Jump to content

Drivstoff økonomi Mercury Verado bytte propell?


Båtb123

Recommended Posts

Båtb123 skrev 1 minutt siden:

Hei, har Skibsplast 655 XL med Mercury Verado 150Hk er det mulig å få ned bensin forbruk ved å bytte propell?  Bruker nå ca25liter i timen fart ca 21knop 

Bilde av  propell som har fulgt motor siden ny. Har blitt anbefalt Express 17 propell

20190917_215305.jpg

20190917_215238.jpg

Hvis propellen ikke er skadet eller er for liten vil jeg ikke tro det er veldig mye å hente på å skifte til et annet merke/type. Hva har du for turtall/hastighet på full gass hva har du for turtall ved 21 knop?

Link to post

Den du har nå er 19p?

Kunne jo prøvd Enertia 17p for å sett om det vil ha noen endring, men tror ikke på mirakler her.

 

Når det er sagt, så har eg selv Enertia 17p på min Verado 200 L6.

Bur i nabokommunen din (Klepp) så er jo muligt å ta ein dag der du får prøve med min?

 

Nå: Shakespeare 15,6 fot Suzuki DT140 EFI (Prosjekt) (2021-…)

Nå:  92- Nor-Dan 6100  Mercury Verado 200 (2016-...)

Før: 91- Skipsplast 460 Suzuki DT90         (2008-2016)

Før: 80- GH10               Evinrude 8             (Midt på 90-tallet)

Link to post

Mercury sin Enertia Eco skal ihht reklamen kunne redusere forbruket med inntil 10%, men i realiteten er det antagelig marginaler å spare.

https://www.mercurymarine.com/no/no/propellers/comp-series/enertia-eco/

 

Mercury Mirage kan også muligens bidra til å redusere drivstofforbruket pga noe større diameter, men ikke like stor dia som Enertia Eco.

Jeg tror du må kjøre i særdeles mange år før kostnaden med ny propell er tjent inn igjen, hvertfall hvis du kjøper ny....

 

Propellen du har anser jeg for å være god, men den kommer muligens enda bedre til sin rett i høyere hastigheter....

 

Hvis den du har fått anbefalt er turningpoint express, ville jeg styrt unna, tror den du har er bedre.....

Turning point express var ihvertfall ikke god på min båt, nøyaktig samme resultat som aluprop, dette med 115 hk.

Redigert av Mort1 (see edit history)
Link to post
Bergsholmen skrev 18 minutter siden:

Den du har nå er 19p?

Kunne jo prøvd Enertia 17p for å sett om det vil ha noen endring, men tror ikke på mirakler her.

 

Når det er sagt, så har eg selv Enertia 17p på min Verado 200 L6.

Bur i nabokommunen din (Klepp) så er jo muligt å ta ein dag der du får prøve med min?

Takk for tilbudet, har akurat tatt opp båten for vinter lagring. Kan prøve til våren 

Kallethekid skrev 14 minutter siden:

Da er nok ikke propellen for liten i hvert fall, motoren står oppgitt til 5800-6400 på topp.  Det finnes en kalkulator på nett: https://www.boat-fuel-economy.com/mercury-påhengsmotor-forbruk jeg fant ikke Verado 150, men Verado 175. Den skal i følge kalkulatoren bruke 22,3 l/h ved 4000 rpm. Kjører du med mye last, er båten ren under?

 Hei, var noe groe når vi tok den opp i går, kjøre normalt med 2voksne å 2 barn i båten. Ønsker best mulig drivstoff økonomi, toppfart har ingen ting å si for oss

Link to post
Mort1 skrev for 17 timer siden:

Propellen du har anser jeg for å være god, men den kommer muligens enda bedre til sin rett i høyere hastigheter....

 

Også hørt at Laseren er en bra propell , men muligens best på litt lettere/raskere båter. 
Hadde jo vært interessant å prøvd noe som er konstruert for mindre slipp i lavere hastigheter..?

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
ivar skrev for 2 timer siden:

Også hørt at Laseren er en bra propell , men muligens best på litt lettere/raskere båter. 

Ja, og som har forholdvis mye effekt i forhold til båtstørrelse. Mener mercury spesielt anbefaler denne til 18-20 fot.

 

ivar skrev for 2 timer siden:

Hadde jo vært interessant å prøvd noe som er konstruert for mindre slipp i lavere hastigheter..?

Enertia Eco skal være konstruert slik, hvis jeg har forstått dette riktig, mener det er 16" diameter på den... 

Link to post

Hvis jeg husker riktig så er din laser propell 14" i diameter, og mirage pluss er 15,5"  i diameter. I teorien kan det gi lavere forbruk og lavere toppfart.

Disse to propellene har jeg testet på båten min i høst, med følgende resultat:

                         Wot                                 4000rpm                                          3500rpm                            3000rpm

Laser P19"     -  41,4 kn    54l/t    -     28,8kn  25,8l/t  o,90l/nm   -   24,3kn  19,5l/t   o,80l/nm    -   19,7kn   14,6l/l/t    0,74l/nm

 

Mirage+ P17"-  38,7kn    55l/t     -     27,3kn  25l/t    0,92l/nm    -   24kn   19,0l/t     0,79l/nm     -   19 ,0kn    14,2l/t      0,75l/nm

WOT Laser       5500rpm

WOT Mirage     5700rpm

Båt     Askeladden 605      motor Mercury F150   motor montert med kavitasjonsplate ca 20mm over bunn

 

I følge disse tall som jeg logget under test, er det ikke rare forskjellene på forbruket, størsteforskjellen var på toppfart, ellers opplevde jeg disse propellene som forholdsvis like å kjøre med, med godt grep i sjøen og godt baugløft,  mulig laser gir en anelse mer baugløft.

Dette var en rask test jeg gjorde på diverse propeller, bare fordi jeg hadde anledning uten kostnad, og nyskjerrig på forskjellene på propellene,  på ingen måte vitenskapelig eller fasit....Det er mulig det vil gi andre resultat på din båt, båten din er ca 2 fot større, antagelig tyngre, og den mirage+ det er linket til har god pris, slik at den kan testes og selges igjen uten tap, hvis den ikke passer.

 

 

 

 

 

 

 

Link to post
Mort1 skrev for 19 timer siden:

Hvis jeg husker riktig så er din laser propell 14" i diameter, og mirage pluss er 15,5"  i diameter. I teorien kan det gi lavere forbruk og lavere toppfart.

Disse to propellene har jeg testet på båten min i høst, med følgende resultat:

                         Wot                                 4000rpm                                          3500rpm                            3000rpm

Laser P19"     -  41,4 kn    54l/t    -     28,8kn  25,8l/t  o,90l/nm   -   24,3kn  19,5l/t   o,80l/nm    -   19,7kn   14,6l/l/t    0,74l/nm

 

Mirage+ P17"-  38,7kn    55l/t     -     27,3kn  25l/t    0,92l/nm    -   24kn   19,0l/t     0,79l/nm     -   19 ,0kn    14,2l/t      0,75l/nm

WOT Laser       5500rpm

WOT Mirage     5700rpm

Båt     Askeladden 605      motor Mercury F150   motor montert med kavitasjonsplate ca 20mm over bunn

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Interessant å se at det er såpass liten forskjell mellom Mirage Plus og LaserII på din båt/motor. Som du nevner kan det slå ut litt annerledes hos trådstarter. Jeg stusset f.eks. at han bare fikk 36knop/wot på Skibsplast 655 med 150hk. En kamerat hadde en 655 med 150hk totakt og fikk godt over 40 knop. Lette frem litt info om XL-utgaven, og fant ut at det er en versjon med samme skrog som 660 (innenbordsmotor) og har vesentlig skarpere v-bunn. Dermed en mer tungdreven variant.

 

Jeg plottet av nysgjerrighet inn tallene for 4000rpm/LaserII 19P hos dere begge, og fikk:

Verado 150: 31% slip.

F150: 16% slip.

 

16% slip @4000rpm er vel nokså normalt, og tyder på at propellen fungerer bra på skrog. 31% er veldig mye, og mer et tegn på at det ikke er en optimal match. Dermed er det faktisk ikke usannsynlig at en Mirage Plus 17 kan gi en litt større forbedring på Skibsplasten. Det er jo det som er litt spennende med propeller - man må nesten prøve for å finne ut nøyaktig.:smiley:

 

Dessuten tror jeg det kan være greit for trådstarter å få litt mer toppturtall på Veradoen også, selv om det kanskje ikke blir mye selv med en 17" hvis det er stor forskjell i slip.

Redigert av Solseng (see edit history)
Link to post

Er spennende dette med propeller..

Er fornøyd med min Enertia 17p, På Verado 200 L6

Eg har ca. 20-21kn på 3300, og 26-27kn på 4000. (Tallene er ikke logget, bare ut fra husk)

 

Kunne vert artig å prøvd Laser 19p på min båt.. Ev. Kjørt test av alle 3 på begge våre båter, båtb123?

En gang til våren..

Nå: Shakespeare 15,6 fot Suzuki DT140 EFI (Prosjekt) (2021-…)

Nå:  92- Nor-Dan 6100  Mercury Verado 200 (2016-...)

Før: 91- Skipsplast 460 Suzuki DT90         (2008-2016)

Før: 80- GH10               Evinrude 8             (Midt på 90-tallet)

Link to post

Du

Bergsholmen skrev 3 minutter siden:

Er spennende dette med propeller..

Er fornøyd med min Enertia 17p, På Verado 200 L6

Eg har ca. 20-21kn på 3300, og 26-27kn på 4000. (Tallene er ikke logget, bare ut fra husk)

 

Kunne vert artig å prøvd Laser 19p på min båt.. Ev. Kjørt test av alle 3 på begge våre båter, båtb123?

En gang til våren..

 

Du kan få låne min ? er ny polert 

Link to post
Båtb123 skrev 38 minutter siden:

Du kan få låne min ? er ny polert 

Siden vi bor så nære og motorer der propellene går om enannen, så hadde det vert spennende å testet vertfall.

Men vil og vente te våren..

Skal ha litt oppgradering av båten (akterspeilet) i vinter så vil ha det i orden først?

Hvor har du båtplass?

Nå: Shakespeare 15,6 fot Suzuki DT140 EFI (Prosjekt) (2021-…)

Nå:  92- Nor-Dan 6100  Mercury Verado 200 (2016-...)

Før: 91- Skipsplast 460 Suzuki DT90         (2008-2016)

Før: 80- GH10               Evinrude 8             (Midt på 90-tallet)

Link to post
Bergsholmen skrev On 19.9.2019 at 22.31:

Er spennende dette med propeller..

Er fornøyd med min Enertia 17p, På Verado 200 L6

Eg har ca. 20-21kn på 3300, og 26-27kn på 4000. (Tallene er ikke logget, bare ut fra husk)

Kanskje du kunne si noe om hvilken toppfart og toppturtall du får med 17" Enertia på Verado 200? Da kan vi regne litt på det og se/spekulere litt rundt om denne propellen også passer til Båtb123s Skibsplast. Dere har jo samme type motor med 2.08:1 gearratio og wot-range 5800-6400rpm.

 

Båtb123 skrev On 17.9.2019 at 22.08:

Ca 4000rpm ved 21knop. Maks turtal ca5800. toppfart 36knop 

Er disse tallene med hele familien ombord eller med lett last/en person?

Redigert av Solseng (see edit history)
Link to post

Eg får ca.43-44 kn på Wot ca. 6100 o/min.

Vi har samme Merke motor, og samme Wot range, men min er 200 6syl. Med 1.85 i ratio.

verado 150 er 4 syl. Og usikker på gear ratio?

Nå: Shakespeare 15,6 fot Suzuki DT140 EFI (Prosjekt) (2021-…)

Nå:  92- Nor-Dan 6100  Mercury Verado 200 (2016-...)

Før: 91- Skipsplast 460 Suzuki DT90         (2008-2016)

Før: 80- GH10               Evinrude 8             (Midt på 90-tallet)

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...