Jump to content

Vinsj i baugen på Marex SC 290/300 - og generelle innspill til vinsj forran..

R.O

Recommended Posts

Har i dag vinsj bak, og planen var å slå meg til ro med det. Bruke vinsjen bak også på svai, bare dra tauet foran. Etter en sesong savner jeg vinsj foran, vi ligger mye på svai, og det er litt plunder og dra tauet foran, så ofte blir det kaffe/lunch pauser med anker bak, med påfølgende irritasjon hver gang det kommer sjø. 

Da jeg lettet etter Marex SC båter i fjor lagret jeg en haug med annonser. Når jeg går gjennom tidligere og aktive annonser på denne båten, ca 15stk - er det ingen med vinsj foran....?  

Min for og imot vurdering:

Fordeler:

- enkel ankring på svai ved korte stopp

- Silkker ankring ved overnatting, kjetting i kombinasjon med godt anker

- sikkerhet, får raskt ut anker foran ved motorstopp 

Ulemper:

- mere utstyr som kan svikte...

- «ødelegger» litt av den rene flaten på baugspydet

Overrasker meg ikke om mange her inne har sterke meninger om vinsj foran... Er båten for liten, 30fot, er det grunnen til at ingen av båtene på Finn.no har vinsj...?

Redigert av R.O (see edit history)
lurvetass skrev for 4 timer siden:

Har Marex SC 300 og har vinsj i begge ender. Kjekt det ved stopp på dagtid.

Men bruker alltid anker akter og fortøye mot land i uthavn. 

Interessant å høre. Da antar jeg du har laget et spor/hull i nebbet, ser jo ut som den er klargjort for vinsj, ref bildet. Noe du har gjort selv, eller kjøpte du med.. 

Send meg gjerne et bilde ved en anledning.

Utover å skjære bort noe teak, som alltid gjør vondt, ser du noen ulemper ved å notere vinsj forn på denne båten..?

E7B2F9B1-8B35-40EA-B735-73AF8EC03455.jpeg.5a1c1aae79cb441d38c15d24b93a7e7d.jpeg39236D4E-DDDD-454F-AED8-51C5DF9CA3B4.jpeg.5895d83ab2315d75150a6aa2512a0cc2.jpeg

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...