Jump to content

ILAS Aluminiums krybbe


joelle

Recommended Posts

Da har tiden kommit til att kjøpe in krybbe til båten, og er litt i tvil på hva jeg skall kjøpe.

 

Har kikket på ILAS krybbe opp til 35 fot, men har fått komentar om att disse ikke er kraftige nokk siden di er av aluminium.

Er det noen som har sett eller som har vart borti att disse krybbene ikke håller?

 

Vet ju att det er mye synsing og en har hørt om en som har hørt fra en annen att dette kan skje. :wink:

 

Er med andre ord ute etter noen som har negative eller possitive erfaringer med disse krybbene.

 

En klar fordel er ju att di kun veier 50 kg klappet sammen og att di ikke tar noen særlig plass.

Link to post

:wink: Er ikke sikker ennå, men jeg har kikket litt på krybba, og den båten som var i den innen har en helt annen skrog fassong en en modern båt. Så jeg kikker rundt litt og vurderer frem og tilbake hva jeg ska eller ikke ska gjøre.

 

Prøver og kjøre en data animering av skroget og målen på krybba for og få ett bilde av hvordan det teoretiskt kommer til og se ut.

 

Snakket med en i foreninga som kjenner di fleste båt typer godt, og som han sa:

"du får den sikkert til att stå i krybba, men jeg tviler på hvor stabilt den står der"

 

Og det er klart, jeg vil ju ikke gjerne ha telefonen fra havna der di forteller meg att jeg har startet en domino effekt bortover hele Isegran.

 

Men du gløde det viktigeste med ditt spørsmål, greit att det blev litt bæring og løfting. Men det var ju hyggeligt att treffes da. :wink:

Link to post

Har og kikket på OPI sin krybbe, men jeg har en bekjent som arbeider på ILAS så jeg kan eventuellt få personal pris på krybba der, og da er det ju en god del som skiller dem åt i pris.

Videre veier ILAS krybba kun 50 kg versus opi som er over 100 kg.

<{POST_SNAPBACK}>

OPI's krybbe stiver av både på langs og på tvers i forhold til båtens lengde-retning.

 

ILAS-stativer fungerer best hvis lasten er vertikal. Du har i praksis ingen eller i beste fall dårlig avstivning i båtens lengderetning.

 

I Holmestrand har vi gjennom årene hatt en 3 - 4 alvorlige uhell med ILAS stativene. Oppstillingsplassene er en del utsatt for vind. Man får vibrasjoner og små forflytninger av stativet, Plutselig ved en hard vindpåkjenning har ILAS stativ kollapset, det bøyes - kan knekke og blir som et spyd som trenger igjennom skutesida. En nokså ny båt ble faktisk kondemnert her etter en stygg skade ved bruk av ILAS stativ.

 

Mulig at folk ikke helt har gjort alt som gjøres kan for at skader ved bruk av ILAS stativene ble forhindret. Men det er nå slik at folk er folk og er en del av risikoen ved bruk av ulike typer stativ. :smiley:

Link to post

Jeg har ilas - Høy motorbåtkrybbe Art.nr. 10252 for båt inntil 32 fot, jeg er ikke misfornøyd - den fungerer meget tilfredstillende men hadde valgt en annen type i dag (se TYRESØ nedenfor)

 

http://ilas1-ilas.no.vanadis.no/uploads/ot...alog20004Ny.pdf

 

I dag ville jeg valgt denne fra TYRESØ:

 

Selges hos Maritim for kr. 1750 pr stk - du trenger jo KUN 2 stk.

 

TYRESØ STØTTEBUKK FOR MOTORBÅT LCM 750

Art.nummer: 20605-32

Link to post

Vi har en HR312 i klubben som står i en sådan ILAS, den står veldigt stadigt o bra! (asfalt under)

312an er ju 3/4 kjölad så den står betydligt bättre enn en fenkjölad för rörelser längdskips.

 

Enda nackdelen med ILAS er att den faller sammen av sig själv när man lyfter båten vid

sjösättning, skulle ett band glida på båten o trucken/kranen hastigt måste fira ned båten snabbt

för att koppla om banden(ta nytt tag) så kan krybben ha fallit ihop...men känner man til detta o har folk

runt om som håller stöttebenen oppe tills man ser att båten hänger bra, så er det inget problem!

S/Y Gunga Din

Link to post

Det som var problemet med ILAS krybba en stund, var at sveisen i tverrstiverene gikk opp. Jeg sikret meg mot dette med kjetting og strekkfisk på tvers.

Videre satte jeg båten på en 2x6 som var så lang at den låste tverrstiverene mot underlaget.

Det er så mye å justere på på ILAS krybba at underlaget behøver ikke være helt plant.

Også likte jeg at jeg kunne ta med meg hele krybba på biltaket. Tyresökrybba kan jeg kun flytte hvis jeg har hjelp av to mann og en diger henger.

Store Norske Kullseilingskompani.

Link to post

Jeg har Ilas krybba for båter over 35 fot, dvs. 6 støtter. Fin krybbe, lett å stable vekk, lett å trasportere til/fra båten. Plundrete å montere og plundrete når båten løftes ned i krybba. En trenger da minst en mann på hvert bein. Og på toppen av det hele, fortalte kranføreren at de båtene han var rundt å løftet opp etter å ha veltet, sto alle sammen enten på ilas sine krybber eller på noe hjemmelaget ræl.

Jeg løp da og fikk tak i tyresø støtten, så nå står båten på Ilas krybba og 4 stk. tyresø støtter. DA kan jeg sove om natta.....

 

Dersom jeg skulle kjøpt ny krybbe i dag, ville jeg ikke vært i tvil. Jeg ville kjøpt 4 stk. tyresø støtter, jeg ville tro det holdt til din båt Joelle.

 

Bilde Dette er Ilas krybba som er beregnet på båter inntil 35 fot. Jeg har den samme, men med 6 støtter i stdet for 4.

 

BildeDette er Tyresø støtten, regner med at 4 slike ville gjørt susen. jeg skal kjøpe 2 til av disse, slik at hjeg får 6 stk. og da har jeg en ilas krybbe tilsalgs.

 

:flag:

Båthilsen fra Fernanda.

Link to post

En trenger da minst en mann på hvert bein.

<{POST_SNAPBACK}>

Har en litt annen erfaring med ILAS krybba.

Jeg klargjorde krybba med støttene liggende på bakken pekende utover. Så ble båten satt ned på planken som løp langsetter midt i krybba og som låste tverrstiverene.

Så justerte vi båten i vater tverrskips og hellende svakt forover. (Selvlensere i forkant av sittebrønn).

Deretter var det bare å legge støttene inntil, og teite strekkfiskene.

Før presenningen gikk på, sikret jeg krybba med tverrgående kjettinger mellom nedre ende av støttene forut og akterut, og med kryss av kjettinger og strekkfisker på sidene.

Båten sto fjellstøtt.

Som nevnt, det er en ulempe at hele greia raser sammen når man løfter. Dersom løftet blir feil, blir det vrient å sette den ned igjen. Jeg hadde noen små merker på rekkelista som indikerte sånn omtrentlig hvor det burde løftes. Det sagt, det dreide seg om en seilbåt med finnekjøl og 50% kjølvekt, så det skulle mye til for å få løftet galt.

Store Norske Kullseilingskompani.

Link to post

Hmm..... :smiley:

Det er mulig jeg har missforstått bruken av krybba, men har lyst til å komme med noen spørsmål: :smiley:

 

Du har kjetting fra støtte på babord side - under båten - og til støtte på styrbord side, ikke sant?

Hvordan er kjettingen da festet inn på strekkfisken, med krok eller gaffel?

 

Grunnen til at jeg spør er fordi Ilas startet med krok for feste av kjetting inn på strekkfisken, og da forstår jeg det er enklere å montere krybba, men denne kroken rettet seg ut ved flere tilfeller, slik at båten deiset i bakken. Og det medførte at Ilas gikk over til gaffelfeste, og det igjen betyr løs skrue og mutter som skal tres inn i kjettingløkke på passende sted, og når en da tenker på at det er kalde fingre og en kransjafør til 2000,- i timen.......Da er min mening at det finnes bedre krybber på markedet..... :yesnod:

 

men det er min mening og absolutt ingen fasit. :wink:

 

 

:flag:

Båthilsen fra Fernanda.

Link to post

Den kjettingen som går på tvers har krok i enden. Går fra nedre øyebolt til nedre øyebolt. Det var kun noe jeg satte på i etterkant for å sikre i tilfelle tverrstiveren gikk av i sveisen, noe som var et problem med den gamle versjonen av krybba som jeg hadde.

Og som sagt, jeg sikret ekstra med kryss av kjetting og strekkfisker mellom øvre og nedre øyebolter på hver side. De fleste ville vel kalle det bruk av både belte og seler.

Trikset er den 2x6 som båten står på og som hindrer krybba i å flytte seg, og å få støttene langt nok innunder båten. Da tar de opp langskipskrefter OK.

Kjenner en som har en Bav38 som står i ILAS 6-bens krybbe med riggen på. Ikkeno problem.

Det fine med ILAS krybba, ved siden av vekta, er at den er så fleksibel at du alltid får den til å passe. Den Tyresö krybba jeg har nå passer aldri. Det er et mas med løfting og oppforing under kjølen for å få lasta likt fordelt på støttene fordi den ikke har noe å justere på. Det sagt, den er steingammel. Det var den båten ble levert i en gang i en fjern fortid.

Men for all del, det finnes sikkert bedre løsninger. Prøvde bare å bidra med mine erfaringer med ILAS krybba.

Redigert av Krapyl (see edit history)

Store Norske Kullseilingskompani.

Link to post

Dersom jeg skulle kjøpt ny krybbe i dag, ville jeg ikke vært i tvil. Jeg ville kjøpt 4 stk. tyresø støtter, jeg ville tro det holdt til din båt Joelle.

 

Bilde Dette er Ilas krybba som er beregnet på båter inntil 35 fot. Jeg har den samme, men med 6 støtter i stdet for 4.

 

BildeDette er Tyresø støtten, regner med at 4 slike ville gjørt susen. jeg skal kjøpe 2 til av disse, slik at hjeg får 6 stk. og da har jeg en ilas krybbe tilsalgs.

 

<{POST_SNAPBACK}>

Jaja, nå ble jeg overrasket. Stikk i strid med min fornuft, er altså det enkleste og minst arbeidskrevende igjen det beste ?

 

Disse tyresøstøttene låses jo ikke i noen form med hverandre, ei heller sikres med kjetting etc., er det ikke slik ?

 

Noen som husker hvor mye vekt disse er beregnet opp til ?

 

Jeg har per i dag ikke opplagsutstyr til min båt, da denne ligger på vannet hele tiden, og ved slipping/kraning inngår utstyr i pris. Tenkte kanskje det allikevel kunne være greit å ha liggende noe for sikkerhets skyld.

Link to post

Disse tyresøstøttene låses jo ikke i noen form med hverandre, ei heller sikres med kjetting etc., er det ikke slik ?

<{POST_SNAPBACK}>

De vil vanligvis bli festet sammen parvis med kjetting. Såvidt jeg kan se av bildene er dette en enklere/ spinklere variant enn de jeg har vært borti. På de jeg har brukt har det vært feste for kjetting der hvor de tre bena møtes. De har også vært helsveiset og tunge som fy. Disse ser sammenleggbare ut.

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post

Mine er helsveisede og tunge som fy, så det er nok mulig de ikke er laget på Tyresø, men de er ellers meget like. Jeg har en bred lastestropp som er godkjent for 3000kg trekkraft som strammer mellom babord og styrbord støtte.

Grunnen til at jeg valgte slike støtter er at marinaeieren der jeg ligger om sommeren har valgt å bare bruke disse, og han skryter de opp i skyene, etter flere års bruk. og jeg er enig etter et års bruk.

 

anng. størrelser på støttene, kan du jo lete hos

maritim, søk etter tyresø og bla litt ned på siden.

 

:flag:

Båthilsen fra Fernanda.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...