt og fint ut der bak. Gearbelg og drivknutebelg er byttet i våres. Er det noen som har hatt lignende problemer eller som har noen gode tips tar jeg imot med takk. Det sitter ett Mercruiser alfa one gen 1 drev på båten. Sitér dette innlegget Det må da være mulig å drikke alkohol uten å ha det moro??? Link to post
Whistler Svart 13.September.2005 Del på Facebook Svart 13.September.2005 Er det sjøvann eller ferskvann? Du kan jo gå over koblingene til ferksvannsanlegg og varmvannstank. "Vannlekkasjen" min forsvant da jeg tightet opp avtappinga til varmvannstanken . For øvrig trenger disse båtene noe vedlikehold av tettningsmiddelet bak fenderlista. (Det er et av høst-/vårprosjektene mine) Vann dryppet inn i kabinen under en tur i litt "ruskevær". Ellers kan du jo se etter beslag som kommer under vann når båten går forover. F.eks stroppebøylene bak på hekken. De ligger i eller litt over vannlinja, men kommer under hvis du kjører langsom forover, eller laster båten. Hvis de har vært bruk til stropping kan de ha løsnet, og slipper inn vann. Andre steder som kan lekke er selvsagt sjøvannsløyfa på motoren. Sjekk avtappingsplugger under manifolder, blokka, evt ved slangen ned til vannpumpehuset og ved kjølinga til servostyringen hvis motoren har dette. På nyere modeller er pluggene av blå plast (vingeskrue) og har en gummiring til pakning. Sitér dette innlegget Jeg bygger har bygd en Glen-L Zip Link to post
HomerSimpson Svart 13.September.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.September.2005 Takk for gode tips. Det er helt klart saltvann som kommer inn. Jeg har ligget i motorummet med speil og lommelykt, men kan ikke se noen lekkasje på motor eller drev. Det hørtes fornuftig ut med beslag eller stroppebøyle. Disse ligger jo rett over vannlinjen. Jeg trodde kanskje jeg ville se tegn til lekkasje på innersiden av gjennomføringene, men det kan jo være at jeg ikke vil se det. Sitér dette innlegget Det må da være mulig å drikke alkohol uten å ha det moro??? Link to post
Whistler Svart 13.September.2005 Del på Facebook Svart 13.September.2005 Nok en ide dumpet ned i hodet mitt. Virker speedometeret? (trykklogg) HVis slangen har brudd, eller er hoppet av innvendig ved transom vil vann komme inn under fart. Sitér dette innlegget Jeg bygger har bygd en Glen-L Zip Link to post
HomerSimpson Svart 13.September.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.September.2005 Ja trykkloggen virker som den skal. Har ikke sjekket slangen, men jeg skal gjøre det for sikkerhets skyld. Takker for alle gode tips. Sitér dette innlegget Det må da være mulig å drikke alkohol uten å ha det moro??? Link to post
wave Svart 13.September.2005 Del på Facebook Svart 13.September.2005 Har du vakumventil på kjølvannet, kan det være en ide å sjekke denne. Har selv oppdaget en lekkasje fra denne under gange. Det skal visst også være et ikke helt uvanlig problem på Volvo Pentas vakumventiler. Min motor er bare 3-4 mndr gammel, og selv rens av ventilen har foreløpig ikke hjulpet. Sitér dette innlegget Link to post
eysteind Svart 13.September.2005 Del på Facebook Svart 13.September.2005 Kan det vere sjøvannspumpen? Eller sitter denne kanskje i drevet? Selv hadde eg lekasje i pumpen.... Sitér dette innlegget Link to post
Whistler Svart 13.September.2005 Del på Facebook Svart 13.September.2005 Alpha drev har sjøvannspumpa i drevet. Sitér dette innlegget Jeg bygger har bygd en Glen-L Zip Link to post
Blue Sky Svart 13.September.2005 Del på Facebook Svart 13.September.2005 Hei, Har også en 2455 med tilsvarende vanninntregning. Det jeg først erfarte var at utløpet til lensepumpa sitter svært lavt på disse båtene, slik at det er viktig at skroggjennomføringen ikke lekker mot skroget, samt at slangen bør ha en "krøll" for å hindre at vann renner tilbake igjennom pumpa. Etter å ha utbedret dette, får jeg fortsatt noe vann i motorrom under gange. Først trodde jeg det måtte komme fra drev eller kjølesystem, når alt vann er lenset fra motorrom, kommer det ikke inn noe mer når jeg ligger stille, men etter en liten tur ser jeg en liten skvett i bunnen. Dette viser seg nå å komme fra skottet fremfor motorommet, når jeg kjører vil vann herfra renne bakover i båten og inn i motorrommet. I mitt tilfelle er det altså fersk-/ regnvann som kommer inn fra fenderlister, pulpitt osv. Kanskje det samme i ditt tilfelle, prøv å fjerne ekpansjonspluggen mellom skotta og se. Mvh Blue Sky Sitér dette innlegget Link to post
Whistler Svart 13.September.2005 Del på Facebook Svart 13.September.2005 Kanskje du kan få et par tips til fra denne linken som peker til en tråd i Bayliner Owner's Club forum. Sitér dette innlegget Jeg bygger har bygd en Glen-L Zip Link to post
Fairline 36 Turbo Svart 14.September.2005 Del på Facebook Svart 14.September.2005 Heisann. Det er veldig vanelig at disse dreva lekker rundt styrearmen på drevet under kjøring. Sitér dette innlegget Link to post
HomerSimpson Svart 14.September.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.September.2005 Det jeg først erfarte var at utløpet til lensepumpa sitter svært lavt på disse båtene, slik at det er viktig at skroggjennomføringen ikke lekker mot skroget, samt at slangen bør ha en "krøll" for å hindre at vann renner tilbake igjennom pumpa. Dette problemet har jeg ikke tenkt på. Jeg tror ikke at jeg har "krøll" på denne slangen. Skal sjekke dette neste gang jeg er i båten. I mitt tilfelle er det altså fersk-/ regnvann som kommer inn fra fenderlister, pulpitt osv. Det er helt klart saltvann som kommer inn. Det smaker ordentlig salt. Fenderlist og pulpitter etc. er forøvrig tettet med ny tetningsmasse i våres. Det er veldig vanelig at disse dreva lekker rundt styrearmen på drevet under kjøring. Dersom det er styrearmen som lekker, finns det en enkel måte å reparere dette eller må motor og drev ut? Sitér dette innlegget Det må da være mulig å drikke alkohol uten å ha det moro??? Link to post
Brumle Svart 14.September.2005 Del på Facebook Svart 14.September.2005 Hadde lekasje ved styrearmen på mitt gamle drev (Bravo 2) presset fett i nippelen som sitter øverst på transomen utvendig, og lekasjen ble borte. Sitér dette innlegget Link to post
HomerSimpson Svart 15.September.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.September.2005 Da ser det ut som om jeg har endel ting jeg kan gjøre for å prøve å bli kvitt lekkasjen. Skal sjekke slange/ gjennomføring til lensepumpe og beslag/gjennomføringer i skroget. Skal smøre opp drevet på nytt, men tror jeg venter til båten kommer på land. Er forholsvis sikker på at det ikke er motor/kjølesystem som lekker da jeg har ligget i motorummet med speil og lommelykt når motoren har gått på tomgang og forskjellige turtall uten at jeg har sett tegn til lekkasje. Det er når båten beveger seg i vannet at vannet kommer inn. Har derfor stor tro på at det er enten beslag til badeplattform eller andre gjennom føringer i motorrummet eller så enkelt som at vannet kommer bakveien gjennom slangen til lensepumpen. Dette hullet sitter ca bare 10-15 cm over vannlinjen og hver gang jeg slakker av på farten vil hekkbølgen slå inn i hullet. Under fart vil det også bli dragsug så noe vann vil da også kunne komme inn. Sitér dette innlegget Det må da være mulig å drikke alkohol uten å ha det moro??? Link to post
HomerSimpson Svart 19.September.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.September.2005 Slangen til lensepumpen hadde ikke krøll, så da er det nok denne som tar inn vann. Skal ta opp båten i dag og kjører da meg en tur for å sjekke om den er tett før kranbilen kommer. Sitér dette innlegget Det må da være mulig å drikke alkohol uten å ha det moro??? Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.