Jump to content

Bytter du grovfilter eller finfilter oftest?

blue moon

Recommended Posts

Jeg har hatt en prosedyre på mine båter å bytte grovilfter-diesel hver sesong og finfilter annenhver. 

Tanken var at grovfilteret tar opp mest, aldri smuss å se uansett. Andre jeg snakker med gjør motsatt da kanskje finfilteret er det viktigste.

Hva gjør dere? Føler det er litt unødvendig å bytte begge før hver sesong når de virker så rene.

09 Sealine F37 - VP D4 260

Jeg bytter begge filtrene årlig og har alltid reserve filtre ombord. Det samme gjelder for oljefilter. Jeg har en Yanmar 4JHE motor og har ca. 100 timer motorgange i året. Denne utgiften er liten i forhold til alt det andre som koster.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Om jeg hadde hatt båten på land på vinteren så hadde det jo vært greit med en service hver vår før sjøsetting f.eks. Men når jeg bruker båten året rundt blir det litt mer sånn "nå er det lenge siden sist jeg skiftet..." . Jeg trøster meg med at det som brukes daglig fungerer bedre enn det som bare blir brukt sporadisk. Har funket bra så langt I alle fall!

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Nå har jeg kun 1 i min fritidsbåt, men jobber som maskinsjef, og her er erfaringen fra systemer som går 24/7; 

Alarm om høyt difftrykk kommer på finfiltrene så å si alltid, med mindre man har bunkret sølevann. forrfiltrene har vi skifta mest for skams skyld her. Nå er ikke dette fritidsbåt, og mener det var 30 mikron på forrfilteret. 

Forrfilter av typen Separ eller Racor er ofte mer snopp å bytte i tillegg, iforhold til de finfiltrene som henger på motoren. Jeg ville derfor heller bytta finfilter i rolige omgivelser, og heller latt forrfilteret få lenger intervaller, dersom det er målet. Personlig hadde jeg bytta begge 2 dersom jeg hadde 2. Billig forsikring å ha kontroll på filtrene. :) 

Nå føler jeg på meg at Micron, dieselfilter og tanker som har med diesel å gjøre, både dag og natt, begynner å ta form av religionsutøvelse. Men jeg driver og installerer dagtank, og dette blir litt viktig for meg. Hvor få Micron er greit for Ford Lehman, og mener ekspertpanelet at man helst skal polere hvert dieselmolekyl for sikker gange. Motorstans pga stopp i forfilter/grovfilter for meg, er 1 minutts jobb. Går finfilteret tett, har jeg kanskje 20 minutters jobb(erfaring fra sist. Gammelfilterløsning på motoren, og tre forsøk før det funket uten falsk luft, osv)

Kan ikkje tenka meg at eit forfilter blir for fint, ford spiser det den får.  Så lenge oppgitt flow for filtersatsen er innafor.

Bytter grovfilter når de ser skitne ut. Har pleid å være årlig, men etter tanksjau kan det tenkes det heldt fleire år.   Finfilter kvart 3 år.  Eg veit ikkje kva micron yanmar har på sine finfilter, eg kjører med 10micron i grovfilteret. 

Yanmar 6LYA-STP 340hk

I servicemanualen for min Yanmar 4JHE motor står det at finfilteret skal være 5µ, med max flow 0,25 liter/min.

Jeg mener at grovfilteret mitt er på 10 - 20µ.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

BØstrøm skrev for 1 time siden:

Nå føler jeg på meg at Micron, dieselfilter og tanker som har med diesel å gjøre, både dag og natt, begynner å ta form av religionsutøvelse. Men jeg driver og installerer dagtank, og dette blir litt viktig for meg. Hvor få Micron er greit for Ford Lehman, og mener ekspertpanelet at man helst skal polere hvert dieselmolekyl for sikker gange. Motorstans pga stopp i forfilter/grovfilter for meg, er 1 minutts jobb. Går finfilteret tett, har jeg kanskje 20 minutters jobb(erfaring fra sist. Gammelfilterløsning på motoren, og tre forsøk før det funket uten falsk luft, osv)

På en common rail motor trenger du ikke tenke på mer drivstoffrensing enn det du har i motorens originale oppsett (forfilter og finfilter) da den rundfiltrerer drivstofftanken kontinuerlig under drift.

Skal du virkelig gardere deg installerer du et offline filter med en sirkulasjonspumpe på drivstofftanken på det systemet du har, da får du rundfiltrering av noe betydning også på en ikke-common rail motor. Noe mer enn dette kan man se bort ifra på en fritidsbåt, da kan du like godt sette på et stort filter på bunkringslina og blokkere alle eventualiteter for å få ulumskheter ombord.

Sannsynligheten for drivstoffproblemer i fritidsbåtsammenheng er betydelig overdrevet og skyldes som oftest at man fullstendig har utelatt vanlige driftsrutiner over mange år,, evt. overtatt en båt der sådan er arvet fra forrige eier.

Siden jeg ikke ser så godt som dere (jeg ser ikke partikler på 7 micron) så bytter jeg filter innsatser på grovfilter hver sesong.

Jeg lever fortsatt i den naive troen på at jeg skal få normal ferie til neste år og få tid til å bruke båten 4 ganger så mye....

Siden en filterinnsats til mitt Racor 500 koster 0.1 båtlapp så gir det meg en god følelse å bytte det.

Deretter brukes det til påfyllingsfilter til maskinparken som går på land... og da skal jeg si det skifter farge....

Ellers er det jo en god indikasjon å følge med på slammet i bunnen av se-glasset på Racor filteret...

Ser det er mange varianter her, og her kommer en til.

På min D3 skal det skiftes for og finfilter på hver 200 timer / hvert år.

Eg kjører ca 50 timer årlig og skifter filtre hvert 4 år da dermed har filtrert "200 timer med diselforbruk/ mengde.

Det eg gjør hvert år er å sjekke forfilter om det er vann i vannutskiller og om filteret ser skittent ut.

Frem til nå har eg ikke hatt vann i utskiller og ikke problemer med mitt intervall på 4 år skifte.

Har alltid med reservefilter i båten. Båten er en 2011 modell.

Hvis tank er ren og man ikke får vann i vannutskiller mener eg at det må være ok å forholde seg til diesel mengde som går gjennom filtre. 

Forden er grei,   2722 , 2723,  2725,  2726 *,  2728 *

Dieselfiltere årlig eller på 150 timer  FF167     Fleetguard

Smo. filter   årlig eller på 150 timer  LF 3315   Fleetguard 

Smo. filter   årlig eller på 150 timer  LF 3343  Fleetguard  Ford 2726*,  2728*

Hydraulikkolje  Borg Warner   en gang pr sesong eller på 100 timer   

Teknisk-informasjon-Ford-2720-serien.pdf

Forden er grei,   2712 *,  2713 ,  2715,  2704.  2704 ET

Dieselfiltere årlig eller på 150 timer  FF167     Fleetguard

Smo. filter   årlig eller på 150 timer  LF 589     Fleetguard  

Smo. filter   årlig eller på 150 timer  LF 599     Fleetguard    Ford 2712 *

Hydraulikkolje  Borg Warner   en gang pr sesong eller på 100 timer    

Teknisk-informasjon-Ford-2700-serien.pdf

Redigert av Roger jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...