Karlsenkystfiske Startet 17.September.2019 Link til dette innlegget Startet 17.September.2019 Har to dynamoer på motoren, som lader hver sin batteribank. Skiftet netopp ut den ene, men den lader fortsatt ikke. Ser at det ikke er spenning på D+, så problemet ligger vel et sted i elektronikkens verden. Den andre dynamoen fungerer imidlertid helt fint, så jeg lurte på om det er uproblematisk å bruke felles D+ med denne? Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 17.September.2019 Link til dette innlegget Svart 17.September.2019 Nei. D+ er positive og ville ved feil utjevne hverandre uten at ladelampen kunne reagere. Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
Karlsenkystfiske Svart 17.September.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.September.2019 Du mener at batteribankene ville begynne å utjevne hverandre? Siden det blir kontakt imellom dem via D+ ? Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 17.September.2019 Link til dette innlegget Svart 17.September.2019 En ekstra ladelampe og en ledningsstump koster da nesten ingenting.. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Joerg Becker Svart 17.September.2019 Link til dette innlegget Svart 17.September.2019 (redigert) Karlsenkystfiske skrev 34 minutter siden: Du mener at batteribankene ville begynne å utjevne hverandre? Siden det blir kontakt imellom dem via D+ ? Batteribankene har ikke noe å gjøre med D+ i sammenhengen her. Så sant det er regulær D+ (dvs. ikke bare en styrekontakt) vil den både levere og ta imot spenning. Det betyr at dynamoen leverer spenning også til D+ av andre dynamoen. Ladelampen, som du har tegnet inn, står da helt utenfor. Noe annet er det når du tenker på å forsyne D+ med startspenning. Det kan funke. Men siden det er begge som blir forsynt halveres det også strømmen gjennom lampa. Omvendt fantes det ikke noe motstand (strømbegrensning) mellom D+-kontaktene. Når en dynamo ikke arbeider ville den andre levere full strøm. Da kan det hende at en anker (rotor) overopphetes og ryker. Jørg Redigert 17.September.2019 av Joerg Becker (see edit history) Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
Karlsenkystfiske Svart 18.September.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.September.2019 Men D+ vil jo få spenning fra en av batteribankene, så det er jeg fristet til å påstå at du tar feil. Før dynamo er begynt å lade er det nemlig ikke den som leverer noe spenning, men batteriet. Men ja, regulatoren i dynamoen vil sikkert bli ganske forvirra om den får spenning fra annen batteripakke enn hva den lader på :) Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 18.September.2019 Link til dette innlegget Svart 18.September.2019 Karlsenkystfiske skrev 13 minutter siden: Sitat Men D+ vil jo få spenning fra en av batteribankene, så det er jeg fristet til å påstå at du tar feil. Før dynamo er begynt å lade er det nemlig ikke den som leverer noe spenning, men batteriet. Muligvis vi begge to ser forskjellige mål. Du burde kanskje forstå først at D+ er en krets og er ikke interessert hvor spenningen kommer fra. 1.) bruker D+ ekstern spenning til å magnetisere rotorkretsen, og å starte regulatoren i noen tilfelle av regulatorer. 1b) noen elektroniske D+ får så ikke hele batterispenningen tildelt fra dashbordet, men reduseres der. 2.) Leverer D+ spenningen som dynamoen produserer, som 2b) med klassisk ladelampe gjør at pæra lyser ved >3V ++ ubalanse mellom spenning fra D+ og batterispenning på andre side av ladelampen. 2c) Med elektronisk "styring" kan D+ (isolert sett som kontakt) også begrense sin utgående spenning. Alt dette er "kan" og er avhengig hvilke systemer som finnes. Klassisk, dvs. med "ekte" lyspære 4 - 6W er det "riktige" spenninger vi finner. Ellers kan det være signalspenninger, som trigger et eller en annen tiltenkt funksjon i systemet. Sitat Men ja, regulatoren i dynamoen vil sikkert bli ganske forvirra om den får spenning fra annen batteripakke enn hva den lader p Regulatoren ser bare begrenset på spenninger som ligger utenfor dynamoen, dvs. frem til D+ kontakten. D+ selv blir forsynt av statorkretsen i dynamoen, som (forutsatt at den er ok) vil alltid levere en høyere spenning enn batteriene leverer. Så, når du ikke snakker om veldig forskjellige (og med det urealistiske) spenninger mellom dynamoene, som først der betyr at en dynamo kan presse på høyere spenninger på andre dynamoet, er regulatoren inne i dynamoen ikke interessert i det som skjer utenfor dynamoen. Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
ozo Svart 18.September.2019 Link til dette innlegget Svart 18.September.2019 Jeg vil prøve å beskrive det Jörg forklarer, med eksempler (ikke elektronisk D+): I) Ingen generatorer lader. Da forsynes begge med (begrenset) feltstrøm (D+) via ladelampa (som dermed må være på dobbelt så mange watt som ellers). -Lampa lyser. II) Begge generatorer lader. Da forsynes begge med feltstrøm fra begge generatorene. (litt forenklet.) -Lampa lyser ikke. III) Kun den ene generatoren lader. Det er her de potensielle problemene ligger. Begge generatorene får full feltspenning fra den generatoren som lader. Den som lader oppfatter alt som normalt (bortsett fra at feltdiodene der har dobbelt så stor strømgjennomgang - men det bør de tåle), mens den andre bare bruker strøm. Om den ikke roterer, vil den heller ikke få særlig kjøling. -Lampa lyser ikke. Hvor batteriene er tilkoblet har ingen betydning for generatorenes potensielt unormale vilkår. Hvis det originalt er én felles ladelampe som kan indikere feil på én generator, er det, som du nevner, elektronikk inne i bildet. Selv om det er sjelden kan denne ligge innbygd i generatorene. Da bør du ha en detaljert beskrivelse av funksjonen, for å få dette til å virke som det skal. Om elektronikken ligger eksternt, kan du omgå den ved å forsyne hver D+ via hver sin ladelampe. Da ser du også hvilken generator som evt. ikke lader. Sitér dette innlegget Link to post
Karlsenkystfiske Svart 18.September.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.September.2019 Takker for gode svar! Må nok ordne til med to ladelamper. -Hvor ladelampene får spenningen sin fra er altså ikke av betydning? -Når generatoren er begynt å lade går det ikke lenger strøm inn på D+? Sitér dette innlegget Link to post
ozo Svart 18.September.2019 Link til dette innlegget Svart 18.September.2019 Karlsenkystfiske skrev 7 minutter siden: -Hvor ladelampene får spenningen sin fra er altså ikke av betydning? -Når generatoren er begynt å lade går det ikke lenger strøm inn på D+? -Riktig -så lenge tilførselen har felles "jord" (minus) med generatoren. Om batteriet er fullstendig flatt, kan du bruke f.eks. et skrumaskinbatteri for å få igang ladingen. -Riktig. Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 18.September.2019 Link til dette innlegget Svart 18.September.2019 (redigert) Karlsenkystfiske skrev 24 minutter siden: Sitat Må nok ordne til med to ladelamper. Ja. 4-6W Sitat Hvor ladelampene får spenningen sin fra er altså ikke av betydning? Helst fra tenningslås, som ha god positiv kontakt til batteri. Sitat Når generatoren er begynt å lade går det ikke lenger strøm inn på D+? Teoretisk: nei, som gjelder for regelkretsen. Etter oppstart forsyner dynamoen seg selv. Praktisk: er det avhengig hvilken type regulator det er. Noen ganger er spenning på L/D+/61 påkrevet for at dynamoen arbeider avbruddsfri og stabil. Men akkurat dette gjelder vanligvis bare for noen mer avanserte, interne regulatorer. Jørg red. : OZO var raskere, men nå lar jeg det bare stå. Redigert 18.September.2019 av Joerg Becker (see edit history) Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
Karlsenkystfiske Svart 26.September.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.September.2019 Har da koblet opp nytt med ladelampe til hver av dynamoene. Den ene med + fra tenning, den andre med + fra bryterpanel. Det viser seg at den ene dynamoen er defekt. Får den ikke til å starte å lade om jeg kjører aldri så mye spenning inn på d+ der. Får da hellet ikke ladelampen som er tilkoblet den til å lyse under noen omstendighet. Hvorfor det? Er det ikke lenger noen forbindelse med d+ og jord i den? Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 26.September.2019 Link til dette innlegget Svart 26.September.2019 Når dynamoen ikke produserer går spenningen fra ladelampe gjennom rotor og til minus. Det kan også være kontaktfeil (f.eks. B-), men vanlig er at det finnes brudd i enten kullbørstene, rotor, eller regulator. Men sjekk kontaktene først. Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.