Jump to content

Kan man ha felles ladelampe for to eller flere dynamoer


Karlsenkystfiske

Recommended Posts

Karlsenkystfiske skrev 34 minutter siden:

Du mener at batteribankene ville begynne å utjevne hverandre? Siden det blir kontakt imellom dem via D+ ?

Batteribankene har ikke noe å gjøre med D+ i sammenhengen her.

Så sant det er regulær D+ (dvs. ikke bare en styrekontakt) vil den både levere og ta imot spenning.
Det betyr at dynamoen leverer spenning også til D+ av andre dynamoen.
Ladelampen, som du har tegnet inn, står da helt utenfor.

Noe annet er det når du tenker på å forsyne D+ med startspenning.
Det kan funke.
Men siden det er begge som blir forsynt halveres det også strømmen gjennom lampa.
Omvendt fantes det ikke noe motstand (strømbegrensning) mellom D+-kontaktene.
Når en dynamo ikke arbeider ville den andre levere full strøm.
Da kan det hende at en anker (rotor) overopphetes og ryker.

:seeya:
Jørg

Redigert av Joerg Becker (see edit history)

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post

Men D+ vil jo få spenning fra en av batteribankene, så det er jeg fristet til å påstå at du tar feil. Før dynamo er begynt å lade er det nemlig ikke den som leverer noe spenning, men batteriet.

 

Men ja, regulatoren i dynamoen vil sikkert bli ganske forvirra om den får spenning fra annen batteripakke enn hva den lader på :)

 

 

Link to post
Karlsenkystfiske skrev 13 minutter siden:
Sitat

Men D+ vil jo få spenning fra en av batteribankene, så det er jeg fristet til å påstå at du tar feil. Før dynamo er begynt å lade er det nemlig ikke den som leverer noe spenning, men batteriet.

 

Muligvis vi begge to ser forskjellige mål.

Du burde kanskje forstå først at D+ er en krets og er ikke interessert hvor spenningen kommer fra.
1.) bruker D+ ekstern spenning til å magnetisere rotorkretsen, og å starte regulatoren i noen tilfelle av regulatorer.
1b) noen elektroniske D+ får så ikke hele batterispenningen tildelt fra dashbordet, men reduseres der.

2.) Leverer D+ spenningen som dynamoen produserer, som
2b) med klassisk ladelampe gjør at pæra lyser ved >3V ++  ubalanse mellom
spenning fra D+ og batterispenning på andre side av ladelampen.
2c) Med elektronisk "styring" kan D+ (isolert sett som kontakt) også begrense sin utgående spenning.

Alt dette er "kan" og er avhengig hvilke systemer som finnes.
Klassisk, dvs. med "ekte" lyspære 4 - 6W er det "riktige" spenninger vi finner.
Ellers kan det være signalspenninger, som trigger et eller en annen tiltenkt funksjon i systemet.

 

Sitat

 

Men ja, regulatoren i dynamoen vil sikkert bli ganske forvirra om den får spenning fra annen batteripakke enn hva den lader p

 

Regulatoren ser bare begrenset på spenninger som ligger utenfor dynamoen, dvs. frem til D+ kontakten.
D+ selv blir forsynt av statorkretsen i dynamoen, som (forutsatt at den er ok)
vil alltid levere en høyere spenning enn batteriene leverer.

Så, når du ikke snakker om veldig forskjellige (og med det urealistiske) spenninger mellom dynamoene,
som først der betyr at en dynamo kan presse på høyere spenninger på andre dynamoet,
er regulatoren inne i dynamoen ikke interessert i det som skjer utenfor dynamoen.

:seeya:
Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post

Jeg vil prøve å beskrive det Jörg forklarer, med eksempler (ikke elektronisk D+):

I) Ingen generatorer lader.

Da forsynes begge med (begrenset) feltstrøm (D+) via ladelampa (som dermed må være på dobbelt så mange watt som ellers).

-Lampa lyser.

 

II) Begge generatorer lader.

Da forsynes begge med feltstrøm fra begge generatorene. (litt forenklet.)

-Lampa lyser ikke.

 

III) Kun den ene generatoren lader.

Det er her de potensielle problemene ligger.

Begge generatorene får full feltspenning fra den generatoren som lader. Den som lader oppfatter alt som normalt (bortsett fra at feltdiodene der har dobbelt så stor strømgjennomgang - men det bør de tåle), mens den andre bare bruker strøm. Om den ikke roterer, vil den heller ikke få særlig kjøling.

-Lampa lyser ikke.

 

Hvor batteriene er tilkoblet har ingen betydning for generatorenes potensielt unormale vilkår.

Hvis det originalt er én felles ladelampe som kan indikere feil på én generator, er det, som du nevner, elektronikk inne i bildet. Selv om det er sjelden kan denne ligge innbygd i generatorene. Da bør du ha en detaljert beskrivelse av funksjonen, for å få dette til å virke som det skal.

Om elektronikken ligger eksternt, kan du omgå den ved å forsyne hver D+ via hver sin ladelampe. Da ser du også hvilken generator som evt. ikke lader.

Link to post
Karlsenkystfiske skrev 24 minutter siden:
Sitat

Må nok ordne til med to ladelamper.

Ja. 4-6W
 

Sitat

Hvor ladelampene får spenningen sin fra er altså ikke av betydning?

Helst fra tenningslås, som ha god positiv kontakt til batteri.

 

 

Sitat

Når generatoren er begynt å lade går det ikke lenger strøm inn på D+?

Teoretisk: nei, som gjelder for regelkretsen.
Etter oppstart forsyner dynamoen seg selv.

Praktisk: er det avhengig hvilken type regulator det er.
Noen ganger er spenning på L/D+/61 påkrevet for at dynamoen arbeider avbruddsfri og stabil.
Men akkurat dette gjelder vanligvis bare for noen mer avanserte, interne regulatorer.

:seeya:
Jørg


red. : OZO var raskere, men nå lar jeg det bare stå.

 

Redigert av Joerg Becker (see edit history)

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
  • 2 uker senere...

Har da koblet opp nytt med ladelampe til hver av dynamoene. Den ene med + fra tenning, den andre med + fra bryterpanel.

 

Det viser seg at den ene dynamoen er defekt. Får den ikke til å starte å lade om jeg kjører aldri så mye spenning inn på d+ der. Får da hellet ikke ladelampen som er tilkoblet den til å lyse under noen omstendighet. Hvorfor det? Er det ikke lenger noen forbindelse med d+ og jord i den?

Link to post

Når dynamoen ikke produserer går spenningen fra ladelampe gjennom rotor og til minus.
Det kan også være kontaktfeil (f.eks. B-), men vanlig er at det finnes brudd i enten kullbørstene,
rotor, eller regulator.
Men sjekk kontaktene først.

:seeya:
Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...