Framtia Svart 19.September.2019 Del på Facebook Svart 19.September.2019 Jeg tenker å bytte ut min 50 meters din766 8mm kjetting, som er påspleiset et tau på 40(?) meter, med en minst 70 meter lang kjetting. Si ifra oå IM om den kan være av interesse. Bitteliten, du bruker begrepet høyfast, hva ligger i dey, og hvor kjøpte du din? Er ikke mange som fører lengder over 50m. Har funnet hos svb.de.. Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Bitteliten Svart 19.September.2019 Del på Facebook Svart 19.September.2019 drevia hadde - men de har lagt ned.. https://italnordic.se/0103190.html Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 19.September.2019 Del på Facebook Svart 19.September.2019 Jeg kjøpte 100m 10mm HT........high tension av Italnordic har en bruddlast på 11 ton skulle egentligen bare hatt 70-80m .......men da skulle det blive spesialbestilling og ett høyere meterpris så han sa att totalpriset blir omrent detsamme kunne sikkert også klart meg med 8mm HT......men da måtte jeg skifte kabularet i winschen....nytt hjul der ca 3’ har idag 50m 10mm galv liggandes om noen er intressert Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
TideRace Svart 19.September.2019 Del på Facebook Svart 19.September.2019 (redigert) Hvor mye veier 50 meter 10mm/8mm kjetting? Er det vektforskjell på rustfritt og galv som er av betydning? Redigert 19.September.2019 av Phoebe (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 19.September.2019 Del på Facebook Svart 19.September.2019 (redigert) Det finner du enkelt ut selv ved følge linken jeg la ut ? Galvanisert legger seg i pyramide i kjettingboksen. Rustfritt er glattere og sklir mer utover. Redigert 19.September.2019 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
TideRace Svart 19.September.2019 Del på Facebook Svart 19.September.2019 Har sett på linken nå. Det er tydelig at rustfritt veier merkbart mer enn galvanisert når kjettingen blir på 50 meter og oppover, men er opplysningene riktige? 8 mm x24 som veier 135 kg/m ? Uansett ser det ut til at også type kjetting bør vurderes når en skal utstyre en 34 foter for langtur med tanke på totalvekt. Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 19.September.2019 Del på Facebook Svart 19.September.2019 Tror det savnes ett komma tegn Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Framtia Svart 19.September.2019 Del på Facebook Svart 19.September.2019 Største forskjellen er prisen. Sikler på syrefast jeg også, men spørs om det er verdt forskjellen. Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Gunga Din Svart 21.September.2019 Del på Facebook Svart 21.September.2019 Pinkvin skrev On 18.9.2019 at 15.21: Ang ankervinsj så er den trukket ganske langt bak hos meg, til skottet mellom forpiggen og lugaren bak hvor den sender kjettingen... Smart !......förste gangen jeg såg dette var for en 30-40 år siden på en langtursutsyrt Havsfidra, han hadde ett rør som gikk ved maststøtten rett ned til kjølsvinet...... tror også han losset kjettingen fra ankaret da han seilte over store hav, så att dekket var fritt Framtia skrev On 19.9.2019 at 20.10: Største forskjellen er prisen. Sikler på syrefast jeg også, men spørs om det er verdt forskjellen. Om man sikler på rostfri kjetting, så bør man også vurdere kvaliten, spes om man skall seile i varma områder den normale AISI 316 kvaliten funker fint i våre litt kallare vann, men seiler man på varmen, så kan man trenge AISI 318-kvalitet. Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
vikzz Svart 23.September.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.September.2019 Heisann folkens! Beklager sent svar, vært full fart. Jeg har lest gjennom alle postene, her er det mye informasjon, takker og bukker. I dag er det et 15 kg Bruce anker på ankorlina på hekken, og ingenting framme. I tillegg er det et 10 kg reserveanker på 50 meter med blytau. Utifra det jeg leser tror jeg at jeg bør ha et anker på ca 15 kg, eller 20 kg? Og en syrefast kjetting om jeg har råd, på omtrennt 50-70 meter. Vil da ha en vinsj hvor jeg kan slå tau over i tillegg til kjetting. Jeg har sett litt forskjellige løsninger på ankervinsj på Sweden Yachts, den blå jeg så på før jeg kjøpte den jeg kjøpte hadde en vinsj montert oppå den ene luka i baugen hvor propantanken er. Da var luka skrudd igjen og jeg syns ikke det var så veldig pent. En annen jeg snakket med hadde en boks og motor i forpiggen, og winchen bak luka. Det jeg ikke likte her er hvordan skapet i forpiggen ble seende ut, og at luka ikke kan åpnes lengre. Jeg så en SY 36 her i Trondheim og tok et bilde av arrangementet der, virket bedre estetisk sett i alle fall. Mange måter å gjøre det på! Må tenke litt på saken. Ellers er det vel ikke umulig å ta ankeret fra hekken med fram, hive det ut og gjøre fast på pullertene? Da kan jeg hvertfall ligge på svai til jeg får meg ordentlig opplegg ombord. Jeg har sendt mail til Alf Hansen angående full kalesje med bimini-løsning, håper de kan lage noe fint! Jeg tror jeg dropper targabøyle og davit, hvertfall i første omgang. Jeg tenker å installere solcellepanel på sidene bak i cockpiten etterhvert. Mulig jeg kjøper en større dieseltank også, fant denne og tror den kan passe fint på dørken i lagringsrommet på styrbord side aketerut i båten. Hva tror dere om det? Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 23.September.2019 Del på Facebook Svart 23.September.2019 vikzz skrev 15 minutter siden: En annen jeg snakket med hadde en boks og motor i forpiggen, og winchen bak luka. Det jeg ikke likte her er hvordan skapet i forpiggen ble seende ut, og at luka ikke kan åpnes lengre. Det er så du bør ha det...... her er ett eksempel på ett 15år gammelt spil....som er montert tørt https://sailaround.info/detaljer/1-aa/1sv/a101.html Du kan lese mer her https://www.sailaround.info/ankringsv/ Du har ju reden skapet i forpiken......du trenger ett par dører luka på dekk kan du visst åpne.....ankeret skall alltid sitte fastsjakklet/sikret i føren, untatt da du ankrer sitter ankeret sikret så kjør du ut en halvmeter, og legger kjettingen bak hengslene til luka, da kan du åpne begge Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Euklid Svart 23.September.2019 Del på Facebook Svart 23.September.2019 3 hours ago, vikzz said: Utifra det jeg leser tror jeg at jeg bør ha et anker på ca 15 kg, eller 20 kg? Og en syrefast kjetting om jeg har råd, på omtrennt 50-70 meter. Jeg tenker å installere solcellepanel på sidene bak i cockpiten etterhvert. Mulig jeg kjøper en større dieseltank også, fant denne og tror den kan passe fint på dørken i lagringsrommet på styrbord side aketerut i båten. Hva tror dere om det? Med mindre du har et stort ønske om å svi av penger bare for moro skyld kan du trygt gå for galvanisert kjetting. 50 meter holder til det meste. Jeg har solcellepaneler hengende på rekka ved siden av cockpiten. Byttet ut rekkewire med stålrør, og så har vi de festet der. Fungerer veldig bra, skjønt targa jo hadde vært bedre. Dropp tanken om ekstra dieseltank. Høres dyrt og kronglete ut. Kanner er fine greier. Sitér dette innlegget Link to post
Krimart Svart 27.September.2019 Del på Facebook Svart 27.September.2019 Euklid skrev On 23.9.2019 at 22.08: Med mindre du har et stort ønske om å svi av penger bare for moro skyld kan du trygt gå for galvanisert kjetting. 50 meter holder til det meste Galvanisert har en tendens til å legge seg i en spiss pyramide, mens rustfritt er glattere og legger seg mer utover. Er det lite plass er derfor rustfritt bedre. Ellers gjelder jo tyngre og lengre jo bedre på kjetting og jo tyngre jo bedre på selve ankeret. 50m er absolutt minimum, jeg ville gått for 70 om du har plass. 15kg er for lite. Heller 25kg. Mht plassering av vinsj bør du ha litt avstand til rulla, skeptisk til det siste bildet. Du trenger litt plass for å rigge snubber, og det kan også være lurt å ha en egen kjettinglås mellom rulle og vinsj. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 27.September.2019 Del på Facebook Svart 27.September.2019 Se Rocnas hjemmeside for anbefalt str på anker. Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 27.September.2019 Del på Facebook Svart 27.September.2019 Gunga Din skrev On 21.9.2019 at 11.11: Om man sikler på rostfri kjetting, så bør man også vurdere kvaliten, spes om man skall seile i varma områder den normale AISI 316 kvaliten funker fint i våre litt kallare vann, men seiler man på varmen, så kan man trenge AISI 318-kvalitet. Glemte å skrive mht rust !......kjedelig om man investerer en masse penger i rustfritt...som sen begynner å ruste! AISI 316 skall klare 25grC ...og AISI 318 skall klare 35grC Her er en tysk firma der man får AISI 318.....man kan også få med større ende-ledd...for å få inn en større sjakkel, som oftest er det svakeste leddet. https://www.ketten-waelder.com/products/cromox/cromox-nautic/ Sen er det ikke bare fordeler med rustfri kjetting 10 mm galv............working load=1200kg Breaking load=5000kg 10 mm HT galv.......working load=2200kg Breaking load=11000kg 10 mm AISI 316.....working load=1631kg Breaking load=5000kg (wl resp bl kan variere litt fr produsent tik produsent) ser man på bruddlaster, så kommer bruddet veldig kjapt på ett rustfritt material, sprøtt brudd medans vanlig stål er litt seigere.......(Hulda/Komodo..kan sikkert forklare dette) her ser man hur en vanlig kjetting først blir missformet...innen bruddet kommer medens rustfri ‘bare’ smeller av.......... så en vanlig galvet kjetting der ser man om man har mishandlet den, den er da deformert, dvs gått over ‘working load’ http://coxeng.co.uk/anchoring/connectors/ Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.