Arne2
11 hours ago, Joerg Becker said:Seilbåt er alltid tryggere enn motorbåt. (ferdig talt)
Ja, og en del av riskovurderingen for turen var jo å vurdre vindretning og hvordan man skulle bruke seil hvis man nå fikk en motorstopp. Vinden blåste innover mot land og inn mot gandsfjorden, slik at man kunne seile milevis med vinden for akter og kikke etter fortøyningsplasser hele veien inn mot Sandnes.
10 hours ago, Pinkvin said:Hvorfor var ikke nødetatene ombord i RS, gikk ut til deg og fikk avklart om du var i en "bekymringsfull situasjon"?
Det var ingen redningsskøyte inne i bildet. Jeg varslet ingen men brannvesnet sto og ventet og så dukket politiet opp litt etter hvert. Brannvesnet hadde faktisk en båt.
9 hours ago, Hulda said:Om man går ut i høy sjø for å ha det gøy med bruk av motor, uten med sikkerhet å vite hva man har på dieseltanken, vil jeg kalle det høy grad av aktsomhet.
Det var nok diesel på tanken og det var fortsatt diesel på tanken når jeg hadde returnert.
Men så kommer det som var en nyhet for meg: Selv om det frmdeles var diesel på tanken så var det allikevell luft i motorens dieselfilter. Det ser ut som at når båten har krenget og kastet på seg, så har den klart å trekke luft inn i motorens dieselsystem, selv om det altså fortsatt var en hel del diesel på tanken.
Når jeg fikk ut denne luften fra dieselsystemet nå i dag så startet motoren og gikk helt fint.
Det kan også være noe med at båtens tankdesign ikke er optimal. Diesel tappes ikke ut fra bunnen, det ser ut til å være et rør fra toppen som trekker opp diesel, og med mye bevegalser og en tank og diesel som "skvulper", så kan det godt tenkes at den kan trekke luft.
Læredommen var at skal man ut i dårlig vær, i alle fall med min båt, så skal dieseltanken være full. Det vet jeg nå.