Jump to content

Drivstoff økonomi Mercury Verado bytte propell?

Båtb123

Recommended Posts

Supert.:thumbsup: Da har vi mange gode tall å forholde oss til (ikke minst å få rettet opp i min bom på girutvekslingen på Verado 200). Nå skal jeg ikke påstå at jeg klarer å treffe 100% - har blitt overrasket før av disse propellene. Men det er mange andre her som også har mer erfaring og god greie på dette. Litt moro er det likevel å se litt på tallene og spekulere litt. Akkurat nå skinner solen og det blåser ikke, så jeg tror jeg tar sesongens siste tur ut med båten. Så får vi gruble litt i kveld. Helt sikkert andre som også kan komme med gode innspill i mellomtiden.:smiley:

Tittet litt på tallene. Grunnen er at jeg er litt spent på hvilket turtall du vil oppnå med en Mirage+ i 17" stigning. Hvis vi ser på slip% på Laseren får vi:

@4000rpm: 31%

@5800rpm: 16%

Begge disse er høye/mye slip. Det store spørsmålet er hvilken slip% du får med den mye større Mirage-propellen. Dette med slip er umulig å beregne på forhånd, og bare testing i virkeligheten vil gi det eksakte tallet. Men det er lov å tippe basert på hva andre oppnår og diverse andre ting.  Miragen er plenty stor nok til å drive Skibsplasten, så jeg tipper du vil få relativt lav slip. Kanskje litt høyere enn hva mort1 fikk, men likevel i det området. La inn tallene i kalkulatoren, og fikk 7%.

Hvis vi legger inn litt forskjellige slipverdier samt antar at du taper en knop i toppfart kontra Laseren, får vi:

Verado150/2.08:1/35knop/40mph:

Slip   9%: 5680rpm

Slip 11%: 5800rpm

Det kan se ut som om den potensielt senker turtallet ganske mye i forhold til motorens anbefalte turtallsområde. Nå ligger du allerede på 5800rpm@wot, og det kan mulig bli ca. likt turtall (57-5800) med Mirage selv om vi gikk ned 2" i pitch. Når det er sagt så får man ofte best drivstofføkonomi når man er overproppet (dvs. at man har litt for stor stigning på propell), og i så måte tipper jeg Miragen vil gi deg bedre tall på forbruk enn Laseren. Jeg burde selvsagt ha regnet på disse propellene før jeg linket til 17" Miragen, men hadde desverre ikke alle tallene og tenkte ikke at Laseren hadde så høy slip%. Hvis du har kjøpt den, så er det fortsatt billig for en anerkjent propell og vil gi deg mye viktig informasjon om hvordan en litt stor propell påvirker drivstofføkonomi og fart i cruiseturtall (4000rpm).Faren er at den kanskje blir litt tung for motoren. Uansett vil du kunne selge den uten tap.

Videre tenker jeg at du bør benytte deg av tilbudet om å teste Enertia-propellen. Det er en spennende propell som godt kan fungere veldig bra på Skibsplasten. Den har sannsynligvis en del mer bladareal enn Laseren og vil trolig ha mindre slip. Kanskje en 17" blir litt for stor mht. turtall, men en Enertia i 16" pitch (14,7" i diameter) burde være veldig interessant og burde gi deg turtall over 6000rpm@wot.

Solseng skrev 7 minutter siden:

Tittet litt på tallene. Grunnen er at jeg er litt spent på hvilket turtall du vil oppnå med en Mirage+ i 17" stigning. Hvis vi ser på slip% på Laseren får vi:

@4000rpm: 31%

@5800rpm: 16%

Begge disse er høye/mye slip. Det store spørsmålet er hvilken slip% du får med den mye større Mirage-propellen. Dette med slip er umulig å beregne på forhånd, og bare testing i virkeligheten vil gi det eksakte tallet. Men det er lov å tippe basert på hva andre oppnår og diverse andre ting.  Miragen er plenty stor nok til å drive Skibsplasten, så jeg tipper du vil få relativt lav slip. Kanskje litt høyere enn hva mort1 fikk, men likevel i det området. La inn tallene i kalkulatoren, og fikk 7%.

Hvis vi legger inn litt forskjellige slipverdier samt antar at du taper en knop i toppfart kontra Laseren, får vi:

Verado150/2.08:1/35knop/40mph:

Slip   9%: 5680rpm

Slip 11%: 5800rpm

Det kan se ut som om den potensielt senker turtallet ganske mye i forhold til motorens anbefalte turtallsområde. Nå ligger du allerede på 5800rpm@wot, og det kan mulig bli ca. likt turtall (57-5800) med Mirage selv om vi gikk ned 2" i pitch. Når det er sagt så får man ofte best drivstofføkonomi når man er overproppet (dvs. at man har litt for stor stigning på propell), og i så måte tipper jeg Miragen vil gi deg bedre tall på forbruk enn Laseren. Jeg burde selvsagt ha regnet på disse propellene før jeg linket til 17" Miragen, men hadde desverre ikke alle tallene og tenkte ikke at Laseren hadde så høy slip%. Hvis du har kjøpt den, så er det fortsatt billig for en anerkjent propell og vil gi deg mye viktig informasjon om hvordan en litt stor propell påvirker drivstofføkonomi og fart i cruiseturtall (4000rpm).Faren er at den kanskje blir litt tung for motoren. Uansett vil du kunne selge den uten tap.

Videre tenker jeg at du bør benytte deg av tilbudet om å teste Enertia-propellen. Det er en spennende propell som godt kan fungere veldig bra på Skibsplasten. Den har sannsynligvis en del mer bladareal enn Laseren og vil trolig ha mindre slip. Kanskje en 17" blir litt for stor mht. turtall, men en Enertia i 16" pitch (14,7" i diameter) burde være veldig interessant og burde gi deg turtall over 6000rpm@wot.

Takk for fantastisk info, kjøpte den propellen du linket til får den i neste uke, mulig båten blir sjø satt for en test. ?

Solseng skrev 6 minutter siden:

Blir spennende å se hvordan resultatet blir med en såpass mye større propell. Blir det testing nå på høsten, eller til våren?

Båten er for tiden på plast rep er usikkert når den er ferdig er vist stor pågang. Om den blir ferdig innen rimelig tid, blir det nok en test tur ?

Redigert av Båtb123 (see edit history)

Tenker det kribler godt for å få prøvd ny propell?

Spennende å se resultatet?

Nå: Shakespeare 15,6 fot Suzuki DT140 EFI (Prosjekt) (2021-…)

Nå:  92- Nor-Dan 6100  Mercury Verado 200 (2016-...)

Før: 91- Skipsplast 460 Suzuki DT90         (2008-2016)

Før: 80- GH10               Evinrude 8             (Midt på 90-tallet)

• 5 måneder senere...

@Båtb123

Fikk du testa Mirage propellen??

Bergsholmen skrev for 7 timer siden:

@Båtb123

Fikk du testa Mirage propellen??

Mercuryen hadde feil som ikke forige eier hadde opplyst om ville ikke koste på den mye penger. Kjøpte heilt ny Suzuki 140hk motor i desember. Blir sjøsetting i dag eller i morgen gleder meg til å teste ny motor 

Uffda, kjedelig sak det der..

Satser på at du blir fornøyd med ny motor då vertfall?

Hadde fortsatt vert interresant å testet miragen mot Enertia som eg har på min.

Vis du fortsatt har propellen?

Vis eg syns den er bedre så kan eg kjøpe den av deg i såfall..

Bergsholmen skrev 28 minutter siden:

Uffda, kjedelig sak det der..

Satser på at du blir fornøyd med ny motor då vertfall?

Hadde fortsatt vert interresant å testet miragen mot Enertia som eg har på min.

Vis du fortsatt har propellen?

Vis eg syns den er bedre så kan eg kjøpe den av deg i såfall..

Har Mirage propellen. Bare å låne den nårvdet måtte passe ?

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...