Den Nye fisker Startet 17.September.2019 Link til dette innlegget Startet 17.September.2019 (redigert) Hey, så jeg ønsker og oppgradere båten jeg eier til noe litt større, og tenkte på denne: https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=154480652 Problemet er at eiger ikke vet så mye om båtens historie, annet enn at den ble brukt i fiske da den ble laget. Er det noen sider eller lignene som kan si om båten er strukturert eller ikke Takk Redigert 17.September.2019 av Den Nye fisker (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Timmeeh Svart 17.September.2019 Link til dette innlegget Svart 17.September.2019 Hei, her må du ha litt mer informasjon før du kan finne ut slikt. Jeg hadde nylig en 70 talls sjark hvor det var med et gammelt merkebrev fra da den var registrert i merkeregisteret sist. Jeg ringte fiskeridir og oppga registreringsnummeret og navnet på båten så sjekka de det ut. Mulig du kan klare deg med navnet på båten og ca hvor den var registrert. Men ta en telefon til fiskeridir og hør :) Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 17.September.2019 Link til dette innlegget Svart 17.September.2019 Denne er nok ekstremt tvilsomt strukturert. Det er fortsatt ikke åpnet for strukturering av fartøy under 11 meter. Sitér dette innlegget Link to post
Den Nye fisker Svart 18.September.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.September.2019 bellen skrev On 17.9.2019 at 9.54: Denne er nok ekstremt tvilsomt strukturert. Det er fortsatt ikke åpnet for strukturering av fartøy under 11 meter. Så dette er en båt jeg kan kjøpe, godkjenne og jobbe med? Første gang jeg kjøper båt alene til yrke, og finner ikke mye info om dette Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 18.September.2019 Link til dette innlegget Svart 18.September.2019 Ja, det burde gå greit å fiskeriregistrere denne. Den er også under 8 meter, så da er det også litt lettere mht. klassifisering. Men jeg anbefaler deg å ta kontakt med fiskeridirektoratet og rette spørsmålene direkte til dei. Det er jo tross alt dei du må ha med å gjøre ved registrering. Sitér dette innlegget Link to post
Den Nye fisker Svart 18.September.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.September.2019 bellen skrev 1 minutt siden: Ja, det burde gå greit å fiskeriregistrere denne. Den er også under 8 meter, så da er det også litt lettere mht. klassifisering. Men jeg anbefaler deg å ta kontakt med fiskeridirektoratet og rette spørsmålene direkte til dei. Det er jo tross alt dei du må ha med å gjøre ved registrering. tar kontakt med dem senere idag :D takk for hjelpen Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 18.September.2019 Link til dette innlegget Svart 18.September.2019 @Den Nye fisker, gi gjerne tilbakemelding i tråden her etterhvert. For da lærer vi andre også ? Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Den Nye fisker Svart 18.September.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.September.2019 Grand Banks jr skrev Just now: @Den Nye fisker, gi gjerne tilbakemelding i tråden her etterhvert. For da lærer vi andre også ? Skall gjøre :D Sitér dette innlegget Link to post
Den Nye fisker Svart 18.September.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.September.2019 Etter telefonen fra fiskedirektoratet: Alle båter UNDER 11m kan brukes til fiske om båten er rigget for det (utstyr, last og motor styrke) Regelverket sier at fiskebåter under 11m IKKE kan bli strukturert, men mindre det er spesielle sitvasjoner (f.eks: om en gammel båt blir tatt over for suvenir, eller til forening, kan man søke om Strukturert). Eiger av båt skall vite dette, og dokumentasjon på at båten er Strukturert skall oppbevares i båt, og gis til ny eiger. Alle båter må ha en Byggebekreftelse. er båten brukt, men ikke har det, kontakter du skjøfartsdirektoratet inærheten av deg for og registrere den, NB her er det utgifter, men varierer fra båt til båt Se link om ByggeBekreftelse https://www.sdir.no/sjofart/fartoy/fartoystyper/fiskefartoy/fiskefartoy-under-15-meter/byggebekreftelse/ Bruker mye denne posten for hjelp. VELDIG GODT BESKREVET: Sitér dette innlegget Link to post
Bruflaat Svart 18.September.2019 Link til dette innlegget Svart 18.September.2019 Den Nye fisker skrev 24 minutter siden: Etter telefonen fra fiskedirektoratet: Alle båter UNDER 11m kan brukes til fiske om båten er rigget for det (utstyr, last og motor styrke) Regelverket sier at fiskebåter under 11m IKKE kan bli strukturert, men mindre det er spesielle sitvasjoner (f.eks: om en gammel båt blir tatt over for suvenir, eller til forening, kan man søke om Strukturert). Eiger av båt skall vite dette, og dokumentasjon på at båten er Strukturert skall oppbevares i båt, og gis til ny eiger. Alle båter må ha en Byggebekreftelse. er båten brukt, men ikke har det, kontakter du skjøfartsdirektoratet inærheten av deg for og registrere den, NB her er det utgifter, men varierer fra båt til båt Se link om ByggeBekreftelse https://www.sdir.no/sjofart/fartoy/fartoystyper/fiskefartoy/fiskefartoy-under-15-meter/byggebekreftelse/ Bruker mye denne posten for hjelp. VELDIG GODT BESKREVET: Kan legge til at det er noen år siden så kan hende noe av informasjonen jeg skrev har endret seg! Blant annet har kravet om å stå på blad A økt til 50 000. Byggebekreftelse burde ikke koste deg mer enn 6-7000. Og sånn hvis du vil prøve, så finnes det ikke noen formelle krav til de som skal skrive byggebekreftelsen så du kan i praksis skrive den selv. Forutsetter at den er sånn nogenlunde riktig. Tror også det er krav til sikkerhetskurs for fiskere nå uansett størrelse, men er ingen som sjekker det når du registrerer og slikt så det kan du eventuelt ta senere når du har ting på plass og er sikker på at du skal fiske. Sitér dette innlegget Link to post
Den Nye fisker Svart 18.September.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.September.2019 Bruflaat skrev 2 minutter siden: Kan legge til at det er noen år siden så kan hende noe av informasjonen jeg skrev har endret seg! Blant annet har kravet om å stå på blad A økt til 50 000. Byggebekreftelse burde ikke koste deg mer enn 6-7000. Og sånn hvis du vil prøve, så finnes det ikke noen formelle krav til de som skal skrive byggebekreftelsen så du kan i praksis skrive den selv. Forutsetter at den er sånn nogenlunde riktig. Tror også det er krav til sikkerhetskurs for fiskere nå uansett størrelse, men er ingen som sjekker det når du registrerer og slikt så det kan du eventuelt ta senere når du har ting på plass og er sikker på at du skal fiske. 1. Ja, blad a er 50 000,- 2. Byggebekreftelse koster 2-7000, kommer ann på størelse, matrealer brukt og alder. en splitter ny slu sjark er billigere og dokumentere enn en eldre tresjark. 3. er ikke krav om sikkerhetskurs, sålenge det ikke er andre ombord, men har imo60, så er sikret der Sitér dette innlegget Link to post
lettoghuskepå Svart 22.Oktober.2023 Link til dette innlegget Svart 22.Oktober.2023 Noen som vet om det er mulig å få byggebegreftelse på en tresjark? Står ikke at en kan huke av for materiale av treverk, kun alu, stål og plast. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.