Jump to content

Bayliner 2455 tar inn vann

HomerSimpson

Recommended Posts

Jeg har en 88 mod Bayliner 2455 som tar inn litt vann. Dette skjer kun ved kjøring. Ca 2-3 liter etter ett par timers kjøring. Jeg har sjekket i motorommet og det kommer ikke inn vann når motor går på tomgang. Det ser ut som om det kommer inn når selve båten beveger seg i vannet. Jeg tror ikke det kommer inn gjennom drevet da alt ser tørt og fint ut der bak. Gearbelg og drivknutebelg er byttet i våres. Er det noen som har hatt lignende problemer eller som har noen gode tips tar jeg imot med takk. Det sitter ett Mercruiser alfa one gen 1 drev på båten. :headbang:

Det må da være mulig å drikke alkohol uten å ha det moro???

Ny Flem.jpg

Er det sjøvann eller ferskvann?

Du kan jo gå over koblingene til ferksvannsanlegg og varmvannstank. "Vannlekkasjen" min forsvant da jeg tightet opp avtappinga til varmvannstanken :blush: .

For øvrig trenger disse båtene noe vedlikehold av tettningsmiddelet bak fenderlista. (Det er et av høst-/vårprosjektene mine) Vann dryppet inn i kabinen under en tur i litt "ruskevær".

Ellers kan du jo se etter beslag som kommer under vann når båten går forover. F.eks stroppebøylene bak på hekken. De ligger i eller litt over vannlinja, men kommer under hvis du kjører langsom forover, eller laster båten. Hvis de har vært bruk til stropping kan de ha løsnet, og slipper inn vann.

Andre steder som kan lekke er selvsagt sjøvannsløyfa på motoren. Sjekk avtappingsplugger under manifolder, blokka, evt ved slangen ned til vannpumpehuset og ved kjølinga til servostyringen hvis motoren har dette. På nyere modeller er pluggene av blå plast (vingeskrue) og har en gummiring til pakning.

Takk for gode tips. Det er helt klart saltvann som kommer inn. Jeg har ligget i motorummet med speil og lommelykt, men kan ikke se noen lekkasje på motor eller drev. Det hørtes fornuftig ut med beslag eller stroppebøyle. Disse ligger jo rett over vannlinjen. Jeg trodde kanskje jeg ville se tegn til lekkasje på innersiden av gjennomføringene, men det kan jo være at jeg ikke vil se det.

Ny Flem.jpg

Hei,

Har også en 2455 med tilsvarende vanninntregning.

Det jeg først erfarte var at utløpet til lensepumpa sitter svært lavt på disse båtene, slik at det er viktig at skroggjennomføringen ikke lekker mot skroget,

samt at slangen bør ha en "krøll" for å hindre at vann renner tilbake igjennom pumpa.

Etter å ha utbedret dette, får jeg fortsatt noe vann i motorrom under gange. Først trodde jeg det måtte komme fra drev eller kjølesystem,

når alt vann er lenset fra motorrom, kommer det ikke inn noe mer når jeg ligger stille, men etter en liten tur ser jeg en liten skvett i bunnen.

Dette viser seg nå å komme fra skottet fremfor motorommet, når jeg kjører vil vann herfra renne bakover i båten og inn i motorrommet.

I mitt tilfelle er det altså fersk-/ regnvann som kommer inn fra fenderlister, pulpitt osv.

Kanskje det samme i ditt tilfelle, prøv å fjerne ekpansjonspluggen mellom skotta og se.

Mvh

Blue Sky

Det jeg først erfarte var at utløpet til lensepumpa sitter svært lavt på disse båtene, slik at det er viktig at skroggjennomføringen ikke lekker mot skroget,

samt at slangen bør ha en "krøll" for å hindre at vann renner tilbake igjennom pumpa.

Dette problemet har jeg ikke tenkt på. Jeg tror ikke at jeg har "krøll" på denne slangen. Skal sjekke dette neste gang jeg er i båten.

I mitt tilfelle er det altså fersk-/ regnvann som kommer inn fra fenderlister, pulpitt osv.

Det er helt klart saltvann som kommer inn. Det smaker ordentlig salt. Fenderlist og pulpitter etc. er forøvrig tettet med ny tetningsmasse i våres.

Det er veldig vanelig at disse dreva lekker rundt styrearmen på drevet under kjøring.

Dersom det er styrearmen som lekker, finns det en enkel måte å reparere dette eller må motor og drev ut?

Ny Flem.jpg

Da ser det ut som om jeg har endel ting jeg kan gjøre for å prøve å bli kvitt lekkasjen. Skal sjekke slange/ gjennomføring til lensepumpe og beslag/gjennomføringer i skroget. Skal smøre opp drevet på nytt, men tror jeg venter til båten kommer på land. Er forholsvis sikker på at det ikke er motor/kjølesystem som lekker da jeg har ligget i motorummet med speil og lommelykt når motoren har gått på tomgang og forskjellige turtall uten at jeg har sett tegn til lekkasje. Det er når båten beveger seg i vannet at vannet kommer inn. Har derfor stor tro på at det er enten beslag til badeplattform eller andre gjennom føringer i motorrummet eller så enkelt som at vannet kommer bakveien gjennom slangen til lensepumpen. Dette hullet sitter ca bare 10-15 cm over vannlinjen og hver gang jeg slakker av på farten vil hekkbølgen slå inn i hullet. Under fart vil det også bli dragsug så noe vann vil da også kunne komme inn.

Ny Flem.jpg

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...