Jump to content

Oppgraderinger til Sweden Yachts C34


vikzz

Recommended Posts

Heisann folkens! 

 

Har akkurat blitt stolt eier av en nydelig Sweden Yachts C34. Den er veldig godt ivaretatt og utstyrt fra før, men det er enkelte ting jeg har tenkt å installere med tanke på langtur.

- Targabøyle til solcellepanel

- Anker med elektrisk ankervinsj

- David til lettbåt + lettbåt

 

Ellers har båten alt jeg behøver.

 

Så da er spørsmålet, er det noen her inne som har erfaring med installasjon av targabøyle og/ eller anker med elektrisk ankervinsj på en SY C34? Den har ingen anker i baug i dag, kun akter. Jeg så på en annen SY C34 at de hadde montert vinsjen oppå det ene lokket framme i baugen, og jeg syns ikke det så noe særlig pent ut.

 

Og selvfølgelig, hvor kan jeg finne disse tingene?

 

 

Link to post

Den hadde vel neppe montert vinsjen på lukelokket, medmindre dette var ute av bruk, forsterket og satt fast? 

En vinsj må stå på dekk med forsterkning, på en brakett i toppen av ankerbrønnen eller på skottet mellom ankerbrønn og forpigg. 

Det finnes meg bekjent ikke targabøyler "off the shelf" så du må finne noen som driver med sveis av rustfritt/syrefast i nærheten av der du bor. 

 

Redigert av Lazyjack (see edit history)
Link to post

Davit til lettbåt tror jeg ikke jeg hadde brydd meg om. Brakett til påhenger akter også legger dere jolla opp ned på fordekket i stedet er like greit. Så veldig stor jolle har du neppe plass til uansett. Jolla på rundt 2;5 meter (usikker på rib eller oppblåsbar) med en 4-5 hk totakter bør fungere greit tenker jeg. 

 

Vi har en 10 fots rib med 20 hk. Legger den greit opp ned på fordekket når vi tar ut lufta. Motoren heiser vi opp med egen kran akter.  Båten er 43 fot. Jolla er valgt for å kunne frakte to med fullt dykkersett. Kunne selvfølgelig ønsket meg skikkelige daviter, men det koster mye synes jeg 

 

Targabøyle koster for 30.000kr og oppover. Jeg har så langt valgt det bort

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post

Skal du på tur er det ikke tvil om at det er smart med targa for å få solcellepaneler til daglig drift. Utseende hadde jeg ikke brydd meg om i forhold til å ha litt større paneler som er permanent satt opp. Til bruk i Norge hadde jeg nok ikke prioritert det. Min mening er at båten er alt for liten for davider. Da må jolla være så liten at den blir ubrukelig.Samtidig er den da så lett at den lett løftes på dekk. Husk at du må regne med 75grader krengning i en broach, jolla bør ikke henge mye på utsiden da. 

 

Lykke til med å bli kjent med båten! Bruk den mest mulig før du gjør store endringer. Begynn med å få alt til virke som designet. Selv om båten er strøken får du nok å mekke på innen båten er i Trondheim. 

 

Ankerspill foran må du ha på langtur. Husk Rocna anker. Det vil spare deg for mye frustrasjon. 

Link to post

Ikke tvil om att en targa er mye praktisk......jeg har det, og har ikke angret att jeg kompletterte med den

 

men bestemmer du deg for å ikke ha targa, så er en liten løftarm veldig kjekk bak da du skall løfte ombord påhengsmotorn.

du har en radarstolpe, sitter den godt fast, så kan du komplettere den med løftarm

 

men bo inn deg først........noe jeg så på bildene, som du kanskje først burde kikke på

er din gjennomgående mast, tror du kanskje burde gjøre noen form for isolasjon av masten inne i båten før vintern kommer

 

daviter skulle jeg glemme, ha gummibåten enten surret på dekk eller nedpakket ved overhavsseiling.

 

 

 

S/Y Gunga Din

Link to post
Guest Avmønstret#
Krimart skrev for 17 timer siden:

Fantastisk flott båt. Jeg ville ikke ha montert hverken targa eller davit’er på en så fin båt. 

 

Enig. I våres plukket jeg ned targabøyle på langturbåt. Den hadde to (gamle) solceller med ramme, altså type "faste" på ca 50W. Til sammen 100W. Kunne sikkert greit å få plass til kanskje 200-250W paneler på targaen. Men poenget mitt, det var mye tyngde høyt oppe. Stygt som faen var det også. Et stort pluss for at det ga skygge til styrmann. 

 

Ville først prøvd med semisofte paneler på rekka og lukegarasjen, disse veier svært lite og er også billige. Vil tro du får greit plass til ett 100W panel på hver side og kanskje 50-100W på garasjeluka. Da har du 250-300W. Om du må ha mer, monter tilsvarende semi-soft panler, eller 2 på cockpitkalesjen. Du vil klare å få til ett sted mellom 350 og 450W med panel uten targa. Du kan montere de sånn at de kjapt kan fjernes, eller mer permanent. 

 

Du slipper unødvendig vekt på feil sted, dvs høyt oppe (targa med diverse greier), og du har en fleksibel løsning som kjapt kan fjernes, evt paneler byttes om det trengs. Ikke minst... du sparer penger til alt det andre du trenger :-) 

----

Men du må ha Bimini! :-) Siden du også skal seile/bo i Norge først ville jeg kanskje tenkt en cockpitkalesje/biminikombinasjon. Altså en cockpitkalesje hvor du kan fjerne sidepanelene og kun sitte igjen med "taket". 

 

Det vil koste såpass at pengene du sparte på å droppe targa kommer godt med ;-)

---

Ang ankervinsj så er den trukket ganske langt bak hos meg, til skottet mellom forpiggen og lugaren bak hvor den sender kjettingen ned i kjettingkassa der. Det gir en ulempe, to meter kjetting over dekk (går i ei renne av plast... ikke noe problem per se... men uansett). Fordelene er at du får vekta av all kjettingen en del meter bakover og du kan bygge så stor og dyp kjettingkasse du bare måtte ønske/ha bruk for så du slipper problemer med kjetting som bygger seg opp i tårn under vinsjen osv. Aner ikke om det er en løsning som kan fungere på din båt... men siden du må begynne på null så står du antagelig litt fritt til å velge også :-) 

 

 

Link to post
Pinkvin skrev for 5 timer siden:

 

Men du må ha Bimini! :-) Siden du også skal seile/bo i Norge først ville jeg kanskje tenkt en cockpitkalesje/biminikombinasjon. Altså en cockpitkalesje hvor du kan fjerne sidepanelene og kun sitte igjen med "taket". 

 

Det vil koste såpass at pengene du sparte på å droppe targa kommer godt med ;-)

---

Ang ankervinsj så er den trukket ganske langt bak hos meg, til skottet mellom forpiggen og lugaren bak hvor den sender kjettingen ned i kjettingkassa der. Det gir en ulempe, to meter kjetting over dekk (går i ei renne av plast... ikke noe problem per se... men uansett). Fordelene er at du får vekta av all kjettingen en del meter bakover og du kan bygge så stor og dyp kjettingkasse du bare måtte ønske/ha bruk for så du slipper problemer med kjetting som bygger seg opp i tårn under vinsjen osv. Aner ikke om det er en løsning som kan fungere på din båt... men siden du må begynne på null så står du antagelig litt fritt til å velge også :-) 

 

 

Jeg holder på med et biminiprosjekt der jeg lager en bimini som kan kobles til sprayhood og ha avtagbare sidevegger. Den er betydelig større enn cocpit teltet. Vil dele erfaringene i Optimal langturbåt tråden. Bøylene ses på bildet. De skal senkes ca10 cm. Det gamle cocpit teltet ligger pakket inn bak , så man ser forskjellen i bredde her. 

B1F4EAC7-2F77-4640-9362-5CA9B1056810.jpeg.f20c45d4d083534c28cb98a011bb8aa0.jpeg

 

kjetting. 100 m er drøyt vi har 80m 8mm høyfast.  Kanskje du kan klare deg med6mm høyfast? Da sparer du mye plass og vekt. Rocna eller Vulcan eller lignende må du ha. 

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post

Med så liten båt hadde jeg ikke hatt 100 meter kjetting. Har 70 nå, og det holder lenge. I Caribien er ankringene greie, med skikkelig anker holder det kanskje med 50 meter. Bør kunne ankre på 20 meters dyp. Med ett skikkelig anker er du ikke langt unna. Med gammel teknologi på anker så må du ha mye mer kjetting. Bitteliten har mye bra vurderinger. 

 

Bimini, bør gå helt ut til rekka. Jo bredere jo bedre. Norske cocpittelt er for smale. Blir mye sol inn i cocpit. 

 

Diskutert mye med en som hadde 550 watt fleksible solceller på bimini taket. Det ladet dårlig. På langtur hadde jeg uten tvil valgt targa og harde solceller. Lading er ekstremt viktig. 

 

 

Link to post

Enig m.h.t bimini, det er veldig viktig hvis du planlegger tur der det er sol og varme i alle fall.  M.h.t. lengde på kjetting er jo det avhengig av hvor du skal og hva slags type tur og hva som er praktisk m.h..t vekt og plass, men i noen tilfeller er det digg å kunne legge ut mye kjetting. Du kan ankre på store dyp, og du kan legge ut mer kjetting når det blåser mye. Vi har 60 m. i Middelhavet fordi det er max av hva vi har plass til med en standard kjetting stuverom i baugen, men mange ganger har jeg ønsket meg lengre kjetting. Rod Heikell anbefaler f.eks. minst 1:5 og på 20 m. dyp betyr det 100m. kjetting.  Skal du på mer avanserte turer må du kanskje ankre på store dyp. 

https://www.yachtingmonthly.com/sailing-skills/how-much-anchor-chain-70603

Link to post

Trenger man mere lengde kan man også skjøte inn tau. Jeg tenker ulempen med så mye vekt foran i baugen på en relativt liten båt bør tenkes på. Derfor også vurdere om 6mm høyfast kjetting kan brukes i stedet fo 8mm vanlig kjetting (jeg valgte 8 mm høyfast kjetting i stedet for 10mm vanlig kjetting - sparte mye vekt og plass på det)

 

Da jeg oppgraderte til 33kg Vukcan og 80m 8 mm høyfast kjetting sank baugen 5 cm dypere på båten (vekten økte med ca 60 kg i baugen). Merket at den gikk våtere i sjøen. Da vi fikk 250 liter dieseltank i hekken ble båten igjen i "vater"

 

En langturbåt blir tungt lastet - så kanskje du like greit å vurdere å heve vannlinja ved første stoffing? 

 

 

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post

Hvordan tenker du å skjøte inn tau? Permanent kjetting-tau spleis? (I så fall må du ha en vinsj som tar både tau og kjetting på den samme trommelen) eller ad-hoc etter behov? Hvordan håndterer du da f.eks. hvis du må forlate en ankerplass i dårlig vær? Enig i at det er ulempe med mye vekt i baugen, men her var vel diskusjonene om man kan mekke en kjettingboks i bunnen av båten nær kjølen for å få plass til mer. Går du ned på dimensjon gir det også mindre "daumann" - effekt , jeg ville holdt meg på 8mm med en båt av denne størrelsen (og vekt). 

Link to post
Bitteliten skrev for 5 timer siden:

Har ikke testet ennå - men tanken min er en sjakkel av god kvalitet i enden av kjettingen - og så ha to tau på feks 15 meter hver som går til hvert sitt kryssholt. Tauene kan da erstatte den avlasteren vi ellers bruker.

 

Vinsjen min har en kraftblokk på toppen som vi kan kjøre opp tau med.

 

Joda, men tenkt deg følgende scenario: det har blåst opp, vind og bølger gjør enhver bevegelse på dekk krevende, og tau+ kjetting er under sterkt press. Rormannen gjør så godt hun kan med å gå opp mot vinden men vindrossene tar tak i båten og driver den sidelengs. Du skal løsne tauet på kryssholtene,  få inn tauet på kraftblokken, så skal du få tredd kjettingen på kabbelaret....

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...