Viggojon Startet 16.September.2019 Link til dette innlegget Startet 16.September.2019 (redigert) Hei er noen her som kjenner godt Yamaha 70 2 takt jeg får ikkje turtallet i meir en 3000 en han skal i 5000 /5500 men motoren går kanskje bra til hann når 3000 jeg har bittet tennplugger og bensin pumpe uten noen forandring Redigert 16.September.2019 av Viggojon (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 16.September.2019 Link til dette innlegget Svart 16.September.2019 Tror du må utdype litt mer i tittelen for å unngå at tråden blir stengt.. Legg gjerne ut bilde av motoren + merkeplata - det vil hjelpe oss å vite ca hva slags årgang motoren er Hvordan arter det seg når motoren ikke vil mer enn 3000? Får den en veldig hakkete gange , eller går den jevnt og bare høres veldig daff ut? Har vært borti defekt coil som ga slik feil, det inntraff helst etter at motoren ble varm, da kuttet den på en sylinder og fikk en veldig hakkete gange. Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Viggojon Svart 16.September.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.September.2019 Hei takk for svar Ivar motoren bunner og gå lidt hakkede når han er i 3000 motoren er 86/7 motellet jeg skal sende inn bilder av motoren de er kanskje gamle bilder men jeg kan ta nye bilder når jeg er i nærheten av båten ;) mvh Viggo Sitér dette innlegget Link to post
Mort1 Svart 16.September.2019 Link til dette innlegget Svart 16.September.2019 Begynn med å sjekke om det er gnist på tennpluggene. Hvis det er en plugg uten gnist, kryssbytt coiler, og se om feil flytter seg. Flytter feilen seg, så er det coilen som er problemet. Sitér dette innlegget Link to post
Viggojon Svart 16.September.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.September.2019 Er mulighet ad de kan bli coiler problem når motoren går så fantastisk bra til han går i 3000? Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 16.September.2019 Link til dette innlegget Svart 16.September.2019 min erfaring her er at gnisten kan se helt fin ut, og tomgang er grei, men så feiler det ved større turtall / belastning. De pluggene du tok ut , hvordan så de ut? Ca like mye sot på alle eller var en av de mye renere enn de andre? Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Viggojon Svart 16.September.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.September.2019 Hei Ivar ja de var ett tennplugg som var litt mørkere den nederste ! de andre ikkje så mye forskjell på dere Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 16.September.2019 Link til dette innlegget Svart 16.September.2019 Hva er stigning og diameter på den propellen ? Har du byttet propell siden motoren gikk fint? Har du byttet / skrudd på noe annet ? Sitér dette innlegget Link to post
Viggojon Svart 17.September.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.September.2019 Hei jeg har bitta propell i tillegg ved so mye andre ting før hatt jeg 13x15 og nå 14x11 som motoren kjenner nesten ikkje og drive Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 17.September.2019 Link til dette innlegget Svart 17.September.2019 Hei, Har jeg forstått dette riktig? * når du kjørte med 13x15 propell så fikk du riktig turtall * etter at du bla byttet til 14x11 så får du ikke mer enn 3000 omdr Om dette er riktig så tror jeg feilen er at propellen på bildet IKKE er 14x11 men bortimot 14x21 og det klarer ikke den motoren å dra på den båten.. Bytt tilbake til 13x15 om den er hel, så tenker jeg du får riktig turtall igjen ? Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 17.September.2019 Link til dette innlegget Svart 17.September.2019 Hvor stor / tung er denne båten? Disse motorene er relativt lavt giret - 12:28 , og burde klare å dra en 17" propell på en 17 foter. At den ikke klarer å dra 11" stigning , tyder jo på at 2 av 3 sylindre er ute av "drift" Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
jerognal Svart 17.September.2019 Link til dette innlegget Svart 17.September.2019 Tror den propellen må sjekkes på nytt. Ser da ut som noe helt annet enn 14x11.... men mulig bildet bedrar... Sitér dette innlegget Link to post
Viggojon Svart 17.September.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.September.2019 Gutter !!!!! Jeg har prøvd mange propeller !!!! Og motoren går aldri meir en 3000 ! Dere er og misforstå innlegget ! Sitér dette innlegget Link to post
Viggojon Svart 17.September.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.September.2019 Motoren går veldig bra til hann når 3000 jeg har prøvd og bitte propeller tennplugg drivstoff pumpe uten ad forandring ! I tillegg har jeg bitta termostat og impeller ja prøvd de meste Sitér dette innlegget Link to post
Kaptein Plast Svart 17.September.2019 Link til dette innlegget Svart 17.September.2019 Sjekk det med coiler som Ivar sier, coiler med marginal feil konker ut under belastning. Sitér dette innlegget Link to post
Viggojon Svart 17.September.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.September.2019 Ja jeg har tro på de og som Ivar sier og har bestill ny coiler ? Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 17.September.2019 Link til dette innlegget Svart 17.September.2019 Vipp av en og en plugghette når motoren går på full belastning slik at du finner ut om det er en sylinder som er problemet. Dersom det er en sylinder som reagerer lite når du tar av plugg hette så kryssbytter du coiler og ser om feilen flytter seg... Det er en rask og enkel test som forteller mye... Og kan spare deg for 2000kr i deler. Sitér dette innlegget Link to post
Viggojon Svart 17.September.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.September.2019 Jeg prøver litt i morgen ;) Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 17.September.2019 Link til dette innlegget Svart 17.September.2019 (redigert) En annen ting som kan feile er "trigger coilene" under svinghjulet, ikke så vanlig men mener en kompis hadde et tilsvarende problem på en 60hk som viste seg å være disse Forresten, motoren ser mye nyere ut enn 86/87 - er den opplakkert med nye dekaler? Redigert 17.September.2019 av ivar (see edit history) Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Båtb123 Svart 17.September.2019 Link til dette innlegget Svart 17.September.2019 Sikker på at det er 2takt olje på tanken? Om olje nivået kommer under minium sperrer den på turtalet og hakker Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 17.September.2019 Link til dette innlegget Svart 17.September.2019 (redigert) normalt så slår denne sperra inn på rundt 2000 omdreininger, og veldig hakkete som sagt over. Sitat Motoren går veldig bra til hann når 3000 hvordan går den når det butter imot på 3000? jevnt eller hakkete? Redigert 17.September.2019 av ivar (see edit history) Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Viggojon Svart 18.September.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.September.2019 Motoren går veldig hakkete når hann er i 3000 ja Ivar motoren ser veldig bra ut og er svært lite brukt ! Har vert i mange år i garasje uten bruk takk for tipse Ivar jeg kommer til og se på dette også ;) Sitér dette innlegget Link to post
Fjordland Svart 18.September.2019 Link til dette innlegget Svart 18.September.2019 Og kutte på 3000rpm er typisk området en sperre vil slå inn om du har en alarm. Virker alarmen din? Den skal pipe når du tar på tenningen før du starter... Sitér dette innlegget Link to post
jerognal Svart 18.September.2019 Link til dette innlegget Svart 18.September.2019 (redigert) Ok så den fusker altså når den når 3000. Da er det jo ikke propell. I tillegg til ovennevnte tips så er dette også typisk for rusk i dyser. rundt 2500 overtar full-fart dysa i forgasser. Om den er tilstoppet eller eiret av vann så får du ikke opp turtallet. Sjekk ut coiler når den går som nevnt over først. En dårlig coil kan funke på lavt turtall men klarer ikke følge opp når turtaller økes. Er det ok coiler holder jeg en knapp på forgasser. ANbefaler et sånt filter i båten: https://www.ebay.com/itm/3-8-NPT-Fuel-Filter-Water-Separator-System-S3213-for-Marine-outboard-Motor/133113375803?hash=item1efe2cec3b:g:bkIAAOSwupRdLZZo Redigert 18.September.2019 av jerognal (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Viggojon Svart 18.September.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.September.2019 Hei og takk for innsats skal se på dette og alarmen fungerer helt 100 og uten feil Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.