Gabi
Siden jeg har så mye glede av forumet og er så takknemlig for all hjelp jeg får tenkte jeg å bidra litt tilbake.
Jeg har 2 stk Volvo D6-310hk fra 2007, gått ca 750timer. Dieselfilter skifte og lufting synes jeg er noe herk egentlig, men bestemte meg derfor å lage en prosedyre for å gjøre det så effektivt som mulig. Ikke så lett å huske alt sammen for hvert år heller....
I den grad dere har samme motor-type og ikke har egne prosedyrer, så bruk gjerne nedenstående prosedyre som utgangspunkt og tilpass til egen motor og opplegg.
Ta med:
Hansker som tåler diesel
11 mm fastnøkkel
Polytanga røde
Oljekanne eller litt olje i et pappkrus
Racor dieselfilter
Finfilter diesel motor
Liten plastbøtte til å ha brukte dieselfilter i, 5l murerbøtte fra Biltema
Liten plastbøtte til luftinga av diesel samt til dieselsøl, 5l murerbøtte fra Biltema
5l plastdunk fra Biltema som du fyller 1 l diesel i. Bruk den samme til å tømme over spilldiesel i.
Trakt
Tørkepapir
Klemmer til å klemme dieselslange fra dieseltank til Racor-filteret hvis du ikke har stengekran
Sørg for å ha full dieseltank, eventuelt ha med litt diesel.
2 små skrutrekkere
Drenere og skifte forfilter:
Ta ut det nye Racor-filteret av esken så det er klart
Smør på olje på pakninger. Legg pakningene på den plasten som følger med filteret.
På med hansker
Ha beholder under filteret og løsne skruen på bunnen av filteret for å tømme ut vann i bunnen. Tapp til det ser bra nok ut. Se etter vann eller grums.
Skru på skruen igjen. Tørk.
Ha beholder under filteret igjen og løsne toppskruen til Racor filteret, da vil sikkert diesel strømme ut. Bruk klemme på tilførselslangen til å stoppe dieselstrømmen ved behov eller steng kran hvis du har.
Løsne toppen og ta ut filteret, bruke antagelig 2 stk skrutrekkere for å få opp håndtaket.
Kast filteret i bøtta for filter.
Sett i nytt filter
Fyll diesel til det er helt fullt opp til kanten, eventuelt åpne krana igjen så det strømmer diesel fra tanken.
Sett på topplokk med den nye pakningen med litt olje på.
Sett på ny pakning med litt olje på toppskrue og skru toppskruen på litt.
Løsne klemme på tilførselsslangen ved behov
Hvis diesel strømmer inn i filter vent til det strømmer ut av toppen. Stram så til skruen helt. Måtte du fylle på selv er det bare å skru fast.
Tørk
Ferdig med å skifte forfilter!
Så skal finfilter på motor skiftes:
Løsne kopling for vann-i-filter sensor under finfilteret ved å trykke inn metallbøyle og løsne kontakten. Bøy den litt til siden så du ikke søler diesel i den senere.
Steng kran for dieseltilførselen før finfilteret.
Løsne finfilteret ved å bruke filterverktøy. Vær forsiktig med vann-i-filter sensoren. Den koster visstnok 800kr ny…
Tøm diesel i dieselbøtta.
Løsne sensor fra gammelt filter og monter det på nytt filter. IKKE STRAM HARDT
Ha på litt olje på gummipakning nytt filter og skru på.
Sett på kontakt for sensor igjen. Glemmer du dette får du feilmelding på EVC ved oppstart og du skjønner ingenting.
Åpne kran for dieseltilførsel ved tanken igjen.
Så er det tid for lufting…
Åpne nippel med fastnøkkel.
Pumpe og pumpe og pumpe og pumpe til finfilter er fullt og luft er borte. Ikke trykk for raskt og hardt da det kan virke som om det blir mer luft da og vanskeligere å vurdere når det er bra nok. Hold dieselbøtte under nippel mens du pumper for å samle opp dieselen.
På slutten stram nippel gradvis mens pumping.
Skru til nippel med fastnøkkelen.
Trykk på lufteknapp til den blir hardt, ca 10 ganger eller noe.
Da skal det være klart for å starte motor.
Trykk igjen på lufteknapp etter at motor går, evnt etter at den er stoppet. Stopper den når du prøver å starte må du trykke lufteknappen på nytt til den blir hard.
Se etter lekkasjer.
Tøm diesel fra bøttene over i 5l plastdunken, bruk trakt.
Ferdig!