Chilli Solbris
Gunga Din skrev 25 minutter siden:
Jeg hadde litt plunder innen jeg fikk nye versjonen og den nye pluginnen til Open CPN å funke.....men fikk det til slutt
jeg har B&G/Simrad ombord som sender ut all nav-data(inkl radarbilde) via wifi......dette plukker jeg sen opp via wifi til PC eller Ipad
kommer gjerne innom å hilser på, du har fått deg en flott båt!
på tal om radar.....
jeg fikk mulighet att følge med en militærbåt på 80-tallet på en radarøvning i Gøteborgs skjærgård.
man hadde bygget om en landstigningsbåt, med flere skjermer/kartbord der nede, så att man kunne
trene flere personer samtidlig.....når øvningen var slutt med oss elever
så blev det en litt tuffere kjørning med radar-befalet sittendes nede i båten (tror vi låg rundt 15-20 knop)
Mellom bøer og skjær.......og han gav order hele tiden om kursforendringer, nedifra båten
utrolig imponerende må jeg si, vad trenete radar-navigatører kan få til......
det jeg husker aller best fra den turen, er da radar-befalet der nede skrek....—FULL BAKK
han hadde misset en liten stake som kom opp pløtslig på skjermen.......(ikke alle staker har reflektor)
— NEI, kom svaret fra broen, vi har sett den, vi passerer på rett side....-fortsett navigere!
![]()
@Gunga Din! Ja, det hadde vært veldig trivelig om du kom innom!! Jeg lager kaffe!! Det ante meg at du hadde vært borti noe slikt som i historien du forteller!!!
Velkommen ombord i mine båter!!!