blue moon Startet 18.September.2019 Link til dette innlegget Startet 18.September.2019 Jeg har hatt en prosedyre på mine båter å bytte grovilfter-diesel hver sesong og finfilter annenhver. Tanken var at grovfilteret tar opp mest, aldri smuss å se uansett. Andre jeg snakker med gjør motsatt da kanskje finfilteret er det viktigste. Hva gjør dere? Føler det er litt unødvendig å bytte begge før hver sesong når de virker så rene. Sitér dette innlegget 09 Sealine F37 - VP D4 260 Link to post
shipahoy Svart 18.September.2019 Link til dette innlegget Svart 18.September.2019 Jeg gjør som deg. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 18.September.2019 Link til dette innlegget Svart 18.September.2019 Min båt har av en eller annen grunn samme filter som forfilter og motorfilter. Så jeg skifter forfilteret stort sett, og kun det andre om det er svært lenge siden. Selv forfilteret får seg gjerne 2-3 år mellom byttene. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Gudrun Svart 18.September.2019 Link til dette innlegget Svart 18.September.2019 For ikke lenge siden leste jeg at redningsselskapet hadde mange oppdrag grunnet drivstoffproblemer. Mange av de som får problemer får det helst når de minst ønsker det. Har alltid skiftet både forfilter og filter på motor samtidig da jeg har ingen aning om tilstanden på de mens de er i drift. De få kronene det er snakk om står jeg i. Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 18.September.2019 Link til dette innlegget Svart 18.September.2019 Jeg har 10-micron på begge. Bytter grovfilteret 2 ganger i året (Racor 500). Finfilteret hvert 2. år. Sitér dette innlegget Link to post
hanto1 Svart 18.September.2019 Link til dette innlegget Svart 18.September.2019 Har byttet finfilter 2 ganger de siste 10 år, begge gangene var unødvendig. Bytter grovfilter ( Racor) ved behov ( ca hvert andre år) Har vært heldig med ren diesel på tankene Sitér dette innlegget Link to post
BØstrøm Svart 18.September.2019 Link til dette innlegget Svart 18.September.2019 Tenker at varianten med 10 micron på begge er best, og skifte forfilter oftest. Man kan jo tenke seg at dieselen har mange fine partikler, som ikke går i grovfilter, eller ikke....igrunn helt umulig å svare på. Kommer vel helt an på dieselen. Sitér dette innlegget Link to post
BØstrøm Svart 18.September.2019 Link til dette innlegget Svart 18.September.2019 Siden jeg selv har 2 grovfilter, hvor jeg kan skifte mellom filterene underveis, er vel det beste å kjøre 10 micron på det ene grovfilteret, og 30 på det andre. Hvis 10 micron går tett, bytte til 30, hvis underveis. Skifte det tette filteret hurtigst mulig, og bytte finfilter hvert tredje år. Helt ny problemstilling for meg. Jeg tenker høyt. Sitér dette innlegget Link to post
BØstrøm Svart 18.September.2019 Link til dette innlegget Svart 18.September.2019 Siden jeg driver og installerer dagtank. Kanskje poleringen av diesel bør foregå med 2 eller 5 micron. Hva tåler en Ford Lehman? Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 18.September.2019 Link til dette innlegget Svart 18.September.2019 Jeg bytter begge filtrene årlig og har alltid reserve filtre ombord. Det samme gjelder for oljefilter. Jeg har en Yanmar 4JHE motor og har ca. 100 timer motorgange i året. Denne utgiften er liten i forhold til alt det andre som koster. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
index Svart 18.September.2019 Link til dette innlegget Svart 18.September.2019 Om jeg hadde hatt båten på land på vinteren så hadde det jo vært greit med en service hver vår før sjøsetting f.eks. Men når jeg bruker båten året rundt blir det litt mer sånn "nå er det lenge siden sist jeg skiftet..." . Jeg trøster meg med at det som brukes daglig fungerer bedre enn det som bare blir brukt sporadisk. Har funket bra så langt I alle fall! Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Shons Svart 18.September.2019 Link til dette innlegget Svart 18.September.2019 Nå har jeg kun 1 i min fritidsbåt, men jobber som maskinsjef, og her er erfaringen fra systemer som går 24/7; Alarm om høyt difftrykk kommer på finfiltrene så å si alltid, med mindre man har bunkret sølevann. forrfiltrene har vi skifta mest for skams skyld her. Nå er ikke dette fritidsbåt, og mener det var 30 mikron på forrfilteret. Forrfilter av typen Separ eller Racor er ofte mer snopp å bytte i tillegg, iforhold til de finfiltrene som henger på motoren. Jeg ville derfor heller bytta finfilter i rolige omgivelser, og heller latt forrfilteret få lenger intervaller, dersom det er målet. Personlig hadde jeg bytta begge 2 dersom jeg hadde 2. Billig forsikring å ha kontroll på filtrene. :) Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 18.September.2019 Link til dette innlegget Svart 18.September.2019 Forfiltere hvert år...finfilterene på yanmar motorene 2 eller 3 hvert år...disse filterene har sensor og alarm... Sitér dette innlegget Link to post
BØstrøm Svart 18.September.2019 Link til dette innlegget Svart 18.September.2019 OK. Dette er jo ett svar man kan lære av. Bør an ikke da kjøre samme micron på for og finfilter, og skifte forfilter/grovfilter oftere? Bare sørge for at forfilter har større overflate/kapasitet? For meg har det også betydning at forfilter byttes meget lett, mens finfilter er «køddent». Sitér dette innlegget Link to post
BØstrøm Svart 18.September.2019 Link til dette innlegget Svart 18.September.2019 Nå føler jeg på meg at Micron, dieselfilter og tanker som har med diesel å gjøre, både dag og natt, begynner å ta form av religionsutøvelse. Men jeg driver og installerer dagtank, og dette blir litt viktig for meg. Hvor få Micron er greit for Ford Lehman, og mener ekspertpanelet at man helst skal polere hvert dieselmolekyl for sikker gange. Motorstans pga stopp i forfilter/grovfilter for meg, er 1 minutts jobb. Går finfilteret tett, har jeg kanskje 20 minutters jobb(erfaring fra sist. Gammelfilterløsning på motoren, og tre forsøk før det funket uten falsk luft, osv) Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 18.September.2019 Link til dette innlegget Svart 18.September.2019 Kan ikkje tenka meg at eit forfilter blir for fint, ford spiser det den får. Så lenge oppgitt flow for filtersatsen er innafor. Bytter grovfilter når de ser skitne ut. Har pleid å være årlig, men etter tanksjau kan det tenkes det heldt fleire år. Finfilter kvart 3 år. Eg veit ikkje kva micron yanmar har på sine finfilter, eg kjører med 10micron i grovfilteret. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Lars H. Svart 18.September.2019 Link til dette innlegget Svart 18.September.2019 (redigert) I servicemanualen for min Yanmar 4JHE motor står det at finfilteret skal være 5µ, med max flow 0,25 liter/min. Jeg mener at grovfilteret mitt er på 10 - 20µ. Redigert 18.September.2019 av Lars H. (see edit history) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Chiefengineer Svart 18.September.2019 Link til dette innlegget Svart 18.September.2019 BØstrøm skrev for 1 time siden: Nå føler jeg på meg at Micron, dieselfilter og tanker som har med diesel å gjøre, både dag og natt, begynner å ta form av religionsutøvelse. Men jeg driver og installerer dagtank, og dette blir litt viktig for meg. Hvor få Micron er greit for Ford Lehman, og mener ekspertpanelet at man helst skal polere hvert dieselmolekyl for sikker gange. Motorstans pga stopp i forfilter/grovfilter for meg, er 1 minutts jobb. Går finfilteret tett, har jeg kanskje 20 minutters jobb(erfaring fra sist. Gammelfilterløsning på motoren, og tre forsøk før det funket uten falsk luft, osv) På en common rail motor trenger du ikke tenke på mer drivstoffrensing enn det du har i motorens originale oppsett (forfilter og finfilter) da den rundfiltrerer drivstofftanken kontinuerlig under drift. Skal du virkelig gardere deg installerer du et offline filter med en sirkulasjonspumpe på drivstofftanken på det systemet du har, da får du rundfiltrering av noe betydning også på en ikke-common rail motor. Noe mer enn dette kan man se bort ifra på en fritidsbåt, da kan du like godt sette på et stort filter på bunkringslina og blokkere alle eventualiteter for å få ulumskheter ombord. Sannsynligheten for drivstoffproblemer i fritidsbåtsammenheng er betydelig overdrevet og skyldes som oftest at man fullstendig har utelatt vanlige driftsrutiner over mange år,, evt. overtatt en båt der sådan er arvet fra forrige eier. Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 18.September.2019 Link til dette innlegget Svart 18.September.2019 Siden jeg ikke ser så godt som dere (jeg ser ikke partikler på 7 micron) så bytter jeg filter innsatser på grovfilter hver sesong. Jeg lever fortsatt i den naive troen på at jeg skal få normal ferie til neste år og få tid til å bruke båten 4 ganger så mye.... Siden en filterinnsats til mitt Racor 500 koster 0.1 båtlapp så gir det meg en god følelse å bytte det. Deretter brukes det til påfyllingsfilter til maskinparken som går på land... og da skal jeg si det skifter farge.... Ellers er det jo en god indikasjon å følge med på slammet i bunnen av se-glasset på Racor filteret... Sitér dette innlegget Link to post
tnlu Svart 18.September.2019 Link til dette innlegget Svart 18.September.2019 Ser det er mange varianter her, og her kommer en til. På min D3 skal det skiftes for og finfilter på hver 200 timer / hvert år. Eg kjører ca 50 timer årlig og skifter filtre hvert 4 år da dermed har filtrert "200 timer med diselforbruk/ mengde. Det eg gjør hvert år er å sjekke forfilter om det er vann i vannutskiller og om filteret ser skittent ut. Frem til nå har eg ikke hatt vann i utskiller og ikke problemer med mitt intervall på 4 år skifte. Har alltid med reservefilter i båten. Båten er en 2011 modell. Hvis tank er ren og man ikke får vann i vannutskiller mener eg at det må være ok å forholde seg til diesel mengde som går gjennom filtre. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 18.September.2019 Link til dette innlegget Svart 18.September.2019 (redigert) Forden er grei, 2722 , 2723, 2725, 2726 *, 2728 * Dieselfiltere årlig eller på 150 timer FF167 Fleetguard Smo. filter årlig eller på 150 timer LF 3315 Fleetguard Smo. filter årlig eller på 150 timer LF 3343 Fleetguard Ford 2726*, 2728* Hydraulikkolje Borg Warner en gang pr sesong eller på 100 timer Teknisk-informasjon-Ford-2720-serien.pdf Forden er grei, 2712 *, 2713 , 2715, 2704. 2704 ET Dieselfiltere årlig eller på 150 timer FF167 Fleetguard Smo. filter årlig eller på 150 timer LF 589 Fleetguard Smo. filter årlig eller på 150 timer LF 599 Fleetguard Ford 2712 * Hydraulikkolje Borg Warner en gang pr sesong eller på 100 timer Teknisk-informasjon-Ford-2700-serien.pdf Redigert 18.September.2019 av Roger jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
dieselfan Svart 18.September.2019 Link til dette innlegget Svart 18.September.2019 tnlu skrev 11 minutter siden: Har alltid med reservefilter i båten. Det er et viktig poeng og en god anbefaling Om en i tillegg har lært seg å bytte filter og å lufte systemet, da kan en med god samvittighet invitere venner med på båttur.... Sitér dette innlegget Link to post
hanto1 Svart 18.September.2019 Link til dette innlegget Svart 18.September.2019 Setter man på et manometer som viser undertrykk så bytter man ikke unødig, årlig bytte betyr egentlig ingenting, bunkrer man skitten diesel dagen etter filterskifte så er man like langt.. Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 18.September.2019 Link til dette innlegget Svart 18.September.2019 ... Og nettopp derfor er det så lurt å ha et i reserve Sitér dette innlegget Link to post
BØstrøm Svart 18.September.2019 Link til dette innlegget Svart 18.September.2019 Men manometeret viser jo bare undetrykk mellom HM og grovfilter. Ihvertfall hos meg.... Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.