Jump to content

mattslipe glassfiberbåt.

tom Cognac

Recommended Posts

Jeg vurderer å lakkere båten min, en 33 år gammel dame med noen rynker og skrukker her og der. Mest over vann. Sår og sprekker sparkles og pusses til tilfredsstillelse. Jeg lurer på om jeg må mattslipe skroget før jeg lakkerer? Er det vannslipepapir som er tingen å bruke? Hvilken grovhet bør jeg bruke? Må jeg slipe for hånd eller kan jeg bruke maskin? Jeg har en plansliper, kan jeg bruke den eller bør jeg bruke eksentersliper? Rakker for alle råd og tips.

jeg tørker ut på land....!

Eg brukte eksenter sliper, begynte med P120 og så med P240.

Så la eg 2-k primer, etterslipte denne med P800.

Og sprayet 2 strøk med 2-K Hempel Polygloss.

God rens er viktig, eg brukte Aceton.

Eg lakket mellom fenderlist og bunnstoff.B0E07DFF-A309-4561-84E9-312BA167C5EF.jpeg.fd1f8e669a63c5047588668f4263d304.jpeg

Nå: Shakespeare 15,6 fot Suzuki DT140 EFI (Prosjekt) (2021-…)

Nå:  92- Nor-Dan 6100  Mercury Verado 200 (2016-...)

Før: 91- Skipsplast 460 Suzuki DT90         (2008-2016)

Før: 80- GH10               Evinrude 8             (Midt på 90-tallet)

Legger ved bilder av baugen, dette er området som ikke ser bra ut i det hele tatt og som jeg må gjøre noe med. Jeg velger å lakkere hele den røde stripen fra baug til akter fordi jeg tror dette vil bli penest. Jeg er litt usikker på om jeg må lakke hele den hvite delen av skroget etterpå. Noen meninger her? Takker for alle svar :thumbsup:

(som det går fram av bildene er deler av den røde stripen forsøkt lakket tidligere med en annen rødfarge. Jeg har etter et "detektivarbeide" funnet ut at originalfargen fra Flipper heter RAL3004 og at International har en 2-komponent lakk (som kan blandes) i riktig farge. Selges fra Warski :yesnod:)

1239 - sår i baugen.jpg

1241 - sår i baugen.jpg

1242 - sår i baugen.jpg

Redigert av Brian Storm
glemte tilleggsopplysning (see edit history)

Hei,

Jeg skal også lakkere en båt, og kommet frem til at Double Coat er en av de enkleste lakkene å få pent med rulle. Kalles også for strekklakk. Har sett på en Viking 28 som er rullet med denne lakken, og det så ut som om den var sprøytelakkert.

Dycas.no er vel den eneste i Norge som selger denne etter hva jeg vet.

Sjekk denne videoen:

https://youtu.be/SR79pmJDJsQ

Brukte eksentersliper med 60 papir på skroget på 27 foteren. Rullet på Shipolin. Har holdt bra i 12 år nå.

Viktig at underlaget er litt ru, og ikke lakk når det er fare for dogg.

Det er også viktig at det ikke er for varmt under lakkeringen. 10 grader går fint.

Forskjellige folk setter nok forskjellig krav til finish, men med rulle og nøyaktighet

blir det ganske bra. Overraskende bra for de fleste.

Shipolin er litt fleksibel etter herding. Jeg har også brukt Bengalakk. (Det som het

Bengalakk før, 90 blank. Nå er det mye som heter det samme.)

Den blir veldig hard, men det tar et par uker før den når full styrke. Har brukt den på

to mindre båter. Den eldste for 10 år siden. Holder veldig bra.

Takker for svar. 

Paxo: Jeg har en rød/burgunder farget stripe på båten (RAL 3004). For meg er det viktig å få den lakkert i nøyaktig samme farge. Vet ikke om Bengalakk eller Shipolin har den fargen?

Ellers vil jeg nok følge dine råd mht sliping. Vurderer å slipe nå i høst for å lakkere til våren når det har blitt varmere i været (vel....................skal ikke klage i dag (21.09.2019) på været i Østfold :yesnod:) og at det ikke er så høy luftfuktighet - hva tror du om det?

Redigert av Brian Storm (see edit history)

Ikke lakk så sent på dagen at du får dogg. Hvis du står under et tak

blir det merkelig nok ikke noe problem.

Får du dogg blir det ikke blankt, men litt lett puss for hand (f.eks.240 papir) og

ett nytt strøk, så blir det bra igjen.

Bengalakk og Shipolin kan blandes i stort sett alle farger selv om noen fargehandlere

sier det motsatte. Om ikke Jotuns fargelaboratorium har RAL3004, kan man lese av

fargen. Varierende hvor praktisk det er på en båt. Best med en bit i rette fargen.

Redigert av paxo (see edit history)

Nei. En båt fra 1977 er nok ikke perfekt. Den er nok ikke verdt en profesjonell sprøytelakkering, men

når ingen ser forskjell på en meters avstand, holder det for meg.

Grunnen til å bruke 60 papir er to:

- En eksentersliper (ganske stor) gir adskillig grunnere riper i forhold til slipepapirets grovhet enn

om man slipte for hånd. Særlig på vertikale skrogflater.

- En artikkel om lakking i et av de engelske båtbladene for ca.14 år siden, nevnte at folk stort

sett pusset altfor fint til at lakken hang fast optimalt. Dette gjaldt klarlakk og jeg gikk da over til

120 papir (for hånd) på plattgatteren jeg hadde, med godt resultat. Mellom strøkene benyttet jeg 240

papir (forsiktig) da lakken er mye bløtere etter kun kort herdetid.  På Fjordcruiseren mener jeg det ble brukt tre strøk,

og man skal lakkere med ekstremt tynn lakk for at pusseriper skal synes da.

På Fjordcruiseren var jeg interessert i at den nye lakken skulle henge best mulig da den skulle

tåle fendere og en og annen skrubb mot trebrygga. Styrbord side har nok fått en del skraper

siden lakkeringen i 2007, da jeg bor langt unna og ikke har prioritert rubbing siste vårene, men

ingen steder er det i nærheten av å gå igjennom Shipolinen. den ble da også anbefalt til båt

pga. seighet.

Ellers når det gjelder krav til lakk, kan jeg si at man ser et visst appelsinmønster når man speiler

seg helt innpå. Den ene Selcobåten som er lakket med Bengalakk 90 på samme måte, har vi 

deltatt på "Plastic" i Kristiansand uten å sjems eller få kommentarer til lakken. Bengalakken

tåler for øvrig også bensinsøl utmerket. Bare la den få et par tre uker herdetid før hardbelastning.

Æres den som æres bør: Det var min kone som lakket Fjordcruiseren etter at jeg sparklet riper og

hull og slipte den ned   

- med eksentersliper og 60 papir. Tørt.

PS Jeg brukte også aceton til å vaske vekk slipestøv. På trebåten brukte jeg rødsprit.

Redigert av paxo (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...