Lazyjack Startet 17.September.2019 Link til dette innlegget Startet 17.September.2019 Ny (brukt) båt med kutterstag som ikke har vært montert av siste eier. Skal nå montere dette igjen og lurer på hvor langt akter checkstagene bør festes? Jeg finner ingen tillagede fester så jeg er usikker på hvor de bør festes. Kanskje lengst mulig akter er det riktige svaret? Sitér dette innlegget Link to post
Krimart Svart 18.September.2019 Link til dette innlegget Svart 18.September.2019 Lazyjack skrev On 17.9.2019 at 20.52: Ny (brukt) båt med kutterstag som ikke har vært montert av siste eier. Skal nå montere dette igjen og lurer på hvor langt akter checkstagene bør festes? Jeg finner ingen tillagede fester så jeg er usikker på hvor de bør festes. Kanskje lengst mulig akter er det riktige svaret? Vis hele sitatet Jo lenger akterut jo bedre vinkel i forhold til masten, men samtidig bør de være plassert slik at det er enkelt å betjene av mannskapet uten å gå i veien for rormannen eller andre hindringer. Hva med å simulere noen slag og jibber med lensetakler og finne den beste plassering sånn rent arbeidsmessig? Hvor mange skal du typisk seile med? Kan du betjene de om du f.eks må jibbe alene på vakt og i dårlig vær? Regner med du skal ha et opplegg der de er flyttbare? Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 18.September.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.September.2019 Krimart skrev On 18.9.2019 at 5.28: Jo lenger akterut jo bedre vinkel i forhold til masten, men samtidig bør de være plassert slik at det er enkelt å betjene av mannskapet uten å gå i veien for rormannen eller andre hindringer. Hva med å simulere noen slag og jibber med lensetakler og finne den beste plassering sånn rent arbeidsmessig? Hvor mange skal du typisk seile med? Kan du betjene de om du f.eks må jibbe alene på vakt og i dårlig vær? Regner med du skal ha et opplegg der de er flyttbare? Vis hele sitatet Takk for svar. Kone og mann-seilas på kysten. Kutterstaget er i hovedsak tenkt brukt til stormfokk og da tenker jeg det er på kryss behovet vil være der (typisk skarp kryss mot Skagen i kuling :-)) Flyttbare, dvs. enkle å fjerne må de være. Jeg får dra opp storseilet etter at jeg har fått hektet på stagene i masta og se hvordan det ser ut mtp. avstand til bom og storseil. Sitér dette innlegget Link to post
NorSiglar Svart 18.September.2019 Link til dette innlegget Svart 18.September.2019 Hos meg er det samme løsning. Har en ekstra ring helt akter på genoaskinna som checkstagene står i. Da trenger jeg ikke slakke så mye og de er fort ut av veien ved slag eller jibber. (pluss at det ikke trengs mer modifisering enn å slide inpå en stopper og en vogn.) Sitér dette innlegget Link to post
pacuare Svart 18.September.2019 Link til dette innlegget Svart 18.September.2019 Hvilken båttype er det? Jo lenger bak jo bedre. Har du fester til spinnaker blokker kan dette være aktuelt sted. Jeg bruker sjelden check stag innaskjærs. Det er bare når jeg er motivert for å trimme optimal bue i masta på kryss. På havet bruker jeg de så snart det blåser 8 ms. Stabiliserer masta og unngår pumping. Fester du stormfokk i kutterstaget trenger du solid innfestning i dekk. Bakerst på genoa skinna er for svakt. Så langt frem må det være mye strammere enn lenger akterut. Myk sjakkel rundt kryssholtet akterut er solid og enkelt. Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 18.September.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.September.2019 (redigert) Pacuare, det er en Bavaria 39 CR og jeg tror nok det blir å feste dem i kryssholdt akter. Båten er levert med røstjern for kutterstag i bakkant av ankerbrønn så det er trygt. En ting til. Jeg har et fall som kommer ut av masta en drøy meter under kutterstag festet (se bilde) . Kutterstag festet er over øvre saling mens det nevnte fallet kommer ut under. Kan det stemme at dette er fallet som er beregnet til kutterstagseilet eller burde det kommet ut lenger opp, evt. samme sted som kutterstag et er festet? Jeg har ikke vært oppe i masta enda så vet ikke om det er trinse der kutterstaget skal festes. Redigert 18.September.2019 av Lazyjack (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 18.September.2019 Link til dette innlegget Svart 18.September.2019 Hos meg er det 'fallet' for å holde spri/spinakerbommen i horisontalen. Fallet til seilet er rett under festet for kutterstaget. Jeg har satt festet for lensestakler ut for cockpit med stramming fra winch. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 18.September.2019 Link til dette innlegget Svart 18.September.2019 Kutterstag står mellom salingshorna hos meg. Festes i egne fester ca 2 meter fra hekken - omtrent ved vinsjene. Bruker de kun offshore - da settes det gjerne på før vi kommer ut i åpent farvann Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 18.September.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.September.2019 Ok. Da får jeg sjekke nærmere i kveld når jeg får noen til å sikre meg når jeg klatrer opp. Bruker både belte og bukseseler, dvs båtmansstol med sikring mens jeg klatrer i trinnene ? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.