Jump to content

Kvalitet Yanmar - Volvo Penta

Sydvesten

Recommended Posts

I min søken etter tekstildrevet fartøy så har jeg kikket innom noen hundre annonser verden over. Det som slår meg er at de båtene som er utstyrt med Yanmar motorer ser mye bedre ut enn de med Volvo Penta. Det er ikke noen vitenskaplig undersøkelse, men det virker slik.....

Selv Yanmar motorer som er 10 år gamle ser ut som nye og det er alltid rent og pent under dem. De grønne derimot har fått striper som er både sorte og brune... selv om de bare er noen få år gamle.

Det er mulig jeg har dannet meg et feil bilde, men jeg tror ikke det.....

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Japanerne lager motorer som er tette,- også etter flere års bruk. Slik har det også vært i bilbransjen over lengre tid. Europeerne får tydeligvis ikke til å lage så tette motorer, jeg vet ikke hvorfor, men har lenge lurt på det samme selv.

Det er ihvertfall en av forklaringene på hvorfor det som regel er renere og penere i motorrom med Yanmar kontra Volvo Penta!

Japanerne lager motorer som er tette,- også etter flere års bruk. Slik har det også vært i bilbransjen over lengre tid.  Europeerne får tydeligvis ikke til å lage så tette motorer, jeg vet ikke hvorfor, men har lenge lurt på det samme selv.

Det er ihvertfall en av forklaringene på hvorfor det som regel er renere og penere i motorrom med Yanmar kontra Volvo Penta!

<{POST_SNAPBACK}>

Tiltredes!

Det samme har jeg lagt TYDELIG merke til i diverse biler jeg har hatt. Aldri grisete motor i japanerne (Mitsubishi, Toyota).

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Metall mot metall og en o-ring i et spor i mellom blir vanligvis tett.

Metall med kork eller papir imellom kan være tett, men som oftest aldri til evig tid.

En ventildekselpakning av kork må ettertrekkes mange ganger med forsiktighet slik at ikke dekselet (som oftest er av blikk) deformeres.

Ved slike kork/blikk løsninger er det helt vesentlig at pakningsflatene rettes opp ved skifte av pakning. Hammer/ambolt og annet passende verktøy. Jeg laget i sin tid et spesialmothold som jeg brukte når toppdekselet på Taunus/Granada skulle rettes. Verktøyet ble spent fast i skrustikka og så var det bare å rette forsiktig med hammer

Redigert av TMe (see edit history)

Joda, du kan nok ha rett, statistikken din kan ha bakgrunn i virkeligheten. Dette med tette motorer har vel vært en litt dårlig ting for en del europeere. Jeg skal ikke si om Volvo er verre enn andre, men Yanmar er i hvert fall bra. Den gangen jeg jobbet hos Cat., var disse motorene også kjent for å være potte tette, så det er nok flere som får det til.

Skulle jeg velge båt, ville jeg nok valgt en båt med en motor der jeg var sikker på at lokal service fungerte og at deletilgangen er god, også om sommeren.

Vet ikke om dette stemmer, men jeg har hørt at Japsene har verdens beste kvalitetskontroll. Delene på en Japsemotor er ikke berde enn de Europeiske, men bedre skrudd sammen.

<{POST_SNAPBACK}>

Denne boka er vel den som forklarte først årsaken hvorfor det er/var slik:

a manufacturing system that results in a better, more cost-efficient product, higher productivity, and greater customer loyalty. The hallmarks of lean production are teamwork, communication, and efficient use of resources. And the results are remarkable: cars with one-third the defects, built in half the factory space, using half the man-hours

Interessant lesning om bruk av støpte aluminiumslegeringer i kjøesystemet til blant annet Yanmar. Galvanisk korrsosjon spesiellt i sjøvann skal man ikke leke for mye med.

Nå tror jeg at bruken av alumium i båtmotorer er økende og de fleste nye lettvektsdieslene benytter seg av alumiumslegeringer mange steder. Det kan jo være verdt å kikke litt på varmeveksleren når man skal investere i nye maskin.

Det som var hovedårsaken til problemene slik jeg tolket Pascoe var blandingen av messing og aluminium siden disse ligger langt unna hverandre i spenningsrekken. Nå er nok ikke dette noe nytt problem og jeg tror nok at produsentene er kjent med problemet som kan oppstå, men at det nok kan undervurderes... Der har jeg erfaring fra min tidligere jobb i Qatar :lol:

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Volvo Penta bruker også støpealuminium i sine exhaustmanifolder

<{POST_SNAPBACK}>

Det har Bowman brukt i 30 år i sine mariniseringsett. For Bowman har dette ikke vært noe problem, de har muligens skjønt mekanikken i korrosjonen. England har jo hatt en god del erfaring fra bilsiden med stålrammer og alu. karosserier, helt tilbake på 50-tallet.

Man skal ikke ha ukritisk redsel for kombinering av materialer. Hvis man finner en varmeveksler som det går sjøvann i, boltet direkte fast til motorblokken, så kan man imidlertid begynne å fundere....

Hvis man finner en varmeveksler som det går sjøvann i, boltet direkte fast til motorblokken, så kan man imidlertid begynne å fundere....

<{POST_SNAPBACK}>

Den der skjønte jeg ikke helt.........

Bowman har jo mange varmevekslere som sitter direkte oppå termostaten på motoren. De er konstruert for å sitte der. Vil det si at det er en dårlig løsning?

Tror da varmeveksleren på min Volvomotor også sitter skrudd i blokka. Kan ikke huske å ha sett noen form for gummioppheng eller noe der...... :confused:

Generelt sett når det gjelder japanere og motor, så kan man jo bare ta en titt på lister over biler med feil og se hvem som har minst feil. Har en tendens til å være overveldende mange japanske merker på topp.

Særlig Toyota og Mazda.

Nå gjelder disse listene for hele bilen da, ikke bare motoren. Ser man på hvilke som har motorfeil, så kommer japsene enda bedre ut. Har selv hatt div. japanske biler og aldri hatt motorfeil.

Men så er marine et eget felt da. Det kanskje ingen selvfølge at japsene er SÅ overlegne på marinemotorer som på biler. Ikke vet jeg.

Vet bare at min 25 år gamle Yanmar jeg akkurat solgte gikk perfekt i den tiden jeg hadde den.

Anabelle

MS-Anabelle III - Ramin 785 med Steyr maskin  - Hjemmehavn i Tønsberg - visitaustria.no

Når folk spør meg om råd for valg av båt, sier jeg: Sett kryss i margen for båter med Yanmar motor og blykjøl. Står valget mellom båt med og uten Yanmar, ta båten med Yanmar. Står valget mellom jern og blykjøl, velg båten med blykjøl.

Jeg har hatt to båter med Volvo og nåværende med Yanmar. Har hatt tre båten med jernkjøl, har blykjøl på nåværende.

Arne

Generelt sett når det gjelder japanere og motor, så kan man jo bare ta en titt på lister over biler med feil og se hvem som har minst feil. Har en tendens til å være overveldende mange japanske merker på topp.

Særlig Toyota og Mazda.

<{POST_SNAPBACK}>

Men de har sine svin på skogen disse også. F.eks. Toyota Avensis - forrige modellen: 1.6l motor produsert i England. Vi hadde 3 slike som selgerbiler - alle 3 var inne til overhaling og reparasjon og overhaling og reparasjon fordi de brukte mye olje. Om med mye så mener jeg 1 liter på et par hundre mil. Masse deler ble byttet - men motorene ble aldri helt bra. Dette var ikke et ukjent fenomen for Toyota. Privat har jeg erfaring med 2 Corollaer og 1 RAV 4 - ikke noe problem med disse bilene

Når det gjelder motor til seilbåt så har jeg registrert at yanmar har begynt å slå seg inn på dette markedet. Bl.a. har Hallberg Rassy tatt inn YAnmar i noen av sine båter. Familien har hatt 4-5 båter med VP motorer - og aldri hatt noe som helst problem med dem. Men jeg ville vært skeptisk til gammel, saltvannskjølt motor.

Jeg er også usikker på om eldre Yanmar har seildrev. Jeg ser av annonser i år at Yanmar annonserer seildrev - har de hatt det tidligere? Med tanke på seilegenskaper har jeg en ide om at seildrev har mindre negativ effekt enn rett aksling - men det kan være feil

Det finnes også en skikkelig skrekkhistorie om Yanmar i en langtur båt. Må sjekke hvor den linken er - så jeg redigerer inn den senere.

Her er linken

Redigert av Bitteliten (see edit history)

Den der skjønte jeg ikke helt.........

Bowman har jo mange varmevekslere som sitter direkte oppå termostaten på motoren. De er konstruert for å sitte der. Vil det si at det er en dårlig løsning?

Tror da varmeveksleren på min Volvomotor også sitter skrudd i blokka. Kan ikke huske å ha sett noen form for gummioppheng eller noe der.

<{POST_SNAPBACK}>

Nei, det er ikke så enkelt å uttrykke på et par linjer:

A) Enten så bruker man kompatible materialer

B) Og/eller materialene er elektrisk isolert fra hverandre

C) Inkompatible elementer ligger ikke i samme "elektrolytt"

Hulda har v-veksler for motorvann i kopper, alt er i kopper.

Hulda har v-veksler for motorolje i: Hus i støpt alu,. bundle i kopper. Disse elementene er isolert fra hverandre.

Så jeg har forskjellige "filosofier" på min motor, funker helt utmerket.

Men de har sine svin på skogen disse også. F.eks. Toyota Avensis - forrige modellen: 1.6l motor produsert i England. Vi hadde 3 slike som selgerbiler - alle 3 var inne til overhaling og reparasjon og overhaling og reparasjon fordi de brukte mye olje. Om med mye så mener jeg 1 liter på et par hundre mil. Masse deler ble byttet - men motorene ble aldri helt bra. Dette var ikke et ukjent fenomen for Toyota. Privat har jeg erfaring med 2 Corollaer og 1 RAV 4 - ikke noe problem med disse bilene

Jada, ingen produsenter er 100% feilfri. Derfor er det greit å se på statistikk med flere 1000 involverte testobjekter, det gir et gjennomsnittlig og mer riktig pekepin.

Alle kjenner noen som har hatt trøbbel meg et eller annet, enten det er VP, Yanmar, Opel eller Toyota.

Når det gjelder saltvannkjølte motorer så skyldes en del havarier at man ikke er flink nok til å passe motortemperaturen tror jeg. Kjølekanalene gror igjen og motoren går varm. Da har toppen lett for å sprekke eller vri seg. En del gamle instrumentpaneler fra Yanmar har ikke temperaturmål, bare summer. Dersom man er nøye med å innimellom rense kjølekanaler så redder man hvertfall en del motorer fra havari.

Men det er klart at noen ganger har saltvannet tæret så mye at det er for sent. Skal ikke påstå at saltvann er sunt for en motor altså. :smiley:

MS-Anabelle III - Ramin 785 med Steyr maskin  - Hjemmehavn i Tønsberg - visitaustria.no

Når folk spør meg om råd for valg av båt, sier jeg: Sett kryss i margen for båter med Yanmar motor og blykjøl.  Står valget mellom båt med og uten Yanmar, ta båten med Yanmar.  Står valget mellom jern og blykjøl, velg båten med blykjøl.

Jeg har hatt to båter med Volvo og nåværende med Yanmar.  Har hatt tre båten med jernkjøl, har blykjøl på nåværende.

Arne

<{POST_SNAPBACK}>

Veit ikke om jeg er helt enig.

Har hatt Yanmar YSE12. Noe dritt. Umulig å få start på. Alltid noe galt. Bråket og ristet noe forferdelig.

Har hatt VP MD5C/120S. Litt problemer med sjøvannpumpe, ellers feilfri. Stillegående og lite vibrasjoner. Like grønn og fin når jeg solgte den etter 15 år.

Har VP MD7B/120S . Starter ved håndspåleggelse. Går lunt og fint.

Har aldri staket noe kanaler på noen av dem.

Enig i betraktninger om kjøl. Har hatt jern med evig kamp mot rusten. Har nå bly. Bedre kjølprosent, og treffer du noe demper det den verste smellen og skader bankes på plass med ei lita slegge.

Store Norske Kullseilingskompani.

• 2 uker senere...

Har hatt diverse VP-er laget av Volvo, men byttet en til VP 2030 som er en Perkins. Etter min mening er denne motoren mye bedre konstruert enn feks 11D. Har nå Yanmar og er veldig fornøyd. Feks kan man kjøre i årevis med samme impeller, men instrumentpanelet er ikke beregnet til å stå ute ser det ut til (blir litt forsoffent).

<{POST_SNAPBACK}>

Avensis med 1,6 liter er et velkjent problem.

Det er ikke uten grunn at Toyota har byttet MANGE sånne motorer.

Forøvrig er 1 liter på 200 mil langt under kravene de stiller selv.. (inntil 1 liter pr 100 mil)

At Yanmar har eller har hatt kjølerproblem er vel neppe nytt. Mitt inntrykk er at kanskje Yanmar har alvorligere problemer og dyrere problem når ting går ordetlig på dunken. Og det ser for meg ut som Yanmar feilene er økende og at alt kanskje ikke er så rosenrødt som det virket for bare et tiår siden.

Og det er vel naturlig ettersom det nå er rimelig mange av dem i drift og endel motorer er noen år gamle nå.

Selv var jeg innbitt Yanmar troende helt til jeg så hva som hadde skjedd med Yanmar motoren som stod i en Saga 25 T som jeg solgte 10 år gammel. Den havarerte 15 år gammel og var ikke brukendes til mooring engang og jeg var sjeleglad den ikke var i mitt eie.

At Yanmar har eller har hatt kjølerproblem er vel neppe nytt. Mitt inntrykk er at kanskje Yanmar har alvorligere problemer og dyrere problem når ting går ordetlig på dunken. Og det ser for meg ut som Yanmar feilene er økende og at alt kanskje ikke er så rosenrødt som det virket for bare et tiår siden.

Og det er vel naturlig ettersom det nå er rimelig mange av dem i drift og endel motorer er noen år gamle nå.

Selv var jeg innbitt Yanmar troende helt til jeg så hva som hadde skjedd med Yanmar motoren som stod i en Saga 25 T som jeg solgte 10 år gammel. Den havarerte 15 år gammel og var ikke brukendes til mooring engang og jeg var sjeleglad den ikke var i mitt eie.

<{POST_SNAPBACK}>

Hvilken motor og hva skjedde med den?

Greit å vite.

Hadde selv en Yanmar 55Hk fra -88 som hadde gått 3000 timer da jeg solgte den høsten 2000.

Var ikke sinkanoder på den og var ingen feil, og hadde heller aldri vært det.

Som før nevnt heller ingen oljesvetting eller flassing av lakken.

Tviler på at det var tilfeldig

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...