Jump to content

Airmar p79 og Simrad is15 hopper sporadisk fra rett dybde til 0.4 m

SCANDTROPIC

Recommended Posts

Kan det være luft (-bobler) i laminatet under svingeren? Jeg ville forsøkt å flytte svingeren for å se om målingene endrer seg. En måte å gjøre det på er å ta svingeren ut av tanken og legge den i en brødpose fylt med vann. Da kan du flytte den fram for tilbake på skroget til du finner et sted som gir stabilt utslag. Fukt skrogbunnen med en dyvåt svamp slik at den vannfylte plastposen ligger "vått-i-vått med bunnen. Du må i så fall støpe inn en ny tank hvis du finner et annet sted med feilfri måling.

Min P79 hopper også fra dypt til ca 0.5 m, men det er kun når det er over ca 100 m dypt, eller når jeg seiler og båten er på skrå.

Tipper det er et problem med monteringen din. Enten luftbobler/distansemateriale i skroget, eller at den ikke står i vater.

Jeg bruker denne frostvæsken https://www.biltema.no/batutstyr/batmotor/motorpleie/motorolje/frostvaske-2000040331

Redigert av shipahoy (see edit history)
abbor skrev for 11 timer siden:

Propylenglykol frostvæske (ikke giftig) er det som anbefales for tanken til innvendige svingere. 

Kan bruke standard frostvæske (som er giftig) også. Grunnen til at det etterhvert ble anbefalt giftfri frostvæske, er at ev søl eller lekkasje ut av huset til transduseren havner i kjølsvinet og etterhvert pumpes ut av båten. Leste ihvertfall dette på et forum på nettet. Poenget med væske i huset er at transduseren ikke skal gå gjennom luft, men kun væske og glassfiber og så ut i sjø med ekko samme vei tilbake.

Det som ofte skjer med en slik montering er at du får "flagring". Skroget ringer etter at transduceren har sluttet å sende. Når apparatet begynner å motta ringer skroget fremdeles. Da får du typisk målinger på 0.4-0.5 m. 

Å benytte en pose med vann beviser kun at du har prøvd med en pose med vann. I det øyeblikk du laminerer fast koppen, har forholdene endret seg. Det du kan benytte en pose med vann til er å legge den rundt transduceren som demping.

Og, væsken med best akustiske egenskaper er paraffin.

SCANDTROPIC skrev On 18.9.2019 at 20.14:

Så båten ligger rolig i havna og viser perfekte 5,5 meter...

Så viser den plutselig 0,4 meter.

Først av alt vil jeg informere om at jeg ikke har noen som helst erfaring fra dette, men jeg har en viss forståelse av prinsippet. Utfra dette er det naturlig å anta at vann er det beste mediet for å gi god akustisk kontakt mellom svinger og skrog -av den åpenbare grunn at prinsippet er basert på at signalet skal passere upåaktet gjennom vann, men gi synlig ekko ved høyere densitet (bunn), og lavere densitet (svømmeblære i fisk). Litt frostvæske (eller mer korrekt - "antifrostvæske") kan da være gunstig vinterstid.

Videre må det nødvendigvis være et filter mot ekko i umiddelbar nærhet av svingeren, så når du får en avlesning på 0,4 m er dette sannsynligvis den minste verdien som slipper forbi filteret. Siden det åpenbart ikke befinner seg noe på denne avstanden, må det skyldes en undertoneresonans i skroget. Om denne er på f.eks. halve frekvensen av svingerens vil dette fortone seg som et ekko på det dobbelte av den reelle avstanden, osv.

Da vil det hjelpe å dempe skroget ved f.eks. å plassere noe tungt mot det.

abbor skrev for 9 timer siden:

Anbefaler å holde seg unna parafin siden det kan forårsake svelling av pottematrialer, ikke har det bedre akustiske egenskaper enn de fleste andre aktuelle vesker heller. 

Nuh. Når man hadde væskefyllte hydrofonarray offshore var disse nesten uten unntak fyllt med isoparaffin. Typisk Exxon Isopar M. Den kjennetegnes ved svært høy grad av renhet, den er snill med komponentene og den er et godt hydraulisk medium. Isopar M brukes også til kosmetikk da den er snill mot huden. I parentes bemerket er den en utmerket tennvæske til grillen. Den lukter ikke når den brenner.

I dag er hydrofonarrayene innbakt faste.

ozo skrev for 7 timer siden:

Da vil det hjelpe å dempe skroget ved f.eks. å plassere noe tungt mot det.

Eller verre. Man vet aldri med innvendig monterte svingere. Jeg vil tro at en voksen person som plasserer skoa på hver side av transduceren vil gi syn for sagn. Innvendig monterte transducere er et minefelt. Du vet aldri helt hvordan det blir. 

Mulligan, det er ikke nødvendig å forklare meg hvordan en streamerseksjon var oppbygd tidligere og hvordan det typisk gjøres i dag da jeg har jobbet med utvikling av slike produkter i snart 30 år.

Min advarsel mot å bruke parafin (kerosin, Isopar M) er basert på analyse av utstyr som har kommet tilbake fra felten og kvalifiseringstester gjort under utvikling. 

Isopar M ble brukt hovedsaklig pga spesifikk vekt og elektriske isolasjonsegenskaper, ikke nødvendigvis akustiske egenskaper. Ikke noe feil med de akustiske egenskapene til Isopar M, men mange andre vesker er like gode eller bedre, det er de to andre egenskapene som gjorde at Isopar M ble foretrukket. 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...