Jump to content

Edit History

paxo

paxo

Nei. En båt fra 1977 er nok ikke perfekt. Den er nok ikke verdt en profesjonell sprøytelakkering, men

når ingen ser forskjell på en meters avstand, holder det for meg.

 

Grunnen til å bruke 60 papir er to:

- En eksentersliper (ganske stor) gir adskillig grunnere riper i forhold til slipepapirets grovhet enn

  om man slipte for hånd. Særlig på vertikale skrogflater.

- En artikkel om lakking i et av de engelske båtbladene for ca.14 år siden, nevnte at folk stort

  sett pusset altfor fint til at lakken hang fast optimalt. Dette gjaldt klarlakk og jeg gikk da over til

  120 papir (for hånd) på plattgatteren jeg hadde, med godt resultat. Mellom strøkene benyttet jeg 240

  papir (forsiktig) da lakken er mye bløtere etter kun kort herdetid.  På Fjordcruiseren mener jeg det ble brukt tre strøk,

  og man skal lakkere med ekstremt tynn lakk for at pusseriper skal synes da.

 

På Fjordcruiseren var jeg interessert i at den nye lakken skulle henge best mulig da den skulle

tåle fendere og en og annen skrubb mot trebrygga. Styrbord side har nok fått en del skraper

siden lakkeringen i 2007, da jeg bor langt unna og ikke har prioritert rubbing siste vårene, men

ingen steder er det i nærheten av å gå igjennom Shipolinen. den ble da også anbefalt til båt

pga. seighet.

 

Ellers når det gjelder krav til lakk, kan jeg si at man ser et visst appelsinmønster når man speiler

seg helt innpå. Den ene Selcobåten som er lakket med Bengalakk 90 på samme måte, har vi 

deltatt på "Plastic" i Kristiansand uten å sjems eller få kommentarer til lakken. Bengalakken

tåler for øvrig også bensinsøl utmerket. Bare la den få et par tre uker herdetid før hardbelastning.

 

Æres den som æres bør: Det var min kone som lakket Fjordcruiseren etter at jeg sparklet riper og

hull og slipte den ned   

- med eksentersliper og 60 papir. Tørt.

 

PS Jeg brukte også aceton til å vaske vekk slipestøv. På trebåten brukte jeg rødsprit.

 

 

paxo

paxo

Nei. En båt fra 1977 er nok ikke perfekt. Den er nok ikke verdt en profesjonell sprøytelakkering, men

når ingen ser forskjell på en meters avstand, holder det for meg.

 

Grunnen til å bruke 60 papir er to:

- En eksentersliper (ganske stor) gir adskillig grunnere riper i forhold til slipepapirets grovhet enn

  om man slipte for hånd. Særlig på vertikale skrogflater.

- En artikkel om lakking i et av de engelske båtbladene for ca.14 år siden, nevnte at folk stort

  sett pusset altfor fint til at lakken hang fast optimalt. Dette gjaldt klarlakk og jeg gikk da over til

  120 papir (for hånd) på plattgatteren jeg hadde, med godt resultat. Mellom strøkene benyttet jeg 240

  papir (forsiktig) da lakken er mye bløtere etter kun kort herdetid.  På Fjordcruiseren mener jeg det ble brukt tre strøk,

  og man skal lakkere med ekstremt tynn lakk for at pusseriper skal synes da.

 

På Fjordcruiseren var jeg interessert i at den nye lakken skulle henge best mulig da den skulle

tåle fendere og en og annen skrubb mot trebrygga. Styrbord side har nok fått en del skraper

siden lakkeringen i 2007, da jeg bor langt unna og ikke har prioritert rubbing siste vårene, men

ingen steder er det i nærheten av å gå igjennom Shipolinen. den ble da også anbefalt til båt

pga. seighet.

 

Ellers når det gjelder krav til lakk, kan jeg si at man ser et visst appelsinmønster når man speiler

seg helt innpå. Den ene Selcobåten som er lakket med Bengalakk 90 på samme måte, har vi 

deltatt på "Plastic" i Kristiansand uten å sjems eller få kommentarer til lakken. Bengalakken

tåler for øvrig også bensinsøl utmerket. Bare la den få et par tre uker herdetid før hardbelastning.

 

Æres den som æres bør: Det var min kone som lakket Fjordcruiseren etter at jeg sparklet riper og

hull og slipte den ned   

- med eksentersliper og 60 papir. Tørt.

 

 



×
×
  • Create New...