Jump to content

Edit History

Joerg Becker

Joerg Becker

Bitteliten skrev 1 time siden:
Sitat

Takk @Joerg Becker. Da er jeg forvirret på et høyere nivå :clap:

Dette er bra.
Forvirring skaper spørsmål, som gjør at hjernen begynner både å sortere og å huske. :thumbsup:
 

Sitat

Er det mulig å ha en DD DC lader som kobler ut når motoren ikke går?

Alle kjente DC-DC ladere kutter forbindelsen når den slår seg av.
Det er bare så fordi DC-DC-ladere arbeider som 230VAC-ladere, bare med en annen inngangs-spenning.
"Strøm borte = lader slutter"


Men: En bør sjekke om laderen slår seg av når den inngående spenning synker / primærkilden ikke lader.
Det finnes mulighet for å installere slik at laderen henter -alt- tilgjengelig energi fra primærkilden.
Det betyr at den da også kan tømme primærbatterier helt f.eks. når det er nødvendig for å
holde sekundærspenningen på forbruksside lengst mulig stabil.
 

Sitat

Poenget er at jeg ikke vil ha at all lading av batteriene blir avhengig av en DC DC lader - om denne da går i stykker står vi der uten lading.

Alt på verdenen kan gå i stykker, særlig det som er laget av mennesker.
Dynamoer kan også stryke, eller reim, kiler, og t.o.m. motoren av forskjellige grunn.
Men når det finnes behov for å sikre da kan man enten lage et bro, eller installere dobbelt (som yrkesbåt gjør med mange sikkerhetsrelevante komponenter), eller finne på enda flere løsninger for å lade.

 

Sitat

Jeg vil ha redundans - derfor ha mulighet til å lade via 220V ladere når dieselagregatet går.

Da bare setter du 230V-laderen rett på batteriene og tilkobler BB til enten Ignition/annet som
gir positiv spenning bare når motoren går, eller en manuell bryter.
I så fall starter BB bare når motor og dynamo arbeider eller den manuelle bryteren gir spenning.
Det finnes mange flere muligheter, inkl. direkte styring av bl.a. BMS (så sant nå den kan styre noe i det hele tatt).

NB: Selv om de fleste billige batterier er crap vill nok de fleste ikke dø med det samme når
de en gang ikke får tilrettelagt og optimal behandling og ladestrøm.
Det samme gjelder for dynamoer.

Adaptert og tilpasset ladestyring betyr å skåne i lengden, dvs. å fjerne unødvendig press og å øke både levetid
og pålitelighet.


Når en ønsker å komme rund en slik system "for tilfellet" (yrkesbåt, ambulanser mf. gjør dette)
da er det enkelt å fikse ved bare å legge en kraftig hovedbryter mellom inngang og utgang av BB-ladere.
En bro altså, som kan lokkes ved behov.
Slik koster bare få hundrelapper (avh. størrelse), og er også på lager her.
 

Sitat

Med en motor og LR180-03C dynamo - kan vi da ta bort skilledioden ?

Ja, det pleier å bli så når det ikke finnes behov for annet.
Dynamoen kobles da vanligvis* direkte til startbatteri, så BB-laderen mellom start- og sekundærbatteri.

* Vanligvis, fordi det er helt fritt hvor en kobler inn sålenge det funker.
BB kan brukes mange steder og kobles klassisk-rett, og forbi, og parallell, og tilbake, alt i forhold til behov.

Andre ladere og ladekilder (solcelelr med regulator f.eks.) kan kobles til primærbatteriet,
men bør helst kobles til forbruksbanken direkte.
Grunnen er da ikke BB-laderen, men at også minste ladespenninger kan havne rett på batteriet,
slik at helst bare så lite som mulig energi blir forbrent "på veien" og da til ingen nytte.

Jeg ville nok spørre hvorfor noe evt. dårlig regulert ladekilde skal få lov å plage et startbatteri,
men er kilden kraftig nok da kan BB fint ligge i mellom.

:seeya:
Jørg
 

 

Joerg Becker

Joerg Becker

Bitteliten skrev 1 time siden:
Sitat

Takk @Joerg Becker. Da er jeg forvirret på et høyere nivå :clap:

Dette er bra.
Forvirring skaper spørsmål, som gjør at hjernen begynner både å sortere og å huske. :thumbsup:
 

Sitat

Er det mulig å ha en DD DC lader som kobler ut når motoren ikke går?

Alle kjente DC-DC ladere kutter forbindelsen når den slår seg av.
Det er bare så fordi DC-DC-ladere arbeider som 230VAC-ladere, bare med en annen inngangs-spenning.
"Strøm borte = lader slutter"


Men: En bør sjekke om laderen slår seg av når den inngående spenning synker / primærkilden ikke lader.
Det finnes mulighet for å installere slik at laderen henter -alt- tilgjengelig energi fra primærkilden.
Det betyr at den da også kan tømme primærbatterier helt f.eks. når det er nødvendig for å
holde sekundærspenningen på forbruksside lengst mulig stabil.
 

Sitat

Poenget er at jeg ikke vil ha at all lading av batteriene blir avhengig av en DC DC lader - om denne da går i stykker står vi der uten lading.

Alt på verdenen kan gå i stykker, særlig det som er laget av mennesker.
Dynamoer kan også stryke, eller reim, kiler, og t.o.m. motoren av forskjellige grunn.
Men når det finnes behov for å sikre da kan man enten lage et bro, eller installere dobbelt (som yrkesbåt gjør med mange sikkerhetsrelevante komponenter), eller finne på enda flere løsninger for å lade.

 

Sitat

Jeg vil ha redundans - derfor ha mulighet til å lade via 220V ladere når dieselagregatet går.

Da bare setter du 230V-laderen rett på batteriene og tilkobler BB til enten Ignition/annet som
gir positiv spenning bare når motoren går, eller en manuell bryter.
I så fall starter BB bare når motor og dynamo arbeider eller den manuelle bryteren gir spenning.
Det finnes mange flere muligheter, inkl. direkte styring av bl.a. BMS (så sant nå den kan styre noe i det hele tatt).

NB: Selv om de fleste billige batterier er crap vill nok de fleste ikke dø med det samme når
de en gang ikke får tilrettelagt og optimal behandling og ladestrøm.
Det samme gjelder for dynamoer.

Adaptert og tilpasset ladestyring betyr å skåne i lengden, dvs. å fjerne unødvendig press og å øke både levetid
og pålitelighet.


Når en ønsker å komme rund en slik system "for tilfellet" (yrkesbåt, ambulanser mf. gjør dette)
da er det enkelt å fikse ved bare å legge en kraftig hovedbryter mellom inngang og utgang av BB-ladere.
En bro altså, som kan lokkes ved behov.
Slik koster bare få hundrelapper (avh. størrelse), og er også på lager her.

Sitat

Med en motor og LR180-03C dynamo - kan vi da ta bort skilledioden ?

Ja, det pleier å bli så når det ikke finnes behov for annet.
Dynamoen kobles da vanligvis* direkte til startbatteriet, så BB-laderen mellom start- og sekundærbank.

* Vanligvis, fordi det er helt fritt hvor en kobler inn sålenge det funker.
BB kan brukes mange steder og kobles klassisk-rett, og forbi, og parallell, og tilbake, alt i forhold til behov.

Andre ladere og ladekilder (solcelelr med regulator f.eks.) kan kobles til primærbatteriet,
men bør helst kobles til forbruksbanken direkte.
Grunnen er da ikke BB-laderen, men at også minste ladespenninger kan havne rett på batteriet,
slik at helst bare så lite som mulig energi blir forbrent "på veien" og da til ingen nytte.

Jeg ville nok spørre hvorfor noe evt. dårlig regulert ladekilde skal få lov å plage et startbatteri,
men er kilden kraftig nok da kan BB fint ligge i mellom.

:seeya:
Jørg
 

 

Joerg Becker

Joerg Becker

Bitteliten skrev 57 minutter siden:
Sitat

Takk @Joerg Becker. Da er jeg forvirret på et høyere nivå :clap:

Dette er bra.
Forvirring skaper spørsmål, som gjør at hjernen begynner både å sortere og å huske. :thumbsup:
 

Sitat

Er det mulig å ha en DD DC lader som kobler ut når motoren ikke går?

Alle kjente DC-DC ladere kutter forbindelsen når den slår seg av.
Det er bare så fordi DC-DC-ladere arbeider som 230VAC-ladere, bare med en annen inngangs-spenning.
"Strøm borte = lader slutter"

 

Sitat

Poenget er at jeg ikke vil ha at all lading av batteriene blir avhengig av en DC DC lader - om denne da går i stykker står vi der uten lading.

Alt på verdenen kan gå i stykker, særlig det som er laget av mennesker.
Dynamoer kan også stryke, eller reim, kiler, og t.o.m. motoren av forskjellige grunn.
Men når det finnes behov for å sikre da kan man enten lage et bro, eller installere dobbelt (som yrkesbåt gjør med mange sikkerhetsrelevante komponenter), eller finne på enda flere løsninger for å lade.

 

Sitat

Jeg vil ha redundans - derfor ha mulighet til å lade via 220V ladere når dieselagregatet går.

Da bare setter du 230V-laderen rett på batteriene og tilkobler BB til enten Ignition/annet som
gir positiv spenning bare når motoren går, eller en manuell bryter.
I så fall starter BB bare når motor og dynamo arbeider eller den manuelle bryteren gir spenning.
Det finnes mange flere muligheter, inkl. direkte styring av bl.a. BMS (så sant nå den kan styre noe i det hele tatt).

NB: Selv om de fleste billige batterier er crap vill nok de fleste ikke dø med det samme når
de en gang ikke får tilrettelagt og optimal behandling og ladestrøm.
Det samme gjelder for dynamoer.

Adaptert og tilpasset ladestyring betyr å skåne i lengden, dvs. å fjerne unødvendig press og å øke både levetid
og pålitelighet.


Når en ønsker å komme rund en slik system "for tilfellet" (yrkesbåt, ambulanser mf. gjør dette)
da er det enkelt å fikse ved bare å legge en kraftig hovedbryter mellom inngang og utgang av BB-ladere.
En bro altså, som kan lokkes ved behov.
Slik koster bare få hundrelapper (avh. størrelse), og er også på lager her.

Sitat

Med en motor og LR180-03C dynamo - kan vi da ta bort skilledioden ?

Ja, det pleier å bli så når det ikke finnes behov for annet.
Dynamoen kobles da vanligvis* direkte til startbatteriet, så BB-laderen mellom start- og sekundærbank.

* Vanligvis, fordi det er helt fritt hvor en kobler inn sålenge det funker.
BB kan brukes mange steder og kobles klassisk-rett, og forbi, og parallell, og tilbake, alt i forhold til behov.

Andre ladere og ladekilder (solcelelr med regulator f.eks.) kan kobles til primærbatteriet,
men bør helst kobles til forbruksbanken direkte.
Grunnen er da ikke BB-laderen, men at også minste ladespenninger kan havne rett på batteriet,
slik at helst bare så lite som mulig energi blir forbrent "på veien" og da til ingen nytte.

Jeg ville nok spørre hvorfor noe evt. dårlig regulert ladekilde skal få lov å plage et startbatteri,
men er kilden kraftig nok da kan BB fint ligge i mellom.

:seeya:
Jørg
 

 

Joerg Becker

Joerg Becker

Bitteliten skrev 50 minutter siden:
Sitat

Takk @Joerg Becker. Da er jeg forvirret på et høyere nivå :clap:

Dette er bra.
Forvirring skaper spørsmål, som gjør at hjernen begynner både å sortere og å huske. :thumbsup:
 

Sitat

Er det mulig å ha en DD DC lader som kobler ut når motoren ikke går?

Alle kjente DC-DC ladere kutter forbindelsen når den slår seg av.
Det er bare så fordi DC-DC-ladere arbeider som 230VAC-ladere, bare med en annen inngangs-spenning.
"Strøm borte = lader slutter"

 

Sitat

Poenget er at jeg ikke vil ha at all lading av batteriene blir avhengig av en DC DC lader - om denne da går i stykker står vi der uten lading.

Alt på verdenen kan gå i stykker, særlig det som er laget av mennesker.
Dynamoer kan også stryke, eller reim, kiler, og t.o.m. motoren av forskjellige grunn.
Men når det finnes behov for å sikre da kan man enten lage et bro, eller installere dobbelt (som yrkesbåt gjør med mange sikkerhetsrelevante komponenter), eller finne på enda flere løsninger for å lade.

 

Sitat

Jeg vil ha redundans - derfor ha mulighet til å lade via 220V ladere når dieselagregatet går.

Da bare setter du 230V-laderen rett på batteriene og tilkobler BB til enten Ignition/annet som
gir positiv spenning bare når motoren går, eller en manuell bryter.
I så fall starter BB bare når motor og dynamo arbeider eller den manuelle bryteren gir spenning.
Det finnes mange flere muligheter, inkl. direkte styring av bl.a. BMS (så sant nå den kan styre noe i det hele tatt).

NB: Selv om de fleste billige batterier er crap vill nok de fleste ikke dø med det samme når
de en gang ikke får tilrettelagt og optimal behandling og ladestrøm.
Det samme gjelder for dynamoer.

Adaptert og tilpasset ladestyring betyr å skåne i lengden, dvs. å fjerne unødvendig press og å øke både levetid
og pålitelighet.


Når en ønsker å komme rund en slik system "for tilfellet" (yrkesbåt, ambulanser mf. gjør dette)
da er det enkelt å fikse ved bare å legge en kraftig hovedbryter mellom inngang og utgang av BB-ladere.
En bro altså, som kan lokkes ved behov.
Slik koster bare få hundrelapper (avh. størrelse), og er også på lager her.

Sitat

Med en motor og LR180-03C dynamo - kan vi da ta bort skilledioden ?

Ja, når det ikke finnes annen behov pleier det å bli så.
Dynamoen kobles da vanligvis* direkte til startbatteriet, så BB-laderen mellom start- og sekundærbank.

* Vanligvis, fordi det er helt fritt hvor en kobler inn sålenge det funker.
BB kan brukes mange steder og kobles klassisk-rett, og forbi, og parallell, og tilbake, alt i forhold til behov.

Andre ladere og ladekilder (sol, f.eks.) kan kobles til primærbatteriet,
men bør helst kobles til forbruksbanken direkte.
Grunner er da ikke BB-laderen, men at også minste ladespenninger kan havne rett på batteriet,
slik at helst bare så lite som mulig energi blir forbrent "på veien" og da til ingen nytte.

Jeg ville nok spørre hvorfor noe evt. dårlig regulert ladekilde skal få lov å plage et startbatteri,
men er kilden kraftig nok da kan BB fint ligge i mellom.


Vær så god, neste.

:seeya:
Jørg

 

 

Joerg Becker

Joerg Becker

Bitteliten skrev 5 minutter siden:
Sitat

Takk @Joerg Becker. Da er jeg forvirret på et høyere nivå :clap:

Dette er bra.
Forvirring skaper spørsmål, som gjør at hjernen begynner både å sortere og å huske. :thumbsup:
 

Sitat

Er det mulig å ha en DD DC lader som kobler ut når motoren ikke går?

Alle kjente DC-DC ladere kutter forbindelsen når den slår seg av.
Det er bare så fordi DC-DC-ladere arbeider like 230VAC-ladere, bare med en annen inngangs-spenning.

 

Sitat

Poenget er at jeg ikke vil ha at all lading av batteriene blir avhengig av en DC DC lader - om denne da går i stykker står vi der uten lading.

Alt på verdenen kan gå i stykker, særlig det som er laget av mennesker.
Dynamoer kan også stryke, eller reim, kiler, og t.o.m. motoren av forskjellige grunn.
Men når det finnes behov for å sikre da kan man enten lage et bro, eller installere dobbelt (som yrkesbåt gjør med mange sikkerhetsrelevante komponenter), eller finne på enda flere løsninger for å lade.

 

Sitat

Jeg vil ha redundans - derfor ha mulighet til å lade via 220V ladere når dieselagregatet går.

Da bare setter du 230V-laderen rett på batteriene og tilkobler BB til enten Ignition/annet som
gir positiv spenning bare når motoren går, eller en manuell bryter.
I så fall starter BB bare når motor og dynamo arbeider eller den manuelle bryteren gir spenning.
Det finnes mange flere muligheter, inkl. direkte styring av bl.a. BMS (så sant nå den kan styre noe i det hele tatt).

NB: Selv om de fleste billige batterier er crap vill nok de fleste ikke dø med det samme når
de en gang ikke får tilrettelagt og optimal behandling og ladestrøm.
Det samme gjelder for dynamoer.

Adaptert og tilpasset ladestyring betyr å skåne i lengden, dvs. å fjerne unødvendig press og å øke både levetid
og pålitelighet.


Når en ønsker å komme rund en slik system "for tilfellet" (yrkesbåt, ambulanser mf. gjør dette)
da er det enkelt å fikse ved bare å legge en kraftig hovedbryter mellom inngang og utgang av BB-ladere.
En bro altså, som kan lokkes ved behov.
Slik koster bare få hundrelapper (avh. størrelse), og er også på lager her.

Sitat

Med en motor og LR180-03C dynamo - kan vi da ta bort skilledioden ?

Ja, når det ikke finnes annen behov pleier det å bli så.
Dynamoen kobles da vanligvis* direkte til startbatteriet, så BB-laderen mellom start- og sekundærbank.

* Vanligvis, fordi det er helt fritt hvor en kobler inn sålenge det funker.
BB kan brukes mange steder og kobles klassisk-rett, og forbi, og parallell, og tilbake, alt i forhold til behov.

Andre ladere og ladekilder (sol, f.eks.) kan kobles til primærbatteriet,
men bør helst kobles til forbruksbanken direkte.
Grunner er da ikke BB-laderen, men at også minste ladespenninger kan havne rett på batteriet,
slik at helst bare så lite som mulig energi blir forbrent "på veien" og da til ingen nytte.

Jeg ville nok spørre hvorfor noe evt. dårlig regulert ladekilde skal få lov å plage et startbatteri,
men er kilden kraftig nok da kan BB fint ligge i mellom.


...neste.

:seeya:
Jørg

 

 



×
×
  • Create New...