Solseng
Mort1 skrev for 19 timer siden:Hvis jeg husker riktig så er din laser propell 14" i diameter, og mirage pluss er 15,5" i diameter. I teorien kan det gi lavere forbruk og lavere toppfart.
Disse to propellene har jeg testet på båten min i høst, med følgende resultat:
Wot 4000rpm 3500rpm 3000rpm
Laser P19" - 41,4 kn 54l/t - 28,8kn 25,8l/t o,90l/nm - 24,3kn 19,5l/t o,80l/nm - 19,7kn 14,6l/l/t 0,74l/nm
Mirage+ P17"- 38,7kn 55l/t - 27,3kn 25l/t 0,92l/nm - 24kn 19,0l/t 0,79l/nm - 19 ,0kn 14,2l/t 0,75l/nm
WOT Laser 5500rpm
WOT Mirage 5700rpm
Båt Askeladden 605 motor Mercury F150 motor montert med kavitasjonsplate ca 20mm over bunn
Interessant å se at det er såpass liten forskjell mellom Mirage Plus og LaserII på din båt/motor. Som du nevner kan det slå ut litt annerledes hos trådstarter. Jeg stusset f.eks. at han bare fikk 36knop/wot på Skibsplast 655 med 150hk. En kamerat hadde en 655 med 150hk totakt og fikk godt over 40 knop. Lette frem litt info om XL-utgaven, og fant ut at det er en versjon med samme skrog som 660 (innenbordsmotor) og har vesentlig skarpere v-bunn. Dermed en mer tungdreven variant.
Jeg plottet av nysgjerrighet inn tallene for 4000rpm/LaserII 19P hos dere begge, og fikk:
Verado 150: 31% slip.
F150: 16% slip.
16% slip @4000rpm er vel nokså normalt, og tyder på at propellen fungerer bra på skrog. 31% er veldig mye, og mer et tegn på at det ikke er en optimal match. Dermed er det faktisk ikke usannsynlig at en Mirage Plus 17 kan gi en litt større forbedring på Skibsplasten. Det er jo det som er litt spennende med propeller - man må nesten prøve for å finne ut nøyaktig.
Dessuten tror jeg det kan være greit for trådstarter å få litt mer toppturtall på Veradoen også, selv om det kanskje ikke blir mye selv med en 17" hvis det er stor forskjell i slip.