Jump to content

Edit History

Chilli Solbris

Chilli Solbris

Rettet skrivefeil og supplert litt.

Fru Jacobsen skrev 29 minutter siden:

Enig det meste Erik, men ingenting av det du nevner vil ha noe innvirkning på «idiotkjøringen» som blir nevnt rundt i skjærgården eller til/fra havn. Du nevner rett nok praksis (og der er vi veldig enige) men det er en så liten del av den obligatoriske opplæringen at det ikke en gang er verdt å snakke om. Hva du har hatt bruk for av lastelære i en fritidsbåt er jeg usikker på men tviler på at du har hatt særlig nytte av arkplotting og strømkoblinger selv om det kan være gøy å briefe med for noen ?

Lastelære i min båt med tanke på at jeg er ute i all slags vær. En tur rundt Søsterøyene og Struten på natta med slakk vanntank (1000 ltr) og halvfulle dieseltanker med  opplastet flybridge og 9-10 personer i kabinen virker inn på stabiliteten. Skuta liker seg langt bedre med en bevissthet på tyngdepunkt og hvor lite som skal til for å heve det! Lastelære. Og så behøver jeg ikke sette meg ned med formler for å bruke den kunnskapen! Innlært kunnskap gir forståelse og respekt for oppgaven som skal løses. Og kunnskapen er ikke tung å bære når den er der! Sunt bondevett? Ja, kanskje men alle resonnerer ikke likt. 

Og akkurat det er noe veldig mange trenger å få inn!

Nei, jeg har definitivt ikke hatt bruk for strømkoblinger. Og ja, det er en alt for liten del av opplæringen som er praktisk rettet! Og derfor ønsker jeg en kraftig revidering av krav til opplæring. 

Når det gjelder tullinger til sjøs tror jeg at økt kunnskap blant en haug med mennesker til sjøs vil øke den allmennpreventive kraften og kanskje påvirke noe til en mer vettug oppførsel til sjøs. 

Alene kan hvem som helst knekke en stav! Bunter du de sammen kan selv ikke en hærskare av muskelbunter knekke de (litt billedlig sagt). 

Alt virker! Innhold og form kan definitivt bli bedre! Veldig mye bedre!!!

Chilli Solbris

Chilli Solbris

Fru Jacobsen skrev 16 minutter siden:

Enig det meste Erik, men ingenting av det du nevner vil ha noe innvirkning på «idiotkjøringen» som blir nevnt rundt i skjærgården eller til/fra havn. Du nevner rett nok praksis (og der er vi veldig enige) men det er en så liten del av den obligatoriske opplæringen at det ikke en gang er verdt å snakke om. Hva du har hatt bruk for av lastelære i en fritidsbåt er jeg usikker på men tviler på at du har hatt særlig nytte av arkplotting og strømkoblinger selv om det kan være gøy å briefe med for noen ?

Lastelære i min båt med tanke på at jeg er ute i all slags vær. En tur rundt Søsterøyene og Struten på natta med slakk vanntank (1000 ltr) og halvfulle dieseltanker med  opplastet på fly og 9-10 personer i kabinen virker inn på stabiliteten. Skuta liker seg langt bedre med en bevissthet på tyngdepunkt og hvor lite som skal til for å heve det! Lastelære. Og så har behøver jeg ikke sette meg ned med formler for å bruke den kunnskapen! Innlært kunnskap gir forståelse og respekt for oppgaven som skal løses. Og kunnskapen er ikke tung å bære når den er der!

Og akkurat det er noe veldig mange trenger å få inn!

Nei, jeg har definitivt ikke hatt bruk for strømkoblinger. Og ja, det er en alt for liten del av opplæringen som er praktisk rettet! Og derfor ønsker jeg en kraftig revidering av krav til opplæring. 

Når det gjelder tullinger til sjøs tror jeg at økt kunnskap blant en haug med mennesker til sjøs vil øke den allmennpreventive kraften og kanskje påvirke noe til en mer vettug oppførsel til sjøs. 

Alene kan hvem som helst knekke en stav! Bunter du de sammen kan selv ikke en hærskare av muskelbunter knekke de (litt billedlig sagt). 

Alt virker! Innhold og form kan definitivt bli bedre! Veldig mye bedre!!!

• Create New...