Jump to content

Edit History

Joerg Becker

Joerg Becker

Bitteliten skrev for 5 timer siden:

Kanskje @Joerg Becker kan bidra her også?

 

dette med dc dc lader kan kanskje løse problemet med overbelastet dynamo ved lithium?

Fint at det meste er ferdig diskutert allerede.
Man kan nok se at det er flere nå som styrer litt fornuft over mange ønsketenkende. :thumbsup:

Så derfor bare litt fra meg i tillegg, for å gjøre ballen litt mer rund. :smiley:

BB-ladere.
Det finnes nå forskjellige varianter som i grunnen kan løse det meste som angår problematikken
med nødvendige begrensninger for enten dynamo eller batteri,
behov for forskjellige spenninger, forskjellige og også individuelle tider i forskjellige sykler, mm.

Strømbegrensning er ikke bare et tema med tanke på dynamoer,
men også mht. batterier, fordi dem blir verre jo billigere de er.
Problemet der er at både celler, lisser (tørr ikke å kalle det kabel), og annet
er blitt mer og mer følsomme jo billigere batteriene ble og blir.


Ser vi da på forskjellige batterier med f.eks 100Ah
da varierer mulig ladestrøm fra ca. 2.5C/maks 250A (dyrt) ned til så lite som rund 25A (billigst).

Batterier i 100Ah-klasses som selges i Norge er for det meste angitt til ca. 60A "anbefalt" og 100A "maksimalt"
mens noen leverandører reduserer og krever ladestrøm begrenset til ikke mer enn litt over 30A
for å øke sjansen at batteriene kommer over garanti og reklamasjonsrett.
siden både celler, kabel og kontakter og selve BMS i batteriene er ... (sensurert).

Ser vi da bare på middelsklasses Li-batterier og 60A, da sliter nok de fleste dynamoer å holde seg til dette.
Ser regulatoren lav spenning (pga. ikke-tilstedeværende motstand) da leverer dynamoen det den kan.

Flere batterier parallell løser dette problem, for batteriene, men da blir det ufordelaktig for dynamoen (e).
Og, det gjelder kun sålenge alt virker og ikke et eller flere BMS konker ut.

Dette er forresten ikke fantasi, men BMS som stenger ble opplevd mange ganger både selv og av kunder.
Dette ble registrert t.o.m. på BMS og batterier som er beregnet til 150A og 200A
men som konket ut ved knapp over 100A etter ikke helt 5 minutter.
Skjer dette f.eks. uten bly som er koblet parallell da kan dynamoene stryke umiddelbart.

Alle... LI-batterier som ikke tåler minst 1C "anbefalt" ligger for mine begrep i kvalitets-klasses "tvilsom"
og er for min oppfatning ikke brukbar som et sikker energilager når vi snakker om lading med dynamo når
dynamoen skal arbeide mot bare Litium, dvs. uten Buffer.

Fasit:
- Mange batterier/høy kapasitet = masse last for dynamoen.
- Stor eller flere dynamoer = stor belastning for både celler, interne koblinger + relé, og evt. BMS.

Løsning:
Enten gode dynamoer og helst tilsvarende styring (ekstern regulator) som kan både strømbegrensning,
spenninger, tider, temperatur når det dreier seg om å produsere mye ladestrøm kontrollert,
pluss enkelt og smart fordeling.

Andre løsningen:
BB-ladere, som kan mye av det samme, men som så bør/må velges i forhold til problemstillingen.

BB-ladere sitter mellom primærbatteri og sekundærbatteriet og pleier vanligvis å gå i automatisk modus.
Laderen skiller batterigrupper og, når riktig installert, belaster ikke primærbatteriene siden laderen ikke starter før det finnes tilstrekkelig ladespenning på inngangen  (økt spenning betyr vanligvis at batterier er "full").

Når laderen er blitt valgt riktig og i forhold til tilgjengelig ladestrøm
vil det alltid være overskudd på primærside, som garanterer at
a) dynamoen ikke belastes over måten og b) primærbatteriet ikke "kan" tømmes.
NB: "Kan" gjelder for korrekt innstilling og installasjon, fordi det er mulig å tømme primærbatteriet også bevisst og
da helt ned til 10,5V.

Ellers kan BB-ladere justeres på forskjellige variabler.
Noen bare per sine faste programmer, andre med både det og forskjellige variabler (tid, spenninger),
enda andre kan det samme men enda mer variert og strømbegrensning i mange trinn som gjør
adaptering enda enklere og ganske så presis i forhold til mulighetene.

De større ladere kan også med fordel brukes for installasjoner med flere dynamoer.
Ovenfor ble det nevnt en installasjon med 2x 65A, andre har 2x 120 eller enda større dynamoer.

En dynamo alene kan være for lite, mens to ikke sjelden er for mye,
men med BB i mellom kan dette doseres akkurat som det trengs.
Og BB-ladere kan kobles parallell og kan startes stoppes enten separat eller samtidig

Lite dynamo, stor batteribenk: Det samme løsning.

Bruk en dynamo som kan begrenses, eller en BB-lader som begrenser mye nok at dynamoen ha det komfortabel.
Så blir ladetiden lengre, men likevel komplett, og dynamoen sliter ikke.
Mange muligheter.


Og siden vi er her.
Det gjelder også mer og mer for bobil.
Mange drømmer jo om enkelt parallelkobling med start- eller forbruksbatteriene.

Alle biler har en grunnbelastning allerede, som produsentene beregner slik at dynamoer
ikke skal belastes med ca. 30% - 40% maks.
Det inkluderer alt fra bremselys til varmesete.

Et batteri i bodelen med dobbelt til fire ganger så mye kapasitet,
og tilsvarende høy strømopptak når tom,
er ikke innberegnet av noe som helst bobilprodusent.
Ikke en gang av "luksus-bomber", nei (er blitt tilkallet flere ganger allerede for å løse "mystiske problemer").

Derfor finnes det (med bare veldig få unntak) heller "ikke" noe EBL (E-blokka, fordeling) i serie-biler
som tåler mer enn 60A ladestrøm mot batteriene.

Og nei, den blir vanligvis ikke begrenset.
De fleste EBL har noe så ordinert som en helt normal skillerelé på et fattig kretskort,
og så finnes det bare et sikring som smelter når ladestrømmen ble større enn tiltenkt.

-------------------------------------------------------------------------
Så, vi snakker fortsatt om gamle og kjente problemer, som fikk enda flere variasjoner pga. stadig bredere men
lite dypere målgruppe og synkende batterikvalitet fordi "erfaring i produksjonen gjør det enklere å sjonglere imot kvalitet".

.... fikk jeg alt med inn her? :confused:
Bare spør om det finnes noe jeg glemte å flette med inn her.

:seeya:
Jørg
 

Joerg Becker

Joerg Becker

Bitteliten skrev for 3 timer siden:

Kanskje @Joerg Becker kan bidra her også?

 

dette med dc dc lader kan kanskje løse problemet med overbelastet dynamo ved lithium?

Fint at det meste er ferdig diskutert allerede.
Man kan nok se at det er flere nå som styrer litt fornuft over mange ønsketenkende. :thumbsup:

Så da bare noe fra meg, for å gjøre ballen litt mer rund. :smiley:

BB-ladere.
Det finnes nå forskjellige varianter som i grunnen kan løse det meste som angår problematikken
med nødvendige begrensninger for enten dynamo eller batteri,
behov for forskjellige spenninger, forskjellige og også individuelle tider i forskjellige sykler, mm.

Strømbegrensning er ikke bare et tema med tanke på dynamoer,
men også mht. batterier, fordi dem blir verre jo billigere de er.
Problemet der er at både celler, kabel er blitt mer og mer følsomme jo billigere batteriene ble og blir.


Ser vi da på forskjellige batterier med f.eks 100Ah
da varierer mulig ladestrøm fra ca. 2.5C/maks 250A (dyrt) ned til så lite som rund 25A (billigst).

Batterier i 100Ah-klasses som selges i Norge er for det meste angitt til ca. 60A "anbefalt" og 100A "maksimalt"
mens noen leverandører reduserer og krever ladestrøm begrenset til ikke mer enn litt over 30A
for å øke sjansen at batteriene kommer over garanti og reklamasjonsrett.
siden både celler, kabel og kontakter og selve BMS i batteriene er ... (sensurert).

Ser vi da bare på middelsklasses Li-batterier og 60A, da sliter nok de fleste dynamoer å holde seg til dette.
Ser regulatoren lav spenning (pga. ikke-tilstedeværende motstand) da leverer dynamoen det den kan.

Flere batterier parallell løser dette problem, for batteriene, men da blir det ufordelaktig for dynamoen (e).
Og, det gjelder kun sålenge alt virker og ikke et eller flere BMS konker ut.

Dette er forresten ikke fantasi, men BMS som stenger ble opplevd mange ganger både selv og av kunder.
Dette ble registrert t.o.m. på BMS og batterier som er beregnet til 150A og 200A
men som konket ut ved knapp over 100A etter ikke helt 5 minutter.
Skjer dette f.eks. uten bly som er koblet parallell da kan dynamoene stryke umiddelbart.

Alle... LI-batterier som ikke tåler minst 1C "anbefalt" ligger for mine begrep i kvalitets-klasses "tvilsom"
og er for min oppfatning ikke brukbar som et sikker energilager når vi snakker om lading med dynamo når
dynamoen skal arbeide mot bare Litium, dvs. uten Buffer.

Fasit:
- Mange batterier/høy kapasitet = masse last for dynamoen.
- Stor eller flere dynamoer = stor belastning for både celler, interne koblinger + relé, og evt. BMS.

Løsning:
Enten gode dynamoer og helst tilsvarende styring (ekstern regulator) som kan både strømbegrensning,
spenninger, tider, temperatur når det dreier seg om å produsere mye ladestrøm kontrollert,
pluss enkelt og smart fordeling.

Andre løsningen:
BB-ladere, som kan mye av det samme, men som så bør/må velges i forhold til problemstillingen.

BB-ladere sitter mellom primærbatteri og sekundærbatteriet og pleier vanligvis å gå i automatisk modus.
Laderen skiller batterigrupper og, når riktig installert, belaster ikke primærbatteriene siden laderen ikke starter før det finnes tilstrekkelig ladespenning på inngangen  (økt spenning betyr vanligvis at batterier er "full").

Når laderen er blitt valgt riktig og i forhold til tilgjengelig ladestrøm
vil det alltid være overskudd på primærside, som garanterer at
a) dynamoen ikke belastes over måten og b) primærbatteriet ikke "kan" tømmes.
NB: "Kan" gjelder for korrekt innstilling og installasjon, fordi det er mulig å tømme primærbatteriet også bevisst og
da helt ned til 10,5V.

Ellers kan BB-ladere justeres på forskjellige variabler.
Noen bare per sine faste programmer, andre med både det og forskjellige variabler (tid, spenninger),
enda andre kan det samme men enda mer variert og strømbegrensning i mange trinn som gjør
adaptering enda enklere og ganske så presis i forhold til mulighetene.

De større ladere kan også med fordel brukes for installasjoner med flere dynamoer.
Ovenfor ble det nevnt en installasjon med 2x 65A, andre har 2x 120 eller enda større dynamoer.

En dynamo alene kan være for lite, mens to ikke sjelden er for mye,
men med BB i mellom kan dette doseres akkurat som det trengs.
Og BB-ladere kan kobles parallell og kan startes stoppes enten separat eller samtidig

Lite dynamo, stor batteribenk: Det samme løsning.

Bruk en dynamo som kan begrenses, eller en BB-lader som begrenser mye nok at dynamoen ha det komfortabel.
Så blir ladetiden lengre, men likevel komplett, og dynamoen sliter ikke.
Mange muligheter.


Og siden vi er her.
Det gjelder også mer og mer for bobil.
Mange drømmer jo om enkelt parallelkobling med start- eller forbruksbatteriene.

Alle biler har en grunnbelastning allerede, som produsentene beregner slik at dynamoer
ikke skal belastes med ca. 30% - 40% maks.
Det inkluderer alt fra bremselys til varmesete.

Et batteri i bodelen med dobbelt til fire ganger så mye kapasitet,
og tilsvarende høy strømopptak når tom,
er ikke innberegnet av noe som helst bobilprodusent.
Ikke en gang av "luksus-bomber", nei (er blitt tilkallet flere ganger allerede for å løse "mystiske problemer").

Derfor finnes det (med bare veldig få unntak) heller "ikke" noe EBL (E-blokka, fordeling) i serie-biler
som tåler mer enn 60A ladestrøm mot batteriene.

Og nei, den blir vanligvis ikke begrenset.
De fleste EBL har noe så ordinert som en helt normal skillerelé på et fattig kretskort,
og så finnes det bare et sikring som smelter når ladestrømmen ble større enn tiltenkt.

-------------------------------------------------------------------------
Så, vi snakker fortsatt om gamle og kjente problemer, som fikk enda flere variasjoner pga. stadig bredere men
lite dypere målgruppe og synkende batterikvalitet fordi "erfaring i produksjonen gjør det enklere å sjonglere imot kvalitet".

.... fikk jeg alt med inn her? :confused:
Bare spør om det finnes noe jeg glemte å flette med inn her.

:seeya:
Jørg
 



×
×
  • Create New...