Comforthe Startet 18.September.2019 Link til dette innlegget Startet 18.September.2019 Hei! Da jeg har fått lukket båt (Nimbus 310C), kunne jeg tenke meg å ligge i boblehavn i vinter i stede for å ta opp båten. Min "båtovervintring" har nok vært veldig lik mange andre her på østlandet. Båten blir tatt opp, vinterkonservert, ryddet ut og pakket inn. Til våren blir vårpussen gjort unna på en helg før båten går i vannet. Nå vil jeg altså la den ligge ute med mulighet for bruk ila vinteren. Tar opp båten i april/mai for bunnsmurning og polering under fenderlista. Hva bør jeg tenke på som jeg kanskje ikke har gjort før? Det er tilgang på strøm her så jeg vil ligge med en liten lunk på i motorrommet. Andre tips mottas med takk! Hilsen Simen Sitér dette innlegget Færdes mye rundt Nøtterøy og Tjøme Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 18.September.2019 Link til dette innlegget Svart 18.September.2019 Du bør ha en form for varsling dersom strømmen går på brygga. Likedan ville jeg sørget for at båten er frostfri i alle rom. Tenk også på hvor du har vannledninger til trykkvann i båten, slik at de holdes frostfri. Dusj utvendig bør dreneres, både håndtak og blandebatteri, da det ligger utsatt til for frost. Livet på sjøen om vinteren er herlig Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
NorSiglar Svart 18.September.2019 Link til dette innlegget Svart 18.September.2019 Hvor ofte tenker (håper) du bruke båten? Hvor i landet/fjorden (er det ufritt deler av vinteren)? Sitér dette innlegget Link to post
Kjellg Svart 18.September.2019 Link til dette innlegget Svart 18.September.2019 Jeg ligger ute hele året, men alt jeg gjør er å tappe ned ferskvann og drenere alle avløp/utløp og tar hjem alt som kan fryse. Har bittelitt varme på i cabin og motorrom, men det blir ikke frostfritt. Ellers så gjør jeg ikke så mye mere. Sjøen i tromsø blir aldri kaldere en +2 grader så det fryser aldri i kjølen, om det skulle ligge noe vann der da. Om vinteren så tar jeg ferskvann med meg hjemmefra i en kanne. Kunne holdt båten frostfritt men da går strømregningen i været. Sitér dette innlegget Link to post
hanto1 Svart 18.September.2019 Link til dette innlegget Svart 18.September.2019 Har hatt båt på sjøen hver vinter siden 95, konserverer eller tømmer ferskvannsystemet. Åpne kraner. Konserverer toalett. Tømmer ellers båten for mest mulig tekstiler og unødig «stæsj» Har kun varme på i motor, men ved langvarig streng kulde kjører jeg inn litt frostvæske på motoren ( sjøvannsiden) i tilfelle strømbrudd, Da vi ikke har bobleanlegg. skal du ha alle rom frostfritt blir det fort noen ( unødige ) båtlapper i strøm Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 18.September.2019 Link til dette innlegget Svart 18.September.2019 Jeg har båten ute hver vinter. Tømmer vanntanken og lar kranene stå åpne. Har satt bryter på vannpumpa så den kan stenges av. Tømmer en liten klunk glycol I toalettet og pumper ut. Det er vel alt jeg gjør tenker jeg. Har ikke opplevd minusgrader I motorrommet I de 18 årene jeg har hatt båt på sjøen vinterstid, selv om det har vært minus 15 ute I lengre perioder. Jeg har satt et ute/inne thermometer I båten med utesensoren I motorrom, så da er det greit å følge med på. Om du har luftinntak til motorrom utvendig på båten, så kan det være lurt å dekke til disse. Ser enkelte også legger en gammel dyne eller ullpledd over motoren. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Gerhard Svart 18.September.2019 Link til dette innlegget Svart 18.September.2019 Sjekk også at forsikringen gjelder når du ligger ute om vinteren. Gerhard Sitér dette innlegget Link to post
Comforthe Svart 20.September.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.September.2019 Takk for gode tips. Mulighet for overvåkning av strøm og forsikring skal undersøkes! Hilsen Simen Sitér dette innlegget Færdes mye rundt Nøtterøy og Tjøme Link to post
Gullfisk Svart 20.September.2019 Link til dette innlegget Svart 20.September.2019 Kjøpte to slike i fjor https://www.sikkerheten-selv.no/category/82/ring-hytta-varm , en master med simkort, og en slave. Ikke enkleste brukergrensesnittet, men kan settes til varsel ved strømbrudd, styres via timer, temperatur osv. Har også temperaturalarm. Sitér dette innlegget Link to post
HansH Svart 20.September.2019 Link til dette innlegget Svart 20.September.2019 @Comforthe - ser at du er registrert i Tønsberg. Nå har vi jo hatt noen milde vintre i det siste men det kan også bli fryktelig kaldt enkelte dager, med temperatur litt ned på minus 20-tallet og masse is. Da kan mye bli ødelagt hvis det ikke er sikret. Viktig at du har en rutine for å kjøre frostvæske inn i motorens sjøvannssystem hvis det kommer slike perioder. Hvis du ligger i havn som regelmessig fryser, så ville jeg hatt ispropell. I tillegg må du jo ha en form for personlig beredskap på å dra ut og måke snø når de virkelige uværsbygene kommer. Ta også en vurdering på om du vil ligge med eller uten kalesje. Får du mye snø på den, så kollapser den. Har du den ikke oppe, så fyller du hele akterdekket med snø innimellom. Vær også oppmerksom på at det å bevege seg ut på glatt og snødekt brygge alene i mørket er risikosport. Ha gjerne en form for stige eller i det minste noe tau så du er sikker på å kunne dra deg opp hvis du skulle falle i sjøen når du går der i snøføyka og måker av taket og fordekket. Så vil jeg kanskje si at du med en normalvinter i Tønsberg kanskje like gjerne skal nøye deg med å ha en mellomløsning; dvs bruke båten utover høsten og frem til den virkelige kulda kommer. Det varierer jo noe, men hvis det først fryser til, så er det kanskje like greit å ha en plan for å pakke båten under noe presenning på sjøen i perioden januar/februar til mars/april, alt avhengig av hva slags vinter det blir. Lykke til Sitér dette innlegget Link to post
Comforthe Svart 21.September.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.September.2019 Hei igjen. Takk for flere gode tips @Gullfisk og @HansH. Tror jeg begynner å få en ide om hvordan jeg vil gjøre det. Det stemmer forøvrig at båten ligger i Tønsberg, det burde jeg nevnt med en gang. Dette blir oppsettet: Båten ligger i boblehavn. Jeg bor 5 minutter unna og besøker minimum 3 ganger i uka (mer ved ruskevær, snø og lave temperaturer). Mulighet for strøm ombord, lunk på i alle fall motorrom. Overvåkning av strømtilførsel og temperatur via "ring hytta varm" løsning. Ferskvanntank tømmes og toalett frostsikres. Sjøvannskrets på motor får en ekstra T kobling for å hurtig kunne suge inn frostvæske (konservering på kort varsel). Kalesje fjernes for vinteren. Enten går jeg for åpent akterdekk eller så forsterker jeg kalesjestengene og drar over en presenning. Da ser jeg frem til forlenget sesong :) Sitér dette innlegget Færdes mye rundt Nøtterøy og Tjøme Link to post
Pequod Svart 23.September.2019 Link til dette innlegget Svart 23.September.2019 Jeg hadde forrige båt liggende i boblehavn fra jeg kjøpte den og til jeg solgte den, og har tenkt å fortsette med det med nybåten. Som andre har nevnt, tømming og tapping av kraner, frostvæske i toalettet. Jeg har hatt frostvakt inne på toalettet og varmerør i motorrommet. Når det er meldt ekstra kalde dager har jeg også hatt en ekstra frostvakt på, samt en keramisk ovn (som slår seg av hvis den velter) i kabinen. Jeg har også hatt et varmerør liggende ved eksosutløpet slik at det ikke dannes noen ispropp der. Nå har jeg en større båt med to kabiner samt ferskvannskjølt motor (hadde saltvannskjølt i forrige) så jeg må sjekke litt rundt for å høre om det er noe ekstra jeg må gjøre med motoren. Har uansett tenkt å anskaffe en elektrisk luftavfukter til nybåten samt et ekstra varmerør til motorrommet - det er forskjell på en 22 hesters motor og en 130 hesters... Sitér dette innlegget Båtblogg: Fra landkrabbe til sjøulk... Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.